EEN KOGELDANS IN BAHREIN

 Ik weet nog goed dat zijn naam 1,5 jaar geleden als potentiële aanwinst werd geopperd. Rico Kogeldans (24 jaar) was twee maanden daarvoor bij ARC met een hoop heibel midden in het seizoen vertrokken. Rico had zijn naam tegen: lastig ventje, niet te coachen, komt trainen wanneer ie wil, vedetteneigingen. Dat soort dingen. Niet bepaald het type dat je in je selectie wilt hebben. Helemaal wanneer je als club al meerdere negatieve ervaringen met dit soort jongens hebt gehad. Maar goed, deze verhalen kwamen alle uit het ARC-kamp. Vanuit andere hoeken kwamen ook positieve verhalen naar voren. Daarbij hadden wij bij Noordwijk een evenwichtige selectie die Rico, indien nodig, een spiegel voor kon houden.

Tot op de dag van vandaag heb ik nooit iets van die verhalen begrepen. Rico was van begin af aan een hit in onze selectie. Niet alleen als persoon, maar ook als gangmaker. Dat terwijl hij allerminst een basisplek had. Zelfs wanneer hij in het tweede moest tikken, verdween de lach niet van zijn gezicht. Zo krijgt iedereen bij elke training een ‘boks’. Niemand slaat hij over.  Zelf de 66-jarige Jaap van Kesteren heeft zijn vuist al klaar wanneer Rico binnenkomt. Behalve afgelopen maandag. Geen Rico in kleedkamer. Wat bleek. ‘Kooks’ (spreek uit ‘Koeks’) gaat op stage in Bahrein. Sowieso een briljante carrièreswitch als je het mij vraagt. Maar in het geval van Kooks verschijnt er een nog grotere glimlach op mijn gezicht.

Ik weet namelijk zeker dat Rico daar een contract afdwingt. Want de man is een spectaculaire speler. Op de training soms zelf onnavolgbaar. Verschrikkelijk goede techniek, balvast en een goede trap.  Over een week weten ze in Bahrein in ieder geval wat een schijntrap is. Na een week trainen met Rico dacht ook ik namelijk: “Goeiemorgen zeg, wat is die gast goed!” Natuurlijk speelt Kogeldans niet voor niks in de Topklasse. Was hij tactisch wat sterker en iets minder balverliefd, had hij nu in de Eredivisie gespeeld. Nu gaat hij ‘versnelluh’ in de Eredivisie van Bahrein. Het kan niet anders of hij wordt ook daar een regelrechte hit. En als ik dat iemand gun, is het Kooks wel.

– de foto van Rico is gemaakt door Ron van der Linden

6 Reacties op “EEN KOGELDANS IN BAHREIN

  1. Een speler die vroegtijdig afscheid neemt van 2 clubs verdient geen waardering. Contractbreuk en een team in de steek laten, schande!

    Op basis van de wedstrijden die ik van ARC heb gezien, speelde Rico enkel voor zichzelf. De escalatie in Alphen was voor mij geen verrassing.

  2. ik weet niet hoeveel wedstrijden jij bij arc heb gezien, maar k heb ze bijna allemaal gezien en daar klopt niks van rico is geen persoon die ego voetbalt.. hij gunt zijn mede spelers af en toe meer dan hoort.
    en als jij met zijn toen malige team zou spreken dan zou jij het zelf uit hun mond horen dus dat klopt voor geen meter.. top spelerr !!

  3. Ik zie wel enige analogie met een speler die in mijn team (zaterdag reserve 5e klasse) nog wel eens zijn opwachting maakte.

    Gezegend met een surplus aan talent en bracht een karrevracht aan doelpunten mee, waardoor je z’n ego vaak op de koop toe nam. Bovendien een immer vrolijk persoon tegen iedereen even joviaal. Enig probleem, eens in de zoveel tijd was ie opeens verdwenen voor een ‘stage’ bij Omniworld, Zeeburgia of iets van die statuur.

    Mij lijkt Bahrein ook een geniaal avontuur, maar ik zou niet opkijken als Rico vrij snel weer opduikt in de NLse topklasse. En dan moet ie natuurlijk met open armen ontvangen worden 🙂

  4. Bij arc een topper op het veld en daar buiten ik begrijp die praatjes.Bij noordwijk hetzelfde en dan word je vervolgens in het 2e elftal gezed en pak je gewoon je wedstrijden mee zonder te klagen.ik vind als je betere spelers heb in 1 ja dan kan ik nog zeggen is niet het geval.Zo probeer je iemand kapot te maken wat niet is gelukt.Hij is van staal je moet is weten wat hij allemaal heeft mee gemaakt.En als je hem niet kent houw a.u.b je mond dicht

Geef een reactie

