SPELEN MET LENTINI

Ik weet nog goed dat mijn vader mij die ochtend bij zich riep. Ik was 12 jaar oud en deed niets anders dan voetballen. Zoals bijna elk ventje wilde ik profvoetballer worden. Ik droomde van voetballen met Van Basten, Gullit en Rijkaard. En Lentini. Lentini was op dat moment de duurste voetballer ter wereld door zijn transfer van Torino naar AC Milan. Gianluigi kostte 16 miljoen euro en leek op Andre Agassi. En tja, dat maakt indruk. Zeker op een 12-jarig manneke.

Op die ochtend bezorgde ‘ons pap’ mij de mooiste dag van m’n leven. In zijn hand zag ik een brief van Helmond Sport! Ik was gescout! Gescout….dat woord had op mij een magische uitwerking. Ik wist namelijk dat dat de eerste stap was naar een bestaan als profvoetballer. Elke week speurde ik weer de lijn af. Op zoek naar die lange regenjas. Ik werd uitgenodigd om 8 keer naar De Braak te komen. Voor een stagetraining. Nog nooit was ik zo blij en zenuwachtig tegelijk.

Uiteindelijk mocht ik blijven. Ik kon mijn geluk niet op. Totdat het bericht kwam dat Helmond Sport nog niet zou starten met een C1-elftal. Er was geen geld. Een jaar daarna kwam een andere ‘topclub’: FC Eindhoven. Vanaf de C1 doorliep ik daar de gehele jeugdopleiding, maakte een uitstapje naar PSV A1 om vervolgens 2 jaar in het eerste van de blauwhemden te tikken. Waarom dit verhaal? Omdat ik me geen gelukkigere jeugd voor kan stellen dan deze. Het heeft me heel veel mooie herinneringen gegeven. Het heeft me wijze lessen geleerd. Lessen waar ik nu nog steeds de vruchten van pluk. Ben ik geslaagd als profvoetballer? Nee. Maar hoewel ik niet met de Lentini’s van deze wereld heb gespeeld, zou ik het zó over doen. Gescout worden is het mooiste wat er is.

Ps 1. Gianluigi komt van forzaitalalianfootball.com
Ps 2. De scout komt van http://www.zamante.com

3 Reacties op “SPELEN MET LENTINI

  1. Fijn om een tegengeluid te horen.

    • Liefhebbend Voetbalhart

      Zo is het Karrel! Rondom de kritiek op scouten en jongens die worden gescout, hangt heeft helaas toch vaak – naast terechte/gefundeerde bedenkingen tegen de leeftijd/handel/willekeur – een zweem van afgunst. Het gevoel te worden uitverkoren met de daaruit voortvloeiende ervaringen, dat alles kan je nooit meer worden afgenomen.

  2. Had inmiddels een reactie van trapatoni verwacht 😉 Na zijn relaas bij het vorige blog, is dit ook een uitgelezen kans voor hem om nog wat over de scouting te zeggen.

    Goed te lezen dat het bij jou wel op een goede manier heeft bijgedragen aan een fijne, leerzame jeugd. En ik weet zeker dat er honderden/duizenden (lees: het overgrote merendeel) zijn waarbij het positief heeft bijgedragen aan een goede jeugd. Alleen zoals altijd hoor je niemand over de positieve kanten van een verhaal. En dit stukje laat een beetje zien waarom, want hoewel ik het goed vind dat er ook een tegengeluid te horen is, qua spektakel kan het toch niet op tegen verhalen van omhooggevallen vedettes of mislukte dorpsvoetballers, waarvan trapatoni ons eergisteren enkele mooie voorbeelden van gaf.

Geef een reactie

