HET PROTOTYPE VOETBALVADER

“Ik ben juist blij dat hij niet zo’n typische voetbalvader is,” aldus Anderlecht-verdediger Bram Nuytinck afgelopen maandag in De Volkskrant over zijn vader. Papa Nuytinck is rechtsgeleerde en tot voor kort moest hij er weinig van hebben, langs zo’n veld staan kijken naar een spelletje waar hij de regels – nog steeds niet – begrijpt. Maar wat is dat eigenlijk, een typische voetbalvader? Als ik als jonge pupil een vader had gehad die op zaterdag liever een wetsbundel zou herschrijven dan zich een beetje bekwamen in de meest recente regelen van het buitenspel, zou ik toch anders op zo’n veld hebben gestaan.

Ik denk dat mijn vader vroeger wel appelleerde aan het label voetbalvader. Bij thuiswedstrijden kritisch zwijgzaam langs de lijn, uit regelmatig een auto vol koters de provincie doorrijdend en zelfs een seizoentje met gezonde tegenzin de vlag ter hand nemend. Na de wedstrijd was er de discussie: of je wel aanwezig genoeg was in het veld, of je die ene bal niet af had moeten geven of juist voor eigen succes had moeten gaan. Een typische voetbalvader weet hoe het is om op zaterdagochtend in de regen een kutwedstrijd te spelen.

De ‘typische voetbalvader’ waar Nuytinck op doelt, wordt gedeeltelijk beschreven door Nico Dijkshoorn die in Hard Gras (hier deels terug te lezen) vertelt hoe hij twee jaar lang bijna slaafs z’n zoon Bob van training naar testwedstrijd, naar competitieduel rijdt in de hoop op de grote doorbraak. De familie Dijkshoorn gaf er uiteindelijk gedesillusioneerd de brui aan, maar even vaak gaat het verhaal verder. Een verhaal van voetbalvaders die hun zoons bijna geobsedeerd conditioneren in de wetten van het profvoetbal voor een droom die eigenlijk de hunne is. De vader die op zaterdagochtend net iets te hard een vrijwilliger staat uit te schelden omdat ie verkeerd fluit. De vader die niet discussieert met z’n zoon, maar hem de les leest. Dat is volgens mij hoe Bram Nuytinck de papa’s van z’n meeste collega’s heeft ervaren. Daar zou ik ook niet blij mee zijn geweest.

3 Reacties op “HET PROTOTYPE VOETBALVADER

  1. Ik denk dat het helemaal klopt.
    Mazuro moet dat zelf ook weten.
    Hij heeft evenveel meters langs de lijn gemaakt als ik.
    Fanatieke vaders die grensrechters bejegenen en ook grensrechters niet buiten schot laten.
    Vaders die mopperen op de eigen trainer en op de trainer van de tegenpartij.
    Vaders die zelf mopperen op de medespelertjes van hun zoon.
    Papa …doe me een plezier en blijf thuis als ik moet voetballen.
    En als het dan toch moet, kom dan maar naar de training.
    Daar ga ik niet zo af.

    Wil er nog iemand een vader kopen anders zet ik hem na de wedstrijd op Marktplaats.

  2. Studiedag en panelgesprek met o.a. Gert Verheyen en Rudi Vossen en als moderator Alain Coninx over hoe ouders de prestaties en het spelplezier van hun kind beïnvloeden.

    http://www.hig.be/evenementen/voetbalvaders_20sept2013.html

Geef een reactie

