PVV-en OF PVDA-en

Over het algemeen wordt er maar met weinig nuance gesproken over de professionele voetballer. Dom, impulsief, status gedreven, egoïstisch, (media)geil en ga zo nog maar even door. Wellicht inderdaad dat, met uitzondering van het steevaste pispaaltje, een tikkeltje alfa mannelijk gedrag de grootste gemene deler is van elke professional. Er valt echter veel meer plezier te halen uit het categoriseren van het gedrag dat een profvoetballer vertoont, dan de voetballer sociaal in een hokje te plaatsen. Sociale categorisering houdt na één keer al op, de mogelijkheden om gedrag te analyseren en categoriseren zijn daarentegen onuitputbaar.

Ik verbaas me er in deze zin nog steeds over dat sommige gasten doelbewust iemand een doodschop kunnen geven. Maar met die verbazing kunnen we niet zo heel erg veel. Al vaker verscheen er een voetblah-post die de lezer blijkbaar een vrijbrief gaf om de meest afschuwelijke overtredingen aller tijden in het ‘comment-veldje’ te vervoetblahen, en ongetwijfeld leidde dat tot de nodige oehs, aahs, dichtgeknepen ogen en afgewende hoofden, maar daar ben ik nu niet naar op zoek. Ik zoek een oplossing, een effectieve maatregel en daarmee dus een ‘passende’  straf.

De vraag is: moeten we PVV-en of PVDA-en? Ofwel: voorkomen we recidive het meest waarschijnlijk door de doodschopper Penitentiair te Verguizen en Vernederen of verkleinen we de kans op herhaling door Passende Vormen van Doelmatige Alternatieven te verzinnen? Ik neig naar het laatste, maar vindt een tijdelijke schorsing ook wel op z’n plaats. Echter, nadrukkelijk langer schorsen gaat er waarschijnlijk niet voor zorgen dat een notoire veelpleger zich een volgende keer wel bedenkt. Wellicht biedt het inderdaad soelaas om, zoals hier geopperd, te trainen in tackelen, maar beter nog lijkt me het verplichten van een dialoog tussen dader en herstellende slachtoffers. Gewoon ergens in een fysiopraktijk, ziekenhuis of revalidatiekliniek.

–  De gestreepte gevangenen zijn vereeuwigd op www.usprisonculture.com Job en Geert werden gevonden op telegraaf.nl

3 Reacties op “PVV-en OF PVDA-en

  1. Decatalaan wil dus S-portief P-olderen. Met al die kruisjes, handen ten hemel-ophef en diepgelovige hedendaagse voetballers ligt C-elibatair D-oordekkend A-fstraffen meer voor de hand, dunkt me.

  2. De grote foto lijkt wel Celtic avant la lettre(l’image), maar eerlijk gezegd was mijn eerste reactie er eentje van déjà vu: http://tinyurl.com/6wszhgr
    Complimenten voor decatalaan: politiek en bijna wetenschappelijk verantwoorde bijdrage.

  3. Literair geweldig.
    Het zet me zelfs aan het denken en dat heb ik niet zo vaak bij artikelen.
    De betreffende boodsoeners voorzien van een schorsing cq werkstraf in een revalidatiecentrum zoals Hoensboek, mytylschool Eindhoven lijkt me passend.
    Mar ik ben bang dat dit een utopie zal blijven.
    Het anticiperen op vervelende gedragingen binnen de voetballerij gebeurt veel en veel te traag.
    IK vraag me echt af wie daar de beslissingen moet nemen.
    De KNVB?????
    Dan wordt het een lachertje.

Geef een reactie

