HEIMWEE NAAR: Ronald de Boer


Eenieder heeft zijn favoriete voetballers. Hoe ouder je wordt, des te meer ‘exemplaren’ daarvoor in aanmerking komen. Vaak is het een zelfde type dat zijn generatie overstijgt of in elk geval opfleurt. En wellicht spelen identificatie en wannabe een niet te onderschatten rol. Zeker in mijn geval. De sierlijke, technisch/creatieve spelmaker behoort tot mijn favoriete voetbalras. Gianni Rivera, Günther Netzer, Giancarlo Antognoni, Socrates, Fernando Redondo. Dat soort werk. Alhoewel ‘werk’ niet bepaald de eerste associatie is die opwelt, denkend aan deze heren. Snelheid evenmin. Creativiteit, artisticiteit, genialiteit evenwel te over.

Ofschoon ze ieder voor zich een herkenbare stijl hadden, waren het toch in meerdere opzichten vergelijkbare spelers qua positie, motoriek, stijlvolle statuur en schuwheid voor het vuile werk. Toen ik echter tijdens het WK Ronald de Boer oliedollars zag verzamelen bij El Jazeera, werd ik overvallen door heimwee. Want niet behorend tot het prototype en evenmin tot de absolute klasse van voornoemde spelverdelers, is het rechtse Boertje toch ook een van mijn favoriete voetballers ooit. En bovendien vrijwél enig in zijn soort. Ik zou althans geen speler kunnen noemen die met dezelfde, ogenschijnlijk achteloze en te late lichaamsschijnbeweging toch telkens weer voorbij zijn tegenstanders geraakt.

De broertjes Laudrup misschien, eveneens behorend tot mijn favoriete categorie. En dan met name Michael met zijn fantastische ‘sleep’ en steekpass. Anders dan Cruijff zelf, maar toch, stond ook Ronald model voor JC’s gevleugelde uitspraak: “Als ze bij mij normaal timen, zijn ze altijd net iets te laat.” De man was technisch/tactisch zó goed dat hij vaak werd ‘misbruikt’ op andere posities, vooral ‘hangend op rechts’. Zijn gebrek aan pure snelheid en explosiviteit was voor menig trainert een alibi om hem volkomen onterecht als omstreden te etiketteren. Voor mij is zijn grote klasse onomstreden. En als tijdens het WK het voetbal weer eens om te huilen was, werd de heimwee naar Ronald de Boer alsmaar groter.

Ps. Kennelijk mogen we de mooist huilende voetballer ooit niet in beeld zien, dus u moet het doen met de foto’s en het geluidsfragment.

11 Reacties op “HEIMWEE NAAR: Ronald de Boer

  1. Hoort in dit rijtje ook niet thuis Glenn Hoddle?
    Of Kevin Keegan?
    Vele spelers hebben een prachtige traptechniek gehad.
    Bij Ronald de Boer is het wel de vraag of hij het maximale uit zijn carriere heeft gehaald?
    Mijn inziens was hij niet brutaal genoeg.
    Maar dat zie je bij die technische spelers…..sie zijn een beetje bleu.
    Dit in het opeisen van vrije trappen en het nemen van penalty’s.

    Ronald de Boer was een sieraad voor het Nederlandse voetbal maar geen bekend fenomeen.
    Hij behoort voor mij niet tot de allerbesten.
    Bij FC Twente hoorde hij bij de allerbesten en zelfs bij Ajax niet.
    Gooi nog maar eens een balletje op voor een volgende kandidaat.
    Jari Litmanen???????????????

    • Beste Toon, dit gaat niet over de allerbeste, maar over (mijn) favoriete voetballers/type spelers. En dan ook nog het type dat een stijlicoon is op zich. En dat Ronald niet brutaal was, bestrijd ik. Misschien is zijn beginperiode, maar later kan hem eerder een zekere mate van nonchalance en overmoedigheid – denk aan de pienantie tegen Brazilië! – worden verweten dan bedeesdheid.

  2. Werkelijk een schitterende speler en misschien ook wel mijn favoriet in de laatste glorieperiode van Ajax. Die goal tegen Willem II blijft meer dan geniaal!

  3. En nu ik dat filmpje terug zie, bij die laatste goal… Op 4.11 ongeveer in de slowmo, zie je de Willem II’er (Arno Arts?) ook met baalgezicht kijken als hij even achteloos gepoort is.

    • Ja Mikki, ik denk ook dat het Arno Arts is. Die op zichzelf ook iets aparts had in zijn ogenschijnlijke flegma en volslagen gebrek aan snelheid en dynamiek. Was ook wel een ‘functionele poort’-type. Moet daarom wel hevig hebben gebaald dat dit hem overkwam, maar tegelijkertijd toch ook oog en bewondering hebben gehad voor Ronalds geniale actie.

  4. Ik ben van mening dat er nog een ‘grotere’ broer bestaat van Ronald:

    Zeer de moeite waard het meer dan 5 minuten durende filmpje in zijn geheel te bekijken. Lang leve de trage voetballer!

    • Nu ik weet wie de Catalaan is, zal ik het wat voorzichtiger formuleren: over de grootheid van beide spelers (Boer en Prosi) kun je twisten, maar qua speelstijl vind ik ze toch te zeer verschillend. Maar toegegeven, in triomfantelijke traagheid doen ze weinig voor mekaar onder.

      • Si.. de speelstijl is anders, maar hoe Robert op 5 minuut 15 de bal beroert lijkt toch verdomd veel op de actie waarmee Ronald zo vaak de Boer op ging.

  5. Maar goed dat de Catalaan het Nederlands zó beheerst dat hij beroert niet met een d schrijft…

  6. Pingback: HEIMWEE NAAR: Juan Carlos Valerón Santana |

  7. Pingback: SCHONE SCHIJNPASSEERBEWEGINGEN: KAPPEN!! – deel 2/slot |

Geef een reactie

