DE SUPERPROMOTER ALS SUPPOOST

Een weekend zonder competitieverplichtingen en uitgeschakeld zijn in de beker creëerde de mogelijkheid om afgelopen weekeinde de Kohlenpotderby te bezoeken. In het Signal Iduna Park traden de Köningsblauwen aan tegen het frisse BVB. De laatste ploeg was beter en won terecht met 2-0. Het was genieten van regisseur Götze en de Braziliaanse reus Santana, met een dubbele panna maker van de tweede goal. Dat de Borussen het goed voor elkaar hebben wisten wij al, maar blijkt ook uit het feit dat die uit Mönchengladbach ook bovenin meedraaien.

Maar naast het voetbal van Borussia was het voornamelijk de sfeer die bijdroeg aan een vermakelijke zaterdag. In de metro kregen we de eerste Flügels uitgereikt van medesupporters. Vervolgens liepen fans van beide kampen gemoedelijk door elkaar rond het stadion naar de Biergarten. Hier geen evenementenpils, maar gewoon bier. In het stadion was de sfeer fanatiek. De fans van Scheisse 04 lieten de voornaam van iedere Borus volgen met een welgemeend Arschloch! Geen nare ziektes, gewoon een mooi klinkend synoniem van klootzak. Gedurende de hele wedstrijd stonden beide groepen achter hun ploeg. Terwijl Huntelaar en co niet bepaald reclame aan het maken waren.

De sfeer deed me denken aan de Superpromoter van Rijn Vogelaar. Een Superpromoter is enthousiast over jouw product of organisatie, deelt dit enthousiasme en met zijn enthousiasme steekt hij anderen aan. Het zijn ideale co-creators en gaan het gevecht aan met hun tegenpool: de anti-promoter. Zij zijn dus eigenlijk de ambassadeurs. Toch maken voetbalclubs in Nederland hier nog te weinig gebruik van voor het bewaken van de sfeer. Ze gaan alleen in gesprek met klagende, rellende supporters, maar betrekken de goeden er te weinig bij. In het Ruhrgebiet zagen we het ultieme voorbeeld. Een blauwe ging na de 2-0 door het lint, maar werd direct gecorrigeerd door een medefan. De supporters reguleerden zelf de sfeer. Deze supporter voelde zich verantwoordelijk en durfde daarom de ander terug te fluiten. Dit moeten clubs stimuleren. Maak iemand verantwoordelijk voor een vak en laat supporters elkaar aanspreken op hun gedrag. Positief gedrag belonen is zóveel effectiever dan negatief bedrag straffen. Een voetbalwet is één, echte verandering treedt pas op door mentaliteitsverandering!

Advertenties

3 Reacties op “DE SUPERPROMOTER ALS SUPPOOST

  1. De publieksspeler werpt zich meer en meer op als de weliswaar tackelende, maar toch, moraalridder en fatsoensrakker van Voetblah. Hij gelooft nog in sprookjes en dat is mooi voor een, naar ik aanneem, volwassen man. Toch, ik hoop dat hij de knipoog die Voetblah zelfverklaard kenmerkt wel in ere houdt. Fatsoen, niks mis mee, maar een lekkere rakker op z’n tijd is niet te versmaden.

  2. het is zeker geen sprookje aangezien het bij onze Oosterburen zeer effectief werkt. Waarom ga je naar het stadion? Omdat je ooit enthousiast bent geworden voor een club. Waarom doe je als club dan niets met dit enthousiasme? Clubs moeten juist hun verantwoordelijkheid nemen, het stadion is hun huis en zij bepalen daar de regels. Dit heeft niets met moraal of fatsoen te maken. Het is gewoon het op orde hebben van je huis. Neem aan dat liefhebbend voetbalhart ook de regels bepaalt in huis en mensen aanspreekt op gedrag dat niet door de beugel kan. Waarom in een grotere huiskamer dan niet?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s