TRAININGSDIEREN OF BEESTEN?

Deze donderdag neemt de publieksspeler het veld over nadat Mazuro gisteren al het publiek bespeelde.

Het grootste gedeelte van de tijd die je als voetballer in je hobby steekt, wordt gevuld met trainen. Oefening baart immers kunst. En de kunst van de ideale voetbeweging willen we allemaal onder de knie krijgen. Het liefst trainen oefenmeesters wedstrijdgericht. Wat dan precies dat wedstrijdgerichte is, blijft de vraag. In principe draagt alles wat je doordeweeks leert er aan bij dat je in het weekend goed beslagen ten ijs komt en geen uitglijer maakt. Maar over de ideale training zijn boeken vol geschreven. Want op dit gebied wil geen trainer de Boot missen.

Grote kunst is om het individu een plaats te geven binnen het collectief. Want het geheel is de som der delen. Maar hoe bereik je dit? Moet iedereen in de pas lopen of maak je uitzonderingen? Maar belangrijkste is hoe je de liefhebber niet te veel kooit in zijn bestaan als teamspeler. Negen op de tien voetballers is namelijk balverliefd. De paar uurtjes die hun hobby hen de mogelijkheid biedt om zich uit te leven, willen ze zo veel mogelijk contact met de bal. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk, zeker niet omdat het tweewekelijkse trainingsuurtje ook nodig is om bij te praten met je maten.

Daarom begint iedere jeugdtrainer met twee opmerkingen: houd de bal vast als ik praat en als ik praat zijn jullie stil. Maar waarom? Waarom laat je iemand niet lekker pielen met de bal terwijl jij aan het uitleggen bent? Die pieldozen begrijpen namelijk totaal niet wat zij verkeerd doen door met de bal te lummelen tijdens een uitleg. Of nog even op doel schieten als de trainer de groep bij elkaar roept. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de liefde voor het spel, of is het schijt hebben aan je teamgenoten en doen wat je zelf wilt? Waarschijnlijk voelt de één zich trainingsdier, de ander vindt hem trainingsbeest.

Advertenties

5 Reacties op “TRAININGSDIEREN OF BEESTEN?

  1. Dit is mij natuurlijk uit het hart gegrepen, zeker als je ook nog eens wordt gevisualiseerd. Vele enthousiaste voetballer(tje)s worden door idiote, onnavolgbare ‘trainers’ gedemotiveerd en terneergeslagen. Omdat ze zichzelf willen profileren ipv anderen iets met plezier aanleren.

  2. Vanaf een bepaalde leeftijd (c, of b-jeugd) moet het gepiel afgelopen zijn. De jongens(en meisjes) die namelijk niet met hun gedachte erbij zijn en staan de pielen met een bal zijn ook de jongens die tijdens een wedstrijd om zich heen staan te kijken in de hoopt e snappen wat te doen. Techniek ontwikkel je topt een bepaalde leeftijd, daarna is juist de tactiek belangrijk om aan te leren en daarvoor moet geluisterd worden.

  3. De jonge voetballertjes moet alles met de bal doen.
    Balgevoel is zo belangrijk en moet je zo vroeg mogelijk opdoen.
    Daarna schieten, passen, dribbeleb, drijven en op het laatst koppen.
    Dat heeft tijd genoeg.
    Onze Luka begon toen hij 4,5 jaar was.
    Die jongen heeft passeerbewegingen, kappen en draaien, technische fratsen, alles.
    IK heb in mijn jeugdtrainingen meer gelopen dan de bal aangeraakt.
    Die filosofie heerste toen…conditie en nog eens conditie.
    Eerlijk is eerliojk…onze Luka heeft geen goede conditie en zijn mentaliteit mag ook ietsje beter worden.
    Maar het is een prachtige linksbuiten met een prima voorzet die nu al 4 goals heeft gemaakt in 3 matches.

    Je begrijpt mijn visie wel op voetbal he.
    Achteraf heb ik heel weinig geleerd en nog minder gepresteerd.
    Die kleine is al minimaal 3 keer kampioen geweest.

  4. Da klopt wel een beetje.
    Er werd vrij stevig gespeeld en ik ging een overtreding niet uit de weg.
    Dat bedoel je denk ik.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s