KRINGGESPREK

Kinderen zien normaal gesproken niet zo op tegen de maandagochtend als volwassenen doen. Het weekend is weliswaar ook vaak voor hun het leukste deel van de week, maar juist op maandagochtend krijgen ze de kans om al die leuke dingen die ze in het weekend gedaan hebben met hun schoolvriendjes te delen. Links en rechts worden die verhalen wat dikker aangezet, met als gevolg dat tegen het einde van de dag het weekend tjokvol heeft gezeten met fantastische ervaringen die elk minstens zo spectaculair zijn om er een Suske & Wiske zomeralbum mee te vullen.

Gisterochtend stak de Nederlandse vork iets anders in de steel. Naar verluidt wilde de meeste jongens niet hun bed uitkomen, laat staan naar school toe gaan.  “Papa heeft toch zo vaak op maandagochtend iets te veel last van migraine om te kunnen werken? Nou ik vandaag ook…”, hoorde ik mijn buurjongen tegen zijn vader schreeuwen. Waarna hij zich richtte tot z’n moeder: “… en als mama elke woensdag en vrijdag een baaldag, of zoiets, opneemt, dan mag ik die toch ook wel een keertje één hebben?”.

Het jochie vond geen gehoor. Twintig minuten later passeerde ik hem buiten. Hij stond te wachten op zijn vriendjes onder een te kort afdakje. Z’n haar was zeiknat en hij had een hoofd alsof ie al 3 maanden dagelijks een prednisontabletje of 16 naar binnen had gewerkt. Hij maakte zich zichtbaar zorgen: “Zou het die anderen wel gelukt zijn om thuis te blijven? Wat moet ik vertellen als de korfballers van de klas vragen wat ik dit weekend gedaan heb? Wat kan ik doen om te voorkomen dat ik keihard word uitgelachen?”

Ik hoop dat ie in het kringgesprek toch de geest heeft gekregen. Dat ie is opgestaan en zijn fantasie de vrije loop heeft gelaten: “Mijn vader komt bij nader inzien uit Griekenland en heeft een Grieks restaurant. Afgelopen vrijdagavond kwamen er Nederlanders, zoals jullie ouders, op bezoek om schandalig veel te eten. Toen ze daarmee klaar waren wilden ze niet betalen. Dat hadden ze via de belastingcenten al voldoende gedaan, riepen ze. Mijn vader werd daar toen heel erg verdrietig van en voelde zich geslagen. Maar wij blijven vechten.  Zaterdag namen wij al voetballend revanche en een dag later redde mijn vaders stem de euro. Diezelfde dikke vette euro die ze vrijdagavond niet aan ons wilden betalen! En… hebben jullie ook zo’n leuk weekend gehad?”

–        Bert, Suske en Wiske komen van www.stripcollectie.blogspot.nl
–        De Griekse vlag met Europleister werd gevonden op www.nrc.nl

Geef een reactie

