WIE MOETEN WE NU HATEN?

Het was maar een klein berichtje op VI.nl, minuscuul zelfs: Michael Ballack zet een punt achter zijn loopbaan. Tuurlijk, onze eerste gedachte is: Wat zonde, een groot speler verdient een groot afscheid à la Dennis Bergkamp of Edwin van der Sar. Ballack speelde de laatste twee seizoenen echter een handjevol wedstrijden bij het onbeduidende Bayer Leverkusen en dan verlaat je het profvoetbal via de achterdeur. Maar het grootste euvel is niet de manier waarop Ballack afzwaait, maar het feit dát hij afzwaait. Want wie moeten we nu haten?

Uw scribent is een tegen de dertig schurende voetbalfanaat en is dus opgegroeid met het fenomeen ‘voetballende Duitser die we collectief haten’. En daarin zijn we met z’n allen behoorlijk door de wol geverfd. Eerst was daar Rudi Völler. Völler was niet eens zo’n verkeerde peer, maar het was puur zijn besnorde smoelwerk waaraan we ons mateloos ergerden. Zijn glansrol in de ‘Biertje?!’-reclame ten spijt. Daarna kwam Lothar Matthäus. De man die de schwalbe een gezicht gaf, maar die vooral bloedirritant was omdat we nooit van hem konden winnen. En vervolgens dus Michael Ballack… Tsja, ik heb er nooit echt een vinger op kunnen leggen waarom we zo’n hekel aan hem hadden. Het was een leider op het veld, die altijd vloekend en tierend in de vuurlinie te vinden was. Heette zo iemand Mark van Bommel en speelde hij in een oranje tricot, dan vonden we het schitterend. Maar deze man heette Michael Ballack, speelde met een adelaar op de borst en daarom haatten we hem.

En nu? Wie moeten we nu gaan haten? Mesut Özil, die ons wekelijks verwent met prachtige steekpasses? Holger Badstuber? Heeft de perfect-Duitse naam, maar hobbelt als voetballer te anoniem mee om écht serieus te worden gehaat. Philip Lahm? Te klein. Mario Gomez? Te exotisch. Blijft over Bastian Schweinsteiger, die jarenlang een waardig opvolger leek van Ballack. Maar ook als gehate Duitser blijft ‘Schweini’ een eeuwig talent dat maar niet aan de verwachtingen kan voldoen. Laatst hoorde ik zelfs iemand zeggen dat ‘Duitsland zo’n sympathieke ploeg is’. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar ik denk dat we Michael Ballack enorm gaan missen.

12 Reacties op “WIE MOETEN WE NU HATEN?

  1. Misschien moet de DFB dan maar Steffen Effenberg aanstellen als bondscoach. Want met alle respect voor de heren Völler, Mattheüs en Ballack, maar Effenberg was voor mij persoonlijk de irritantste van allemaal.

    Wellicht kan Olli Kahn dan assistent worden, twee van die heethoofden langs de lijn. Dan wil je toch niet graag 4e man zijn bij een wedstrijd van Duitsland 😀

  2. Zo jong nog en toch besmet (opgevoed?) met (voetbal)moffenhaat? 🙂
    Maar gedurfd en toch fraai officieel debuut Kalusha!

    Overigens, zoals hierboven al aangegeven, er waren er veel meer die onze haat aanwakkerden (van Hölzenbein tot Bassler; van Schumacher tot Lehman. Maar enge (voetbal)Duitsers, ze zijn er nog steeds!
    THOMAS MÜLLER, DE NIEUWE ENGE DUITSER http://wp.me/piB3G-4Jc

  3. Één van de engste duitsers aller tijden nog niet gehoord: Andreas ‘Andy’ Möller! Van dit soort werk: http://bit.ly/RfAeBD 🙂

  4. 74 was voor mij prehistorie. Maar als 44jarige opgegroeid eind zeventig en in de jaren 80 was het niet zo moeilijk om ook een hekel te hebben aan Duitsers. Met 0-8 bij een afscheid en frankrijk-duitsland op het wk82 als hoogtepunten. Gelukkig konden we in 88 massaal roepen dat der Lothar seropositief was.

  5. Dat voor het compliment, Mazuro! In de dagelijkse omgang vind ik Duitsers erg vriendelijk, dus de haat uit zich puur op voetbalgebied. Ik denk dat bij mij persoonlijk de eerste tekenen zichtbaar werden tijdens ’88. En dat ligt meer aan de wijze waarop bijvoorbeeld Frank Rijkaard de Duitsers bejegende dan aan de prima opvoeding die ik genoten heb (dus het ligt niet aan jullie, pa en ma!).

  6. Tijd heelt de wonden. Ik heb de finale ’74 bewust meegemaakt als 13-jarig ventje tussen 39 Duitsers (mijn ouders hielden niet van voetbal)… Jaren sprong ik als een bezetene op of juichte als een speenvarken als de Duitsers uit een toernooi vlogen. Anno 2012 beperkt mijn ‘uitschakelvreugde’ zich tot Bayern München, van oudsher een kweekvijver van irritante Duitse voetballers. Voor de rest mogen wij, Nederlanders, ons een voorbeeld nemen aan onze oosterburen. Correct, beleefd, gründlich, gastvrij een enkele uitzondering daargelaten. Dus… No hard feelings any more.

  7. Ik geef helemaal niets om voetbal maar vind het wel heel leuk om iets op deze site te lezen wat door mijn zoon geschreven is.
    Al heb ik wel een beetje moeite met het hoge anti-Duitsers-gehalte!

    • Kijk, zo gaan tenminste ook vrouwen – die ook nog eens helemaal niets met voetbal hebben – reageren! Troost je Mieke met de wetenschap dat zoonlief hier openlijk heeft verklaard dat het absoluut niet aan zijn opvoeding heeft gelegen. Dus toch een beetje aan de (sommige) Duitsers zelf..:-)
      En daarbij, Voetblah is zeker ook interessant voor mensen die weinig tot niets met voetbal hebben, omdat we geen doorsnee-voetbalblog/site zijn. Dus blijf je zoon, maar graag ook ons volgen, zou ik zeggen.

  8. Dan kan de oude kalusha natuurlijk niet achterblijven. Als oudere zou ik willen opperen dat die haat z’n oorsprong heeft in de laatste wereldoorlog. Maar misschien is dit historisch gezichtsveld te ver gezocht in een voetbalblog.
    Als jullie er ten minste maar van overtuigd zijn dat het niet aan de opvoeding ligt.

    • Voor ons is geen gezichtsveld te ver ‘ouwe Kalusha’. Historisch besef en perspectief zijn belangrijke pijlers onder onze benadering. Wij wagen ons zelfs aan The Philosophy of Footbal!Zie homepage.

  9. Pingback: NEEMT CL-APOTHEOSE EEN VOORSCHOT OP WK-FINALE? |

Geef een reactie

