INTELLIGENT WERELDJE

Terugwedstrijd halve finale beker, 1-1 stand, de 87ste minuut loopt en de tegenstander neemt een corner van, voor hun, de rechterkant van het veld. Inswingertje met links. Linkerhandje van de keeper gaat omhoog… Zonedekking?! Niemand begrijpt er ook maar ene snars van. Heel de winter heeft die mafkees van een trainer ons al laten trainen op zonedekking bij een hoekschop… maar toch niet nu zeker?! Wel dus. De keeper schreeuwt inmiddels de longen uit z’n lijf omdat Dirk niet wil luisteren. Dirk is onze ietwat hersenloze rechtsbuiten en probeert zojuist z’n directe tegenstander onder zijn eigen shirt te verstoppen; volgens onze keeper blijkbaar niet helemaal wat de trainer bedoelde met dekking in de zone.

Ik kan mijn taak inmiddels dromen. Ik hoor niet echt bij de zonedekking; ik ben meer voor/erna en sta een beetje aan de linkerkant op een meter of 15 van de 16. Ik speel op en met nummer 10. Althans, mijn positie op het A3-velletje dat de trainer een uur of 2 terug met ducktape aan de binnenkant van de kleedkamerdeur heeft gehangen, vertelde me dat ik ergens tussenin bungel. Dat is bij ons de nummer 10-positie. Ergens tussen de middenvelders, die wel een fysiek duel kunnen winnen, en de spitsen in. De spitsen kunnen harder rennen en schieten dan ik, maar doen dat niet zo mooi en verfijnd, tenminste dat zegt de trainer. Hij vindt dat ik aantrekkelijk loop… Rare man.

Inmiddels staat de hoekschop op het punt van genomen te worden. M’n teamgenoten hebben er niet veel van begrepen, zie ik, van die zonnedekking. Niet zo gek ook, want welke idioot gaat er in de winter op corners trainen? Is het -5 °C en sta je een half uur lang de tweede paal te dekken! Waarom? Peter de trainer volgde destijds een trainerscursus ergens in Zeist of zo. En laten ze daar blijkbaar nou net tussen december en maart de positionering bij corners behandelen. Daarom dus… O, mocht u zich afvragen of onze zone defense ook maar enig effect sorteerde… Uhh..negative. De corner werd lachend binnengeknikt door een twee meter lange verdediger die tot dan toe alleen nog maar opgevallen was omdat ie z‘n shirt binnenstebuiten aan had. Ach ja… Intelligent wereldje.

– De grote foto werd gevonden op appstate.edu, het tegeltje is afkomstig van de website trainerscursus.web-log.nl

Een Reactie op “INTELLIGENT WERELDJE

  1. Het moet voor een Catalaan een hard gelag zijn om op dit niveau te moeten acteren. Maar het moet gezegd, het brengt wel het schrijverstalent in hem naar boven. In trainersjargon: het loopt/leest aantrekkelijk.

Geef een reactie

