EIGEN KWEEK ZORGT VOOR SPONSORS

Deze zomer haalde Pim Blokland met zijn Vrienden van Feyenoord de felbegeerde 30 miljoen op en eindigde de club als tweede met veel eigen jeugd. Opvallend is dat het sportieve en financiële succes werden behaald door de inzet van mensen met een binding met de club en met Rotterdam. Vooral het binnenhalen van het geld toont aan dat een binding met de club van groot belang is voor geldschieters. Een sponsor moet zich kunnen identificeren met een club. Is die betrokkenheid er niet dan kan een geldschieter zomaar weer opstappen zoals in Málaga.

Het geld van de Vrienden en de prestaties van de eigen jongens maken Feyenoord weer wat Rotterdamser. Sponsors toonden hun clubliefde, spelers zorgden dat sponsors weer trots zijn en erbij willen horen. Niet alleen vanwege het succes, maar ook door de wijze waarop het behaald wordt, met veel eigen jongens. Daarmee bewijzen zij het bestaansrecht van de stadionclub. Waar in Waalwijk en andere Brabantse (Brabantse) steden de gemeente clubs redt, houden ze in de Havenstad de broek zelf op. Terecht, want een BVO is een bedrijf. Als een club echt zo belangrijk is voor een stad, dan dienen de inwoners dat zelf aan te tonen. Zo niet, dan is het jammer, maar dan leeft de club kennelijk niet genoeg bij haar (vermogende) fans.

Daarom moet je als club altijd een binding hebben met je achterban. Onder meer door spelers aan te trekken die bij de club passen. Maar nog beter is het om spelers uit de eigen kweek te kiezen, dan kun je het geld gericht investeren. Zoals ook Ajax de laatste jaren weer doet. Jongens van de club waarmee de fans zich kunnen identificeren. Want, zoals eerder gezegd, identificatie is de basis voor een goed sponsorschap. In Amsterdam en Rotterdam leggen ze daarom op het veld de basis voor een zonnige financiële toekomst en andersom.

– Het plaatje is gesubsidieerd door http://www.loesje.nl

Advertenties

Een Reactie op “EIGEN KWEEK ZORGT VOOR SPONSORS

  1. Helemaal mee eens.
    Iedere club moet selfsupporting zijn en geen gebruik maken van bv gemeenschapsgelden.
    Dat betekent dat je wel veel moet investeren in je eigen jeugdopleiding maar dat komt er uit.
    Feijenoord doet het (noodgedwongen) goed en krijgt de credits.
    Wellicht is dit een voorbeeld voor andere verenigingen.
    Ik ben anti koopbeleid en voorstander van zelf opleiden.
    Dat geeft veel meer bevrediging en de jonge gasten zijn herkenbaar voor het eigen publiek.
    En daar is het tenslotte om te doen.
    Kijk bij Barcelona, Chelsea en andere toppers….wat en hoe leiden ze op?.
    Eigenlijk moeten we het spel van de Spanjaarden helemaal niet koesteren.
    Alles is daar gebaseerd op geld, geld en nog eens geld.
    Mijn sympathie hebben ze daar niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s