GASTCOLUMN: TRENTINO JULI 2011

Waarmee kunnen we onze Zomerpost-periode beter afsluiten dan met een gastcolumn van Trapatoni, onze topcommentator, befaamd om zijn snoeiharde, digitale returns. En, niet onbelangrijk, eertijds de hoofdredacteur van De Roodwitter, waarin Mazuro zijn allereerste voetbalstukjes etaleerde. Trapatoni luistert, speciaal voor Voetblah, zijn zilveren vakantiejubileum in Italië op met een karakteristieke, hartstochtelijke lofzang op Trentino.

Kom ik zojuist uit Italie en doe een boodschap in het Veldhovense City Centrum. Wie loop ik tegen het fietsende lijf….? Juist, Mazuro, die niet vraagt hoe het gaat, maar waarom ik niet meer reageer op Voetblah. Welnu, tijdens mijn verblijf aan het Gardameer/Trentino heb ik iedere dag Voetblah gelezen. Dat is de reden waarom ik van Mazuro ZOMERGAST mag zijn. En natuurlijk heb ik nieuws dat Voetblah, Voetbal International en De Roodwitter niet hebben.

BAYERN EN INTER
Al 25 jaar resideren wij in hotel Campagnola of Ambassador in Riva del Garda. Dus wij komen met onze Dodge Riva binnengereden en zien van grote afstand de billboards, waarop vermeld staat dat Bayern München resideert in hotel Du Lac in Riva. Een joekel van een foto met Arjen Robben en Bastian Schweinsteiger. Is dat niet een beetje overdreven, die Duitse aandacht? Eerder in de geschiedenis was er tussen beide landen al een innige samenwerking.  Goed, mijn vrouw parkeert de auto voor Suite Hotel Ambassasor en weer zie ik in de etalage een lederen bal, vanen, een lachende Robben en de grijns van Bastian Schweinsteiger. En zo had Trentino Touristmus de zaak groots aangepakt. In alle hotels en winkelpanden hingen affiches en foto’s. Ik moet zeggen, daar pakken ze het beter aan dan bij ons. Als PSV op bezoek komt, hoor ik dat via via of moet ik het zoeken op Google. De hotelmanager Graziano Zambanini vroeg me of we naar een trainingspartij wilden gaan kijken. Hij had vrijkaarten voor de toeristen. Onze Luka is 16 jaar en die voelde zich beschaamd…ikke niet. Zie voor de avonturen van Bayern  via Google op Bayern München in Riva en Arco.

LA GAZETTA DELLA SPORT
Iedere dag komt in Italie de op wc-papier gedrukte, roze sportkrant uit. Alle Serie A– en B-teams komen aan bod. Tijdens mijn verblijf sierde Wesley Sneijder iedere dag de cover. Ging hij nu naar Manchester of niet? Ferguson wilde hem wel/niet hebben, 35/39 miljoen…de clubs kwamen er wel uit. Maar de salariseisen van de kabouter waren te hoog en zijn vrouw wilde het mondaine Milaan niet ruilen voor het druilerige Manchester. Ik kan me voorstellen dat, eenmaal gewend aan Emporio Armani, er niets beter meer is.

KEUZE
Neen, ik liet me wel informeren over de ploeg van Jupp Heynckes. Blijkbaar komt Bayern hier ieder jaar vanwege een samenwerkingsverband tussen Beieren en Trentino. Maar we hadden nog een ijzer in het vuur. In Pinzolo was het trainingskamp van Inter. En Pinzolo was vanuit Riva de weg richting Madonna di Campiglio. Daar speelde die avond Inter tegen A.C. Mezzocorona. Mezzocorona had een stadionnetje van 2000 toeschouwers en er werden er 5000 verwacht! Nou, alleen voor Sneijdertje ga ik het risico niet nemen.

TATOEAGES
Maar via inside information  vernam ik wel hoe relaxed de sfeer was in zo’n trainingskamp. Lekker weertje – en dat kunnen we hier niet zeggen.. – de spelers werden goed gefoerageerd en gesoigneerd. De wedstrijdjes zijn om des keizers baard en stellen dus eigenlijk geen ruk voor. En… het tattoo-gehalte wordt met het jaar hoger. Geen speler die geen versieringen heeft op diverse ledematen. Hoe groter hoe beter ipv hoe fraaier. De jeugd loopt in Pinzolo rond in louter Inter-shirtjes. Het shirtje van Sneijder is verreweg het  populairst. Na de wedstrijd  is er een run op handtekeningen. Dit is in Nederland natuurlijk niet anders. In Oisterwijk resideren ook diverse Nederlandse en buitenlandse ploegen, maar toch is de sfeer daar anders. Het is daar allemaal zo tam en zo mat. Italianen zijn anders, die maken er echt een trainingskamp van met allemaal toeters en bellen. En natuurlijk moet de burgemeester van Mezzocorona op de elftalfoto met Inter.

SLOT
Dus als je toevallig vertoeft aan het Gardameer-Riva/Torbole, Tignale/Garda e.o., neem dan de kans te baat en kijk wat er aan internationale en nationale trams rondrijden in de regionen van Trentino. Of je van voetbal houdt of niet, het is gewoon leuk. Zelfs huisvrouwen van 45 jaar zoeken uit of ze naar een wedstrijdje van Inter kunnen gaan. Welnu…DAT zegt alles.

Trapatoni

6 Reacties op “GASTCOLUMN: TRENTINO JULI 2011

  1. Mazuro. je hebt de post meesterlijk bewerkt.
    Ik ben trots op je.
    En……mucho gracias.

  2. Liefhebbend Voetbalhart`

    Wel een aardig stukkie. Ziet er in elk geval een stuk gelikter uit dan Trapatoni’s commentaren… 🙂 Maar volgens mij had er nog veel meer in gezeten. Voetblah had paparazzi Trapatoni de opdracht moeten geven om er veel dichter bovenop te zitten en het trainingskamp van Bayern te bezoeken om daar Robben te ontfutselen wat er nou precies is gebeurd rondom die knieblessure. Hij had wél naar Pinzolo af moeten reizen om aldaar Marco Materazzi aan een kruisverhoor te onderwerpen en om een Harry Vermeegen-act op te voeren met Wesley. Jammer, maar het belooft wel wat voor als hij voor de 26e keer het Veldhovense City(?!) Centrum verruilt voor Riva del Garda.

  3. Ik moet Liefhebbend Voetbalhart nog gelijk geven ook.
    Dit had ik verwacht.
    Maar zelf iets redelijks schrijven is niet zo eenvoudig, commentaar geven lukt me beter.
    Ik had er inderdaad meer uit kunnen halen door er dichter op te gaan zitten.
    Even informeren bij Robben hoe het zit en die nieuwe keeper eens schaduwen.
    In Pinzolo had ik de tattoo van Yolante op de buik van Snijder kunnen aanschouwen.
    Mijn opdracht voor volgend jaar i duidelijk….EROP ZITTEN.

  4. Mazuro, er wordt gewerkt aan een samenwerking met jouw literaire jeugdliefde de spraakmakende Roodwitter.

Geef een reactie

