ZOALS D’OUDEN ZONGEN, PIEPEN DE JONGEN

Afgelopen weekend was ik weer eens bij mijn oude kluppie aan het kijken. De dorpsderby werd gespeeld en daar wil je bij zijn. Het niveau was niet best, maar het vooruitzicht dat ik weer eens een aantal oudteamgenoten en bekenden kon spreken, klonk mij als muziek in de oren. Want het voetbal is bijzaak op zo’n dag. Je komt om weer eens die oude sfeer te proeven. Voor die gitzwarte, ingebrande koffie en de galm van Frans Bauer die door de kantine schalt. Vooral dat laatste juist.

Want bij dierbare herinneringen hoort bepaalde muziek. Wie denkt bij die ene zomerhit niet terug aan zijn eerste vakantieliefde, die eerste keer? Dit heb ik ook met Frans Bauer en De Slijpers. Onmiskenbaar verbonden aan mijn oude club. Maar wat schetste mijn verbazing?! In plaats van een cd, klonk het geluid van Leidsche Leen over het veld. Verbijstering maakte zich van mij meester. Dit geluid, en zeker de schunnige teksten, kende ik niet van mijn oude club. Een artiest die op het veld optreedt met het volume van een opstijgende straaljager evenmin. Het past niet bij de ziel, het karakter.

Bij Feyenoord klaagde de oudere supporters ooit eens over de keiharde house die De Kuip vulde voor de wedstrijd, Terecht! Bij een volksclub als Feyenoord, waar je met het hele gezin heen gaat, hoort Nederlandse muziek, misschien een beetje rock. Hetzelfde geldt voor Bloed, zweet en tranen in de ArenA. Ajax is geen volksclub en moet dus ook geen volkse muziek draaien. Clubs onderschatten de invloed die muziek heeft op de beleving van het clubgevoel. Bij de Graafschap denk je aan een ‘Doe eens Normaal man’-geluid en juist weer geen Frans Bauer. Maar ja, kennelijk is er een groep die behoefte heeft aan Leen of André. Die kun je op deze manier hun zin geven. Maar waarom stem je er mee in, wanneer je je publiek ook een heel ander geluid kunt bieden?

7 Reacties op “ZOALS D’OUDEN ZONGEN, PIEPEN DE JONGEN

  1. Ik hoorde eens een fameus verhaal van een Ajax-supporter die mij meldde dat ze in het supportershome voor de wedstrijd altijd agressieve gabberhouse draaiden. Als de sfeer dan te opgefokt werd (er ontstonden dan onderlinge opstootjes), gooide de DJ er snel een mopje Hazes in waarna de menigte rap weer uit eensgezindheid schouder aan schouder stond.

    Over de macht van muziek gesproken.

  2. Bij De Graafschap hadden ze als opkomsttune altijd Safri Duo. Echter een paar jaar terug werd deze vervangen door een tune ingespeeld door Normaal. Dit werd niet geaccepteerd door de supporters. Het was niet opzwepend genoeg. De tune heeft het 3 wedstrijden gered en daarna werd hij weer vervangen door Safri Duo. Het enige dat er wel aan veranderd werd was dat Bennie Jolink voor de tune roep:”Kom op superboeren d’ran, D’RAN!”

    Wat dan wel weer mooi is dat voor de tune standaard Jovink en de voederbietels word gedraaid met “‘T geet hier spoken.”

    Nu ik bezig ben denk ik terug aan vroeger toen de spelers een top drie van liedjes aan mocht geven en dat deze voor opkomst gedraaid werden. Vooral Fränkel met zijn keuze voor Peter André – Mystirious Girl was legendarisch.

    • liefhebbend voetbalhart

      Spreken ze bij De Graafschap ook van Laag en Hoog Lawaai? 🙂 Las ergens dat ze met dat D’RAN ook iets ludieks hebben gedaan qua shirt-bedrukking. Echte cultclub daar in Doetinchem!

  3. Hahaha, inderdaad goeie keuze van Purrel!! Zou hij zich vereenzelvigen met Peter, of vond hij het zelf gewoon briljant om 15.000 superboeren te dwingen om te luisteren naar een nogal gay-friendly nummertje. Sowieso hulde!

  4. He, Mysterious girl is een echte kneitert van ene hit hoor.
    En Purrel is een baas die met een boa om viert dat hij kampioen is geworden. Vd laak is een stumperd.

  5. + 1 voor de artiestennaam. -1 voor de uitvoering

Geef een reactie

