MOET/MAG ROBIN VAN PERSIE DE KONINKLIJKE TROTS EREN?

Robin van Persie heeft, naar verluidt, RealDe Koninklijke’ Madrid een blauwtje laten lopen. Hij heeft de uitgestoken hand van de grootste en succesvolste club uit de voetbalhistorie stoïcijns, zo niet hautain, geweigerd. De droomclub van elk voetballertje, de schatkamer van alle voorhanden zijnde prijzen, titels en trofeeën. Robin laat deze tot de rand toe gevulde beker aan zich voorbijgaan. Hij bedankt voor de eer om in het prachtige, koninklijke, smetteloze wit dé catwalk van het voetbal, waarop aller ogen zijn gericht, te betreden. En dat verbaast. Al is het maar omdat niemand anders dit in zijn hoofd zou halen. Als Zijne Koninklijke Hoogheid het behaagt om je in Zijn Hofhouding toe te laten, dan aarzel je geen seconde om hier gehoor aan te geven. Zo is het althans altijd geweest. En nog steeds wil men op hangende pootjes terug. Of niet Ruud?

Maar niet Robin van Persie dus. En eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik hiermee aan moet. Is het dapper, is het verstandig? Of is het toch dom en misschien zelfs ongepast om Zijne Hoogheid te trotseren? Zegt het iets over de persoon én de voetballer Van Percy of zegt het iets over (de huidige status van) Real? Of over beide? Waarschijnlijk dat laatste. Robin zegt eerst prijzen met Arsenal te willen pakken, schatplichtig als hij is aan de club, lees Wenger, die hem het vertrouwen heeft geschonken. En waar hij bovendien een grote meneer is. Zij het wel een meneer zonder titel, een pauw zonder veren, een parel zonder kroon. Al jaren. Maar ook de bekers in Bernabéu glimmen slechts bij de gratie van het feit dat ze moeten worden afgestoft. Bovendien heeft De Koninklijke een wel heel speciaal iemand als Opperkamerheer, eentje die zijn lakeien ook nog eens allesbehalve koninklijke patronen op de grasmat laat leggen. En…er draaft ene Cristinaldo rond. En toevallig weten we hoe allergisch RVP is voor de narcisten onder de solisten. Want zou hij ook nee hebben gezegd tegen Barça, alwaar ze je de bal sneller toespelen dan je misschien wel lief is?

Kortom: zó vanzelfsprekend is het heden ten dage niet meer dat je je laat verleiden door de hemelse klanken van Los Merengues. Maar toch, ergens begrijp ik Robin niet. Hoe dubieus de momentane status van Real ook moge wezen, het is en blijft toch een club die niet zo maar op je cv staat, maar prijkt. En waarmee je, eenmaal oud en versleten, voor de dag kunt komen bij je kleinzoon Giel (het zoontje van Shaqueel). Toch begrijp ik ook waarom Robin de koninklijke boot afhoudt. Althans, ik heb zo’n vermoeden waarom hij het (nog?) niet aandurft. Hij wil niet één van de velen zijn, is te trots om naar de protserige pijpen van Cristinaldo te dansen. Tegelijkertijd voelt ie zich nog niet goed genoeg; vindt dat ie nog te weinig heeft gepresteerd om naar deze weliswaar tobbende, maar toch topclub te verkassen.

En dat strijd ik hem niet af. De grote belofte die de voetballer Van Persie inhoudt, zijn onmetelijke intrinsieke kwaliteiten ten spijt – tot een onomstreden topspeler, een absolute wereldvedette is de geboren Rotterdammer (nog) niet uitgegroeid. En niemand die dit beter weet en meer stoort dan Robin zelf. De crux zou echter wel eens kunnen zijn dat ie juist zijn tenten elders – Madrid..? – op moet slaan om dat doel alsnog te bereiken. Met een teveel aan loyaliteit en bescheidenheid win je nooit de titanenstrijd. Dus wat is in deze wijsheid?

Ps. Mazuro profiteert hier nog even van de ruimte die het Zomerpost-schema biedt. Vanaf volgende week zal ook hij zich weer braaf schikken naar de beknopte tekstvorm die Voetblah doorgaans hanteert. Maar dan mag u ook weer elke dag, plus elk weekend een post verwachten.

10 Reacties op “MOET/MAG ROBIN VAN PERSIE DE KONINKLIJKE TROTS EREN?

  1. Waarom zou je altijd ja moeten zeggen als Real je vraagt? Ik persoonlijk heb nooit wat met Real gehad. Het ziet er niet naar uit dat Real binnen afzienbare tijd Barcelona voorbij gaat streven. Hij zit voorlopig goed bij een andere europese topclub waar hij nu een topfunctie heeft. Hoe dat gaat worden bij Real is nog maar de vraag. Ik had het op dit moment vreemder gevonden als hij wel naar Real was gegaan.

  2. Er komt een tijd dat ik me niet meer kan verbergen.
    Als ik Mazuro persoonlijk in het Citycentrum in Veldhoven hoor roepen waarom ik niet meer reageer, is de tijd voorbij.
    Ik was alleen maar op vakantie in Italie aan het Gardameer om voetbalinspiratie op te doen.
    Bayern Munchen resideerde een steenworp van mijn hotel en Inter zat in Pinzolo.
    Geloof maar dat ik voor Voetblah op de hoogte ben.
    Dus vanaf vandaag weer.

    Terug naar van Persie.
    Die hoort niet thuis bij Madrid.
    De jongen met principes zal met Arsenal dit jaar goede prestaties leveren.
    Fabregas gaat toch ook niet naar Barcelona.

    • Toon jongen, we hebben je deerlijk gemist. Welkom terug. Die steenworp tussen Bayern en Inter is misschien wel goed voor een gastcolumn. Zeker deze week is er nog ruimte, dus wat let je…

  3. goede post. Ik denk dat je een heel eind komt met je verklaring over dat van Persie zichzelf niet goed genoeg vindt en geen zin heeft om tussen al die show-off’s te staan. Hij zal het zelf misschien niet zo gauw toegeven, maar onbewust denk ik dat het toch behoorlijk heeft meegespeeld.

    PS Het is misschien tegen jullie huisstijl in, maar ik heb een prettig gevoel bij de langere posts (ook bij de vorige). De extra woorden zijn niet één of ander slap aanhangsel, maar dragen bij aan de boodschap. (die al dan niet verkeerd wordt opgevat ;))

  4. Liefhebbend Voetbalhart`

    Interessante theorie. Maar toch kan ik me voorstellen dat je je eerder bij Barça afvraagt of je wel mee zou kunnen op dat onaardse niveau dan bij Real. Misschien is het wel iets van hoe langer je ergens bent, hoe moeilijker het is om weg te gaan. Bergkamp bleef ook zowat zijn hele voetballeven trouw aan The Gunners. Het lijkt me ook een heerlijke club om bij te spelen, omdat het voetbal daar altijd voorop staat. Alleen een raadsel waarom Wenger er telkens weer in slaagt om van die onbehouwen verdedigers op te stellen.

  5. Mazuro,

    Die handschoen neem ik aan.
    Jullie hebben deze week ruimte en ik heb deze week tijd.
    Graag wil ik de post inkleden met informatie over buitenlandse trainingskampen waarbij ik dan Bayern in Tentino centraal stel.
    Potjes tegen Mezzacarona die des keizers baard zijn maar wel stof doen opwaaien.
    Dus ik stel dan Italie centraal als land waar diverse grote clubs zich voorbereiden.
    Het is heel anders dan het raggen bij ons in de provincie.
    Hetzelfde geldt voor wilerploegen.
    Lampre zit bijvoorbeeld in hotel Masters in Brescia waar onze Luka van Rood-Wit B2 werkt.

    Daar ik nu even thuis ben is mijn zoon mijn assistent.
    Hij volgt het Italiaanse voetbal op de voet en speelt zelf wedstrijden.
    Enscoren.

    Dus Mazuro…..kom met je eisen/aanbevelingen/beperkingen.
    Je zult er geen spijt van krijgen in deze vakantietijd…komkommertijd.

    Trapatoni

  6. Pingback: HET MYSTERIE VAN PERSIE? |

  7. Pingback: HET CONTRAST VAN PERSIE |

Geef een reactie

