WAAR GAAN WE KIJKEN?

Aanstaande vrijdag begint het eindelijk. Langzaamaan komt het Oranjegevoel, zelfs Bert heeft last van koorts. Elf Leeuwen, miljoenen fans, samen sterk. Deze diepzinnige tekst is uit de communicatiekoker gerold en verwoordt onze missie. Vooral dat samen is essentieel. Opeens vinden we de mening van René Froger belangrijk en toont Paul de Leeuw bij Afrojack zijn gebrek aan voetbalverstand door op te merken dat er “toch nog een paar spelers moeten afvallen”. Nog meer dan voetbal is het Nederlands elftal namelijk van iedereen.

Samen voetbal kijken is leuk, samen juichen ook. Maar eigenlijk is er niets lekkerder dan gewoon alleen thuis kijken zonder al dat gezeik. Mensen die roepen dat je moet gaan zitten of de barmeid die net voor je gaat staan met haar dienblad op het moment van een grote kans. Zo voorkom je irritatie of ruzie met mensen die je lief zijn. Zondagavond zit je normaal alleen voor de televisie met je bord op schoot. Champions League kijk je met een groepje na de training. Maar voor Oranje gaan we massaal de kroeg in of zelfs op het Museumplein staan. Alleen de contactgestoorden en kluizenaars zitten alleen. Dus gaan er mailtjes en sms’jes voorbij met die ene vraag: Waar gaan we kijken?

Nu is er niets mis met het gezamenlijk kijken naar een voetbalwedstrijd mits het kenners zijn. Die weten namelijk wanneer ze hun mond moeten houden. Maar zodra Oranje speelt is iedereen opeens kenner. Redenen genoeg dus om thuis te kijken, maar toch ga ik als een ware masochist de kroeg in. Waarom is mij een raadsel. Bang om eenzaam te zijn? Nee, het is de angst om een leuke avond te missen en wellicht een historisch moment te beleven zonder je vrienden. Op zo’n moment thuis zitten? Bekijk het maar!

– De enige keer dat Greg bij een museum was, komt van www.pzc.nl

2 Reacties op “WAAR GAAN WE KIJKEN?

  1. De echte voetballiefhebber zit in z’n eentje thuis voor de buis. Vrouwlief, vriend(in), kinderen, parkiet de deur uit, biertje & knabbeltje binnen handbereik. En tegenwoordig de iPhone om die ene actie, die verkeerde beslissing, dat stomme commentaar te delen met de schaarse kenners in je familie/vriendkring. De ware voetballiefhebber gruwt van op tv voetbal kijken in groepsverband omdat hersenloze nepsupporters en kirrende huppeltrutten in dat opZICHT niet te vermijden zijn.

  2. Ik heb er ook geen enkele moeite mee om in mijn eentje te kijken. Maar ook in gezelschap lukt me, omdat het Nederlands elftal me niet genoeg kan schelen. Toen ik Spanje beter zag spelen, leuker vond voetballen en sympathieker vond, sprak ik dat ook uit in mijn stamkroeg. Het was nog 0-0. Als blikken hadden kunnen doden, had ik deze reactie nooit kunnen schrijven nu…

Geef een reactie

