DE NCRV MINI-VOETBALSHOW

Gaat er weer een belletje rinkelen? Gepresenteerd door Dick Passchier. Becommentarieerd door Barend Barendse en Joop Niezen. De NCRV Mini-Voetbalshow was in de jaren zeventig en tachtig een kijkcijferkanon waar John de Mol nu een erectie van zou krijgen. We hebben het hele internet afgestruind naar beelden. Tevergeefs. Dus moeten we het maar doen met onze herinneringen.

De Mini-Voetbalshow was een soort zaalvoetbalwedstrijd met boarding. Het doel stond daarbij niet op de achterlijn, maar op z’n ijshockey’s enkele meters ervoor. Niet alleen kon er daardoor achter het doel langs worden gespeeld, maar door de gaten in het net kon er vanuit die hoek ook worden gescoord. Een kopdoelpunt telde dubbel. Bij het begin van een wedstrijd stonden de spelers op de eigen achterlijn en viel de wedstrijdbal uit een koker in de lucht boven de middenlijn. Spelers konden bij een overtreding voor twee minuten het veld uit worden gestuurd.

Het programma werd opgenomen in Ahoy Sportpaleis te Rotjeknor. Destijds zaten twee tot vier miljoen voetballiefhebbers aan de buis gekluisterd. Kijkend naar onder anderen Guus Hiddink, Johan Derksen, André van der Leij, Arie Riedijk (met dat armpie?) en Ton Thie. Het doet nog meer verlangen naar de oude beelden. Meteen rijst de vraag of de show nu ook een succes zou zijn. Edwin Grunholz, Hans Kraay, John den Bever, Philip Cocu, Germaine Vanenburg en Ulrich van Gobbel staan toch garant voor spektakel? Ik zeg, de bal weer die koker in en gaan!!

24 Reacties op “DE NCRV MINI-VOETBALSHOW

  1. Liefhebbend voetbalhart

    Jammer dat er geen beelden meer zijn van dit legendarisch spektakel. Kan me nog virtuozen herinneren als Frans Bouman en Vic Hermans. Maar ook Gradje Hoenen (o.a. ex-PSV) was een bezienswaardigheid.
    Maar is Voetblah – op één ouwe rakker na – niet véél te jong om zich hier iets van te herrinneren?!

  2. De vraag is of deze zaalvoetbalwedstrijden nu nog die aantallen toeschouwers en kijkers trekken.
    Persoonlijk denk ik dat het niet zo is.
    We hebben het gewone Johnde Bever zaalvoetbal en er is zoveel voetbal op tv.
    Die oude All Stars hoef ik niet te zien op tv.
    Dat was in die tijd spektakel maar dat blaas je geen nieuw leven meer in.
    Het is pure nostalgie.
    Andre van der Ley was een geweldige speler in de zaal en die had normale armen
    Er was wel een behendige speler met een half armpje en die passeerde alsof hij een hele had maar die heette niet Van der Leij.
    Dus geen ballen vanuit de zolderkoker in het midden laten vallen en Ton Thie verschalken.
    Die had bij Ado al moeite om zijn hok schoon te houden.
    Maar een goede partij zaalvoetbal op tv zoals bij het WK is prima.
    Alleen alles wat in de zaal gebeurt is minder dan op het veld.
    Een soort imitaitie plagiaat gebeuren waar ik mijn handtekening niet onder durf te zetten….en ik durf nogal wat.

    Toon Bazelmans

  3. Inderdaad een mooi voetbalspektakel destijds. Mijn vader heeft nog een aantal videobanden met volledige wedstrijden. Hij was de doelman van het militaire team. Altijd weer leuk om die terug te zien.

    • Dank voor deze mooie reactie en excuses voor het feit dat het wat later is geplaatst. Dat zullen idd opmerkelijke beelden zijn.

    • Goedeavond,

      ik was het internet af aan het struinen voor videomateriaal van NCRV minizaalvoetbal.Aangezien ik in het seizoen 78-79 zelf actief was in het militair team. Dolgraag zou ik videomateriaal willen hebben van dit zaalvoetbaljaargang.

      Mijn naam is wim Albers, Burg van Kuikstraat 24 te Mierlo, 06-53313368. email w.albers7@chello.nl

    • Meneer van den Broek,

      Ikzelf heb bij het militair team gespeeld in het voetbaljaargang 78-79. Zijn hier nog videobanden van. Dolgraag zou ik daar een kopie van willen hebben.Mijn tel is 06-53313368 of email w.albers7@chello.nl

    • Wow, dat zijn unieke documenten! Mocht het zo zijn dat daar opnames bij zitten met Showband Jubal uit Zwolle in de pauze, dan ben ik heel erg geïnteresseerd om daar tegen betaling een kopie van te verkrijgen. Wil de videobanden in dat geval ook kosteloos digitaliseren (zodat de opnames langer meegaan). Hoor graag van u, met groeten, Roy Visscher

    • Hallo N.
      ben op zoek naar beelden van André van der Ley in de Mini-voetbalshow. Kun je me daaraan helpen ?

      sportieve groet,
      Boudewijn Bleekman
      redactie Clubgenoten
      Omroep Gelderland

      • Frans van den Broek

        Ik heb ’n wedstrijd tussen Oost Nederland en de Militairen om de derde en vierde plaats met o.a.Charly Bosveld Jan Jeuring enz enz

    • Goedemiddag,

      Mijn naam is wim Albers. Ik heb samen met je vader gespeeld by het militair zaalvoetbal team in ahoy.
      Kan ik met je vader in kontakt komen, bijvoorbeeld Facebook of app.

      Thans

      Wim. Albers
      Mierlo
      06-38650607
      w.albers7@chello.nl

  4. John de Bever en Edwin Grunholz zijn de twee beste Zaalvoetballers die Nederland en de Benelux ooit hebben gekend

    Vriendelijke Groeten Danny van Strien

    • Ja die heb ik, dit is de wedstrijd van het het militair team tegen oost nederland, met o.a. Gert Bals Henk Warnas Jan Jeuring Charlie Bosveld Hier heb ik ook foto’s van

  5. Twee beste bekenste populairste Zaalvoetbal Duo,s van Nederland en de Benelux Aller Tijden

    John de Bever en Pascal Langenhuijsen
    en Edwin Grunholz en Joop Ludwig

  6. http://www.dannyvanstrien83.web-log.nl

    Vriendelijke Groeten Danny van Strien

  7. Fck De Hommel spelers en Trainers zijn nog bij mij in de Sport Show geweest
    Pascal Langenhuijsen Patrick Thomassen Piet Gabriels Jordy van Dinteren en John de Bever

    Vriendelijke Groeten Danny van Strien Sport Presentator

  8. Hondervijftigduizendmiljoen procent zeker dat dit een succes zal zijn. Dit is en blijft een oorspronkelijk concept. En dat is, ondanks en juist dankzij het vele aanbod van voetbal, iets anders. Geloof me maar dat veel voetballers willen meedoen. Op hun niveau hun ware kunsten vertonen. Dat is wat ze graag willen. Daar is het ze om begonnen. Net als dollen en trucken op het trainingsveld. Ik vermoed dat zelfs alle verveelde grote voetbalsterren staan te trappelen om mee te doen. Het publiek via de tribune, of televisie, of online steraming, iedereen laten meegenieten.

    Ton Boon.

  9. Ik heb beelden van het Mini-Voetbalshow
    0627006117

  10. Ik heb alle wedstrijden die ik heb gespeeld met het militair minivoetbalteam opgenomen en gedigitaliseerd.Ook ’n interland tegen Belgie in AHOY met o.a.Frans Bouman en Arie Riedijk heb ik opgenomen.

    • Dag Frans,
      Even een vraag van een ‘niet-zo-grote’ voetbalfan: zijn daar toevallig beelden bij van een muzikaal pauze-optreden met Jubal uit Zwolle? Simpel te herkennen aan de kleuren blauw en wit. Jubal trad van 1980 t/m 1982 vaak op in de Minivoetbalshow. Ik zoek al jaren naar die beelden …
      Groeten en dank,
      Roy Visscher

    • Dag Frans,
      Ik weet niet of de oude voetbalblah-site nog werkt, probeer het even zo. Heb je twee berichten gestuurd:
      Dag Frans,
      Even een vraag van een ‘niet-zo-grote’ voetbalfan: zijn daar toevallig beelden bij van een muzikaal pauze-optreden met Jubal uit Zwolle? Simpel te herkennen aan de kleuren blauw en wit. Jubal trad van 1980 t/m 1982 vaak op in de Minivoetbalshow. Ik zoek al jaren naar die beelden …
      Groeten en dank,
      Roy Visscher

      Roy | februari 24, 2016 om 2:46 pm | Beantwoorden

      Dag Frans, ik weet zeker dat Jubal in de pauze speelde in de wedstrijd Groot-Brittannië tegen het militaire team (1980 of 1981) Heb je daar opnamen van????

  11. Dag Frans, ik weet zeker dat Jubal in de pauze speelde in de wedstrijd Groot-Brittannië tegen het militaire team (1980 of 1981) Heb je daar opnamen van????

  12. Jemig, de Minivoetbalshow!Goeie ouwe jaren ’70/’80 gezinstelevisie. Ik meen met commentaar van Dick Passchier. Idd jammer dat daar niet veel van terug te vinden is.

Geef een reactie

