WEEKENDPOST: Het goede doel heiligt niet alle middelen


“Swapping shirts at the end of a match is a symbol of respect between opponents”.
Het is één van de vele statements die te lezen zijn op de officiële UEFA-website. Elke Corporate of multinational heeft tegenwoordig een Corporte Social Responsiblity-manager en ook de FIFA en UEFA hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Logisch, want sport verbroedert. Maar afgelopen woensdag was ik met stomheid geslagen. Een voetballer die klaar staat voor de aftrap van misschien wel zijn belangrijkste wedstrijd uit zijn carrière dient gefocust te zijn. In opperste concentratie toeleven naar het beginsignaal. Die speler werd door de UEFA verplicht tot het voorlezen van een toespraak. Een stuk proza opgesteld door de PR-vertegenwoordiger. Belachelijk!

Een eindtoernooi bereikt een groot publiek. Dat de UEFA dit platform gebruikt om respect af te dwingen en racisme te beperken, zal iedereen toejuichen. Maar hoe vaak we ze ook openstellen, hoezeer we er ook overheen kijken, er zijn grenzen. Laat Michel Platini zelf die speech houden tijdens de rust. Kunnen er tenminste weer mooie filmpjes worden gemaakt. Het ‘probleem’ is dat dit voor de UEFA zelf commercieel gezien niet aantrekkelijk is! Want iedere minuut televisie tijdens de EK-halve finale is 250.000 EURO waard.

De gezichten van de betrokken spelers spraken boekdelen. Omdat het moet. Het hoort nu éénmaal bij het bestaan van een profvoetballer. Zegt men.  Maar we slaan een beetje door, mensen. Geen evenement meer zonder een goed doel en geen voetbalmatch zonder een Football Against Racism in Europe-campagne. Over enkele jaren speelt de thuisploeg altijd in het groen en het uitspelende team in het oranje. Zwart, grijs, rood, paars, geel, blauw en wit zijn allemaal niet meer toegestaan, omdat we daarmee respectievelijk Afrikanen, bejaarden, Indianen, homo’s, Chinezen, smurfen en kaaskoppen discrimineren. Alsjeblieft, laten we terugkeren naar waar het allemaal mee begonnen is: het wisselen van een shirt uit respect voor je tegenstander!

“The exchange ritual is believed to date back to 1931, when France beat England for the first time. The French players were so happy to have won they asked their opponents if they could have their tops as keepsakes; the English obliged.” 

Ps. De afbeelding en tekst in cursief zijn afkomstig van Farenet.org en Uefa.com

Advertenties

Een Reactie op “WEEKENDPOST: Het goede doel heiligt niet alle middelen

  1. Ja, dat slaat inderdaad helemaal nergens op. Ik ken nog wel een leuk stukje van Theo Maassen over een reclamebord waarop staat: Wij zijn tegen racisme. Alsof een racist dat leest en denkt: Oh nee, als zij het ook vinden, dan laat maar.

    Ik snap dat het belangrijk kan zijn als een speler of bond een statement maakt. Maar overal is een plaats en tijd voor. En 2 minuten voor de aftrap van een halve finale op het EK, is niet de plaats en tijd voor een speler om een statement te maken. Doe maar lekker op twitter ofzo.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s