BAS DOSTE ZICH TEVEEL UIT?

Bas Dost intrigeert. Ik weet niet waarom. Maar hij doet wat met me. Als ik hem op een voetbalveld zie staan, heb ik altijd het idee dat hij in de knoop zit met zichzelf. Altijd ontevreden. Altijd op zoek naar hoe het beter kan. Op zich een goede eigenschap. Maar daardoor zit ie zichzelf ook in de weg. Ik merk dat ik daarom altijd een beetje medelijden met hem heb. En extra blij ben ben als juist hij scoort. Vraag me ook af of hij wel zo goed is. Frank liet dit weekend weer optekenen dat Dost nog steeds in de gaten wordt gehouden. Waarom eigenlijk?

Ik kan me namelijk niet herinneren dat Dost ‘iets moois heeft gedaan’. Iets wat bij is gebleven bedoel ik dan. Behalve gisteren. Het eerbetoon aan zijn overleden vriend was mooi. Terecht ook. Wat ik al vermoedde, werd gisteren bevestigd. Dost is een goeie gozer. Hart op de goede plek. Zijn eerbetoon werd vervolgens in de rust besproken door de Everse en Been. Die zitten daar om de boel te analyseren. En kijken naar de wedstrijd door een trainersbril. Wat Dost deed was daarom niet slim..

Wat nou niet slim!! Er is verdomme iemand overleden! Bestaat niet meer. Zowel Everse als Been hebben geen idee wat de relatie was van Dost met zijn vriend. Wat hij met hem heeft afgesproken. Misschien was dit wel zijn ultieme droom. Dat Bas hem zo zou eren. Lekker belangrijk dat ie daarvoor een gele kaart krijgt. Of erna nog een gele. Lekker belangrijk dat Heerenveen daardoor misschien wel de wedstrijd zou verliezen. Lekker belangrijk dat hele voetbal. Iemand is overleden. Iemand bestaat niet meer.

2 Reacties op “BAS DOSTE ZICH TEVEEL UIT?

  1. Liefhebbend Voetbalhart`

    De reacties en gevoelens die Bas Dost bij de auteur oproept, herken en deel ik. Dost is zichtbaar iemand die zich met zijn houding en situatie geen raad weet. Iemand die niet goed weet hoe zich te uiten en hoe om te gaan met de etalage waarin hij voor iedereen te kijk staat. Maar anders dan Allard zie ik deze actie van Dost juist in het verlengde daarvan. Een soort van overcompensatie, maar ook modieus kopieergedrag, zoals veel van die vormen van eerbetoon en vingertjes die wijzen naar een kennelijk dierbare overledene in de hemel. Wil niets afdoen aan de waarachtigheid van Bas’ intenties, maar ik heb toch moeite met dat openbare vertoon van medeleven. Ik bedoel maar: voor geen enkel weldenkend mens hoef je publiekelijk te demonstreren dat het incasseren van een gele kaart in geen enkele verhouding staat tot het verlies van een vriend.

  2. Wat ik Bas Dost zag doen kan ik we billijken.
    Een hommage aan een overleden vriend……toch een gele kaart.
    Ja…dat zijn de consequenties.
    Je hebt ook spelers die stropen hun shirt op en tonen hun vrouw, kind of iemand anders.
    Dat opstropen loopt natuurlijk de klauwen uit vooral bij het maken van een goal.
    Maar Bas Dost mag dit doen in zijn situatie.
    Gelukkig maakt hij die goal anders had hij dat speciale shirt voor niets aan.
    En al de tijd dat hij niet zou scoren kon hij dat shirt niet tonen.
    Zelfs zijn trainer Ron Jans zag het door de vingers en die heeft wat ruzie met Bas gemaakt.
    Of Bas Dost nu moeilijk is of niet,,,hij heeft wel lef.
    En volgens mij is het nog een aardige spits ook.
    Maar jans maakt alleen ruzie met goede voetballers.
    Daarom gaat Roy Beerens ook voor 4 jaar naar AZ.

Geef een reactie

