ZO KAN HET DUS OOK!

Het afgelopen weekend had ik het voorrecht om in ons aller Thialf te worden rondgeleid. Op dat moment vond de ISU World Cup schaatsen plaats. Nu zie ik de lol van dat schaatsen niet in, laat staan dat ik er eens lekker voor ga zitten. Toch was ik wel nieuwsgierig naar het Friese bolwerk. “Topschaatsers van over de hele wereld doen dit weekend Thialf aan”, aldus onze gids Ypke, een van de vele vrijwilligers die sinds jaar en dag klaarstaan voor hun Thialf. Ypke houdt van Thialf. Maar Thialf ook van haar Ypkes. Het kan zelfs niet zonder haar vrijwilligers. Een mooi gegeven, ware het niet dat het gros van die vrijwilligers de fossiele leeftijd heeft bereikt en dus vervangen moet worden.

Maar goed, Ypke dus. Door zijn leeftijd zijn de verhalen onuitputtelijk. Evenals zijn kennis. Maar mijn ogen werden daadwerkelijk geopend door het gemak waarmee wij tot alles en iedereen toegang  kregen. En de relaxte sfeer die daarmee gepaard ging. We schrijven op dat moment zo’n 45 minuten voor aanvang van de 1500 meter voor mannen. De ‘Skaters-Lounge’, het spelershome van de schaatswereld. De heren Davis, Skobrev en Tuitert kijken allerminst op van onze aanwezigheid en groeten ons vriendelijk. Zelfs de schaatshooligan oogt als een regelrechte knuffelbeer.

Deze voor mij als voetballer ondenkbare situatie zette de hersenen in werking. Hoe kan het toch dat de voetbalwereld zo verschilt van, in dit geval, de schaatswereld? Want denk maar niet dat jij als ‘burger’  45 minuten voor aanvang van een voetbalwedstrijd nog in de buurt van Douglas, Mertens, Overtoom of zelfs Paridaans kan komen. Nee nee, deze mannen zijn dan met de wedstrijd bezig en mogen dus niet gestoord worden. Terwijl Gouden Medaille-winnaars hun schouders ophalen bij de aanblik van een vreemde, voorafgaand aan een wedstrijd. Om vervolgens een wereldrecord op de borden te klapschaatsen. Snapt u het nog?

– de Thialf-foto werd gevonden het blog http://www.eropuit.nl. Best gezellig!
– de schaatshooligan/knuffelbeer komt van trouw.nl

Een Reactie op “ZO KAN HET DUS OOK!

  1. Sterker nog, die ene persoon die wel dicht bij Drieske Mertens in de buurt mag komen – het spelertje dat aan de hand mee het veld op mag lopen – mag niet boven de korenmaat van Drieske uitkomen. Anders gezegd, moet wel tegen Drieske op kunnen kijken. Nu ik eraan denk, echt kleine schaatsers, zijn er die eigenlijk?
    Maar verder hoop ik dat dit geen impliciet pleidooi is voor schaatspubliek, want al die indianen, worteltjes en huppeltrutten bij Oranje kunnen me gestolen worden!

Geef een reactie

