HET SLECHTSTE ORANJE OOIT

Mazuro presenteert u zijn slechtste Nederlands Elftal ooit. Waarom? Och, waarom ook niet. Het is zomer, velen hebben vakantie en willen zich getroosten en verpozen met trivialiteiten. En wat leent zich daar beter voor dan de Voetblah-zomerpostbus? Voor de herkenbaarheid beperken we ons tot de Oranjes van de laatste 30 jaar, dus zeg maar vanaf de jaren ’80. Om te komen tot mijn uiteindelijke, allerbelabberdste Oranje-formatie ooit, heb ik het mezelf niet makkelijk gemaakt. Geen eendagsbevliegingen, dus geen Heini Ottomaanse verrijkingen of Vanbastiaanse Denneboompjes. Ook geen resultaatgerelateerde criteria en zoveel als mogelijk geen levenslang gedetineerden. Want er zijn spelers die zowat hun hele carrière lang een Zeister uitnodiging hebben gekregen, echte recidivisten, die daardoor wel de nodige caps hebben verzameld, maar toch niet als volwaardig international kunnen worden beschouwd. Omdat er simpelweg betere spelers voorhanden waren op die positie. De categorie Suvrijn, Winter, Van Hooijdonk, Makaay. Jammer, maar weg kans op een ‘slechtste ooit’-selectie.

Waar mogelijk zijn ook zij gepasseerd die slechts mochten opdraven in vriendschappelijke potjes, bij wijze van experiment of bij de gratie van de afwezige grote jongens. Derhalve is de ondergrens bepaald op minimaal 5 basisplaatsen, waardoor een eervolle uitverkiezing voor dit selecte gezelschap niet te danken is aan een incidentele black-out of vergissing van de nationale keuzeheer. Daaruit vloeit voort dat een plek in deze schifting dus feitelijk is gebaseerd op een structurele blinde vlek, een permanente misvatting van de bondscoach. Uiteraard naar Mazuro’s Miraculeuze Maatstaven. Trouwe volgers zullen er dan ook niet van opkijken dat nogal wat gerenommeerde internationals hun opwachting maken in deze uiterst selectieve selectie. Achter de namen het aantal caps, resp. het aantal basisplaatsen. Het slechtste Oranje ooitHét gezicht van deze deplorabele deformatie is natuurlijk Michael Reiziger. Die met deze nominatie een bovenmenselijke prestatie verricht, want ga d’r maar aan staan: 72 caps, 63 basisplaatsen! En wat zegt dit over de trainers (Hiddink, Advocaat, Rijkaard,Van Gaal) die allen blind vertrouwden op de o zo beperkte verdediger! Ben ik nou zo slim, of zijn zij zo dom??!! Sowieso is de rechtsback-positie de veruit favoriete plek van potentiële ‘Het Slechtste Oranje Ooit‘-titularissen. Slechts ternauwernood wist Michael de geduchte concurrenten Kromkamp, Boulahrouz, Ricksen en Melchiot voor te blijven. Dit kwartet mag echter  in dit kader niet ontbreken, vandaar de brede en qua posities nogal onevenwichtige reservebank.

Ed de Goey ontspringt maar net de basisdans omdat ie er hier al van onlangs kreeg. En omdat je Timmertje in dit verband natuurlijk (o ironie!) niet kunt passeren. Aan slecht verdedigende kandidaten dus geen gebrek. In iets mindere mate geldt dat ook voor de aanvallers, maar (on)geschikte middenvelders waren erg dun gezaaid. Maduro is bijvoorbeeld een in dubbel opzicht dubieuze keuze. Valt eigenlijk in de categorie ‘levenslang gedetermineerden’. Je kunt ook zeggen, bij gebrek aan beter, dus als zodanig toch weer uiterst relevant. Wildschut en Valke (viel dodelijke vergelijking met De Kromme ten deel) zijn exponenten van de kwaliteitspovere jaren ’80, waarin een niet onaanzienlijk deel van dit willekeurkorps opereerde. De meest opmerkelijke naam is natuurlijk die van ene Cruijff. Die hoegenaamd anders nooit de oranjekleur had gedragen. Geinige Gup Gijps nominatie is niet geheel vrij van rancune, maar toch. Het kan geen kwaad om eens fijntjes te wijzen op de matige carrière van deze laatdunkende, alles weglachende kritiekkomiek.

Met enige huiver heb ik Van Gaal gebombardeerd tot coach van Het Slechtste Oranje Ooit. Ook al vanwege mijn onverholen bewondering voor deze ‘totale mens’. Het is dan ook niet zozeer vanwege het povere palmares van linke Lowietje in Oranje. Maar wie verantwoordelijk is voor deze wedstrijdselectie, mag deze titel niet ontgaan. Edoch, het zou Mazuro geenszins verbazen wanneer Louis deze toch ietwat treurige triomf alsnog gaat rechtzetten. Valt hier nog iets op af te dingen? Kom maar op dan!!

Ps. Wetende dat Huistra het chiquer vindt om Pieter genoemd te worden, bij deze. En hij moet, net als andere geselecteerden met trainersambities, de consequentie van Co’s stimulerende stelregel, Een goed paard is nog geen goede ruiter“, maar in gedachten houden.

24 Reacties op “HET SLECHTSTE ORANJE OOIT

  1. Hopelijk is dit niet de slechtste, het is denk ik wel de langste Voetblah-post ooit.

  2. Sorry Mazuro, maar dit kan mij weinig bekoren. De meeste van die jongens hebben naar hun kwaliteiten toch een hele mooie carriere gehad en hebben het verdiend, en dan is Oranje de kers op de taart. Dat je jongens als van der gijp, van der meyde en wellicht Maduro hier op de hak neemt, vind ik nog niet zo erg, omdat die jongens, denk ik, veel meer hadden kunnen bereiken in hun carriere.

    Maar gasten als Timmer, de Kock, Bouhlarouz. Je moet eens kijken wat voor loopbanen die gasten hebben gehad. Timmer die toch maar net een waardige opvolger was van Moens bij AZ, heeft zich daar wel ontwikkeld tot bijna UEFAcup winnaar. De Kock heeft zich via Nederlandse middenmotors het Nederlands elftal ingeknokt, en Boulahrouz komt helemaal van RKC Oranje in.

    Tuurlijk zijn al die gasten geen topspelers, maar ze hebben wel een loopbaan gehad waar jij en ik ons petje voor af kunnen nemen. En de meesten hebben zich in mijn beleving ook nooit beter voorgedaan dan dat ze zijn, arrogante trekjes gehad, of zich op andere manier asociaal gedragen tov andere voetballers of teams. Die verdienen het niet om op deze manier behandeld te worden.

    Maar ik denk (en hoop) dat ik de boodschap van de post verkeerd begrepen heb, maar zou je me die dan uit kunnen leggen?

    • Sorry Koningskeeper, maar een columnist/blogger/schrijver moet per definitie niet gaan uitleggen wat ie bedoelt. Al moet ik, eerlijk gezegd, die reflex wel vaak onderdrukken. Het is kennelijk niet aan jou besteed. Jammer, maar volgende keer ‘beter’.

      • koningskeeper

        Ik had het op hopen moeten laten maar dat terzijde. Wat deze blog mist is perspectief. Hier staan 22 (oud-)spelers die voor de leuk bij elkaar zijn gezet en ff goed worden afgezeken. Zonder perspectief. Geen wedstrijd waarin ze het verneukt hebben, geen persoonlijk malheur, niets. (nja in het geval van Gijp wel dan, maar da’s ook de enige)

        Ik ben van mening dat men (ook als blogger) altijd hoor en wederhoor toe moet passen bij levering van kritiek. Wederhoor is hier niet mogelijk, omdat niet bekend is welk perspectief er geboden wordt. Op grond waarvan kunnen deze heren wederhoor toepassen? Als je me dat verteld, dan is er perspectief en dan is er ook daadwerkelijk betekenis aan te geven. Nu gist iedereen maar wat, mits je alle in’s en out’s over deze post kent. (zoals dat bij jullie het geval is, omdat jullie collega’s zijn)

        Ik lees dit nu zo’n 9 maanden, met plezier! Zijn er daarvoor blogs geweest die ik gemist en wel hiermee in verband staan, dan wil ik er graag naartoe gelinked worden.

  3. Ga, het op grond van mijn eigen lezing van dit stuk, toch even voor Mazuro opnemen. Ik kan het ook verkeerd hebben, maar misschien moet je een verkiezing in “het slechtste Oranje ooit” juist als een compliment zien. Het zijn stuk veelal spelers die, zoals koningskeeper ook aangeeft, zeer respectabele carrières bij elkaar hebben gevoetbald met als kers op de taart het NL elftal. Dit alles ondanks hun toch veelal enigszins beperkte kwaliteiten.

    Dit elftal is naar mijn idee gebaseerd op die beperkte kwaliteiten, zonder aanziens des voetballende carrière.

    Of heb ik het helemaal verkeerd? 🙂

    • Goed gezien/gelezen Tim! Het gaat idd strikt om de vereiste kwaliteiten van een international en niet over de al dan niet respectabele persoonlijkheid en/of carrière van de geselecteerde spelers.

  4. Het is een mooi verhaal geworden en op zich zitten er best juist gekozen namen bij. Al hebben sommige van die jongens de cijfers mee. Neem De Cler en Ricksen. Inderdaad ook niet de beste internationals als je het mij vraagt. Toch hebben zij met Oranje nooit verloren en dat is toch ook best een prestatie!

    Dick Schoenaker en Peter Houtman vind ik overigens niet terecht verkozen in dit team. Gevoelsmatig was ik dan eerder voor Orlando Engelaar gegaan.

    En ik denk dat de enige international die nooit in een officieel Nederlands elftal-tenu speelde gepasseerd is omdat hij slechts één keer in een oefenpotje speelde?

    • Sorry Mikki, maar ik moet je er toch op wijzen dat ik duidelijk in mijn post heb uiteengezet dat de selectie niet resultaatgerelateerd is (want zegt op zich niks over kwaliteit van speler) en dat een kandidaat minstens 5 basisplaatsen moet hebben bemachtigd. En Orlando is daar (nog) niet in geslaagd. En zal daar ws ook niet meer in slagen. Maar hij zat zeker ook in mijn hoofd.

      • Maar Mazuro, Orlando Engelaar heeft 14 interlands gespeeld, waarvan 7 in de basis! Vier daarvan waren zelfs basisplaatsen op een EK…

      • Je hebt (natuurlijk en wederom) helemaal gelijk Mikki. Dacht nog wel mijn huiswerk zo goed gedaan te hebben.. Er is wel een verklaring, geen excuus: ben aanvankelijk op het criterium ‘volledig gespeelde wedstrijden’ gaan zitten en dat zijn er voor Orlando slechts 3. Vandaar… Had ik dat criterium gehandhaafd, dan was de spoeling wel erg dun geworden.
        Maar had ik het goed gedaan, dan zou Engelaar zonder meer in het kader zijn opgenomen. Al heeft ie nog best een paar puike interlands gespeeld.

  5. Bij deze dan maar gelijk mijn excuses aan je, Mazuro. Ik dacht oprecht dat het hier om een kritisch stuk ging jegens die spelers. Dat heb je kennelijk niet zo bedoeld lees ik nu in de comments. Waardoor ik ten onrechte kritisch ben geweest (tot 2 maal toe) op dit stuk. Sorry.

    • Nou, dat hoeft nu ook weer niet koningskeeper, al stel ik het wel op prijs natuurlijk. En dat je opkomt voor bepaalde spelers/carrières valt alleen maar te prijzen.

  6. Liefhebbend Voetbalhart

    Ik vind het wel een mooie post, al kun je je natuurlijk afvragen of het wel eerlijk is om spelers op hun Oranje-selectie ‘af te rekenen’. Ik neem althans aan dat ze zich niet zelf aanbieden, maar door de bondscoach worden uitgenodigd. Hoewel ik me van sommige spelers wel kan voorstellen dat ze zichzelf hebben aangeprezen. Maar toch, eigenlijk zijn de coaches verantwoordelijk voor de meeste dubieuze internationals. Alleen kun je hier moeilijk een elftal van formeren, al zou het wel weer interessant zijn om uit te vogelen welke trainers deze ‘uitverkorenen’ hebben laten debuteren. En het is natuurlijk ook weer zo dat bij slechte prestaties van clubs/teams de trainer meestal de pineut is, dus het mag ook wel een keertje andersom.

  7. Liefhebbend Voetbalhart

    Maar de grote vraag is: Waar is Trapatoni?

  8. Leuk idee, leuk lijstje, maar ik ben het er (natuurlijk) niet volledig mee eens. Hoe overschat Reiziger ook was, iemand die 63 keer in de basis heeft gestaan, kan nooit zo slecht zijn dat hij Kromkamp, Ricksen en/of Melchiot buiten de basis weet te houden.

    Ook over Van der Meyde heb ik mijn twijfels. Behalve dat hij veel te weinig heeft gepresteerd en met gekke verhalen in de pers komt, was hij toch anderhalf seizoen best goed. Sterker nog, hij besliste wedstrijden voor Ajax (Roma uit?). Ik zat te denken aan Bud Brocken. Ook 5 interlands, maar daarmee het maximale uit zijn mogelijkheden behaald.

    Maduro hoort per definitie niet in dit elftal, zijn carriere is nog niet voorbij. Huidige internationals horen buitengesloten te worden voor dit soort oefeningen. De Cler voetbalt al jaren niet meer, alleen daar waren ze in Rotterdam nog niet achter. Suggesties voor diens plek op het middenveld: Wim Hofkens, Peter Arntz, Jean-Paul van Gastel, Pleun Strik of Paul Bosvelt.

    Andere namen die ik mis: Barry Opdam, Peter Boeve en Jerrel Hasselbaink.

    • Och Gerbie, natuurlijk moet je het er niet (volledig) mee eens zijn. Het is altijd arbitrair (misschien nog een lijstje ‘slechtste arbiters ooit’?) en – zoals ook bedoeld – voor discussie vatbaar. Jouw middenvelders zijn allen mijn revue gepasseerd, maar Hofkens, Arntz en Van Gastel kwamen niet aan de vereiste 5 basisplekken toe. Strik was toch van vóór de jaren ’80 en bovendien ook vaak (centrale) verdediger in Oranje. En Paultje had toch te veel karakter en tactisch inzicht om hier te worden gestigmatiseerd als slechtste international ooit, vind ik. Opdam en Boeve misten de lekke boot omdat ik al zoveel verdedigers voorhanden had. Jerrel had er zo maar bij kunnen staan/zitten.
      Tot slot Maduro: is toch een beetje hetzelfde verhaal als De Cler, althans in Oranje; het wil maar niet lukken en toch wordt ie telkens maar weer opgeroepen en zo af en toe zelfs opgesteld. En dáár gaat het hier over.

      • Reiziger vind ik nu eenmaal ‘het grootste Oranje-international-raadsel ooit’. Wat zeg ik?! Het ‘grootste topspelers-raadsel ooit’ in feite, want de ‘goede’ man liep onder meer rond bij Ajax, Barcelona, Milan en PSV!
        Brocken scoorde slechts 3 basisplaatsen, dus toen bleef alleen Andy nog maar over als ontoereikende international op de rechtsbuitenpositie.

  9. Wat deze column vooral aangeeft is dat de basis van het nederlands elftal niet eens zo heel smal is. Als er zoveel moeite gedaan moet worden om mindere spelers te vinden met een respectabel aantal interlands lijkt mij dat een zege.

    • Zo kun je het natuurlijk ook bekijken Karrel. Maar wanneer ik mijn lat (minimaal 5 basisplekken) net zo laag had gelegd als menige bondscoach heeft gedaan in vele gevallen, dan was de keuze veel ruimer geweest.

  10. Wat is nou 5 basisplekken? Ik denk dat je van elk land wel een lijstjes met waardeloze spelers kan maken die 5 basisplekken hebben gehad. Soms moet je terug grijpen naar middelmaat vanwege blessures en/of schorsingen.

  11. Duidelijk verschil tussen Maduro en de Cler: leeftijd.

    Voor de jaren tachtig is een subjectief criterium gok ik. Te weinig info om goed te beoordelen?

    • Volgens het geboorteregister is Maduro idd een stuk jonger dan De Cler, maar Hedwiges oogt en sjokt in de praktijk rond als een oude, uitgebluste vedette. Althans tijdens zijn Oranje-optredens. Heb gekozen voor ‘vanaf jaren ’80’ vanwege herkenbaarheid Voetblah-volgers, waarvan ik hoop dat de gemiddelde leeftijd de 50 niet overstijgt.

  12. Pingback: HET MANOLEV-EFFECT |

Geef een reactie

