JAN VAN HALST, EEN HOLLANDSCHE MEESTER

Journalist:
Wat doet een oud-voetballer bij een verzuimreductiebedrijf?”

Van Halst:
“Wat heeft het oud-voetballer zijn ermee te maken?”

Journalist:
“Daar ken ik u van…”

Van Halst:
“Ja? Ja nee, ik begrijp de vraag wel hoor ennuh… voor mij was het ook even een keuze die ik moest maken na mijn betaald voetbalcarrière en de tijd die ik daarna bij Twente heb doorgebracht, maar (…) ik vond het wel een uitdaging.

Bovenstaande conversatie is een fragment uit de aflevering van Zembla vrijdag 23 maart jongstleden. De uitzending focust zich op het bedrijf waarvan Jan van Halst sinds 1 januari van dit jaar commercieel directeur is: Verzuimreductie. Volgens de website van Verzuimreductie ‘slaat verzuim gaten’ en zorgt hun aanpak ervoor dat medewerkers sneller terug zijn op de werkvloer. Zelfs wanneer er een gat in je hoofd is geslagen verzuim je niet, illustreert de heroïsche foto van Jan.

Laten we zeggen dat het bedrijf waar Jan zijn commerciële analyses  op loslaat (ongetwijfeld met behulp van de iPad) zich in essentie laat drijven door een te waarderen uitgangspunt. Ik durf de aanname wel te maken dat in zijn algemeenheid mensen gelukkiger worden van sociale deelname dan van een ‘slepend’ ziektebed. Goede zaak dus dat er organisaties zijn die zich inspannen om mensen van de bank naar het speelveld te helpen. Echter de bedrijvigheid van verzuimreductie is op z’n minst net zo bedenkelijk als de tactische voetbalanalyses van de voormalig Ajax-bankzitter. Arbeidsrechtelijk (callcenter-medewerkers registreren – en oordelen over – medische klachten van werknemers zonder te beschikken over enige medische kennis, laat staan de bevoegdheid) zit er in elk geval een luchtje aan.

Het vermoeden dat de kale antiheld zich binnenkort ook een keer mag gaan melden in een televisieprogramma van een geheel andere orde dan Studio Voetbal, wordt alleen maar sterker na een kleine zoektocht op internet. Hoewel de alarmbellen van Radar natuurlijk al zijn gaan rinkelen bij het vorige verhaal, hebben we hier nog iets extreem verdachts te pakken: een schilderij van Jan van Halst, dat wil zeggen hoogstpersoonlijk door Jan zelf geschilderd, moet minimaal 1200 euro opbrengen. De eigenaar van de advertentie draagt dan wel de ogenschijnlijk niets onthullende naam ‘V’, maar wij weten wel beter Jan.


– De heroïsche Jan is afkomstig van sportspeakers.nl
Schilder Jan komt van http://www.galerielambert.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s