AFELLAY-AI AI AI!!

We schrijven 2001, De Herdgang. De A1 van PSV met onder anderen Huntelaar, Takak, Coutinho en Verhaegh, werkt onder de bezielende leiding van ‘Skietuh” Willy van der Kuijlen een middagtraining af. Langs het veld staat een klein, iel Marokkaans mannetje. Af en toe kijkt hij verlekkerd naar de training, dan weer is hij in de weer met de bal. Die bal is zijn beste vriend. Nooit wijkt hij van zijn zijde. Soms, tussen twee oefeningen door, keek ik naar hem. Hij was er altijd. Met zijn bal. Ibrahim Afellay was niet groter dan 1m60 en zat op dat moment in de B2 van PSV. Zijn talent was onmiskenbaar. Zijn karakter en lengte ook. Maar hij wist wat hij wilde. Slagen.

Daarna verloor ik hem uit het oog. Totdat ik, net zoals de rest van Nederland, Ibi in het eerste van PSV zag debuteren. Lange tijd heeft het er daar overigens niet naar uitgezien. Naar ik meen Ricardo Moniz zag de potentie van Afellay, destijds spelend in de A2 van PSV. Ging met hem aan de slag, maakte hem sterker en completer. De rest is geschiedenis. Door dat kleine mannetje in 2001 heb ik altijd een zwak voor Ibrahim gehouden. Het nieuws van zijn gescheurde linker kruisband deed me dan ook meer dan wanneer het een willekeurig andere speler was overkomen.

Ik vraag me af wat dit voor hem zal betekenen. Ook al is elk moment ongelukkig -juist dit moment, dit seizoen, had ik het idee dat Afellay definitief zou doorbreken. Een jaar lang getraind en gespeeld met de besten der aarde. Die ervaring en bagage zouden tezamen ongetwijfeld werken als katalysator, waardoor zijn talent dit seizoen tot volledige wasdom was gekomen. Hoe anders ziet zijn wereld er nu uit: 6 tot 8 maanden revalideren. Toekijken hoe anderen jouw plek innemen, in jouw seizoen excelleren. Er is maar een oplossing Ibi. Ga weer met je bal langs de kant staan. Kijk af en toe, maar niet te vaak. Stippel weer die weg uit naar succes. Raak weer in de vergetelheid en kom ineens weer terug. Harder, beter, sterker en grootser dan ooit. Je zult slagen.

3 Reacties op “AFELLAY-AI AI AI!!

  1. Ik vrees dat hij niet meer aan het niveau van Barcelona kan komen. Het was wat mij betreft ook maar de vraag of hij dat überhaupt zou redden. Nu hij zo lang stilstaat zal hij sowieso op een lager niveau terugkeren dan het niveau dat hij nu was. De vraag is of hij dat stukje extra daarna nog door kan ontwikkelen.

  2. liefhebbend voetbalhart

    Mooi stukkie Allard! Het is idd doodzonde dat de voetballoopbaan van Ibi op het meest ongelukkige moment een fikse knauw krijgt. Volgens mij was ie echt aangehaakt aan het niveau en zou ie zeker de nodige minuten hebben gekregen. Blijft wel de vraag hoe het toch komt dat ‘unforced errors’ steeds vaker zware blessures veroorzaken. Dat moet toch iets te maken hebben met de zware druk en bijkomende stress.

  3. Ibrahim heeft gewoon domme pech op het moment dat hij dit absoluut niet kan gebruiken.
    Hij zat in het stadium dat hij diverese malen mocht invallen.
    Zijn niveau was al behoorlijk hoog en ging na de overstap richting Barcelona naar een steeds hoger niveau.
    Door die nare blesssure maakt hij een vrije val.
    Hij kan eigenlijk weer vooraan beginnen.
    Dat is rampzalig voor zijn carriere.
    Een andere speler in de hierarchie gaat zijn plaats innemen en na zo’n 6 maanden moet IBI maar kijken waar hij staat.
    Hij zal alles in moeten halen en de vraag is of dat lukt.
    Dit kon wel eens een knak in zijn carriere zijn.
    Of hij nu nog aan de bak komt bij Barcelona is de vraag.

Geef een reactie

