MICKEY MOUSE WIJST VOETBALFANS DE WEG

Vorige week mocht Manchester City een nieuwe prijs in de kast zetten. VisitFootball gaf the Citizens de prijs Best Fan Innovation, voor de manier waarop men de fans probeert het hen zo goed mogelijk naar de zin te maken. Hierbij moet je denken aan snackloketten op de juiste hoogte en plaats, of grote schermen op het centrale plein voor het stadion. Klantenservice op het hoogste niveau volgens de jury. Een nieuwe standaard in de Premier League.

Social CRM at Disney?Tegelijkertijd verscheen een artikel over de manier waarop Disney haar bezoekers een op maat gesneden beleving kan bieden. Ten eerste doordat zij de volledige regie hebben in hun parken. Ten tweede door het slim inzetten van de kennis van hun klanten, verkregen met behulp van de nieuwste technieken zoals RFID-chips. Doordat zij weten wat je in hun parken koopt, wie je vrienden zijn op Facebook en waar je over twittert, kunnen zij een nauwkeurig profiel van je maken. Zij weten dus precies wat jouw behoeften zijn. Het eerste geldt ook voor voetbalclubs, het tweede moeten ze snel onder de knie krijgen.

Dus moet Erik Gudde eens naar Disneyland Parijs om te leren hoe je nieuwe technieken en sociale media  inzet om voetbalstadions nog bezoekersvriendelijker te maken. Tuurlijk, de basis moet goed voetbal zijn of in ieder geval passie. Maar dat heb je als club niet zelf in de hand. Andere zaken wel en die kun je veel gerichter sturen. Stel je voor dat je het stadion inloopt en niet gecontroleerd hoeft te worden omdat je meteen wordt herkend door de scans. Vervolgens staan er bij het bierloket al twee koude pils klaar, voor jou en je maat. Tijdens de wedstrijd heb je geen oogverblindende LED-reclame, maar gewoon één boodschap die voor jou relevant is. Meteen na de wedstrijd krijg je een sms van je favoriete speler waarin hij je bedankt voor je support. Kleine voorbeelden, maar ze kunnen het stadionbezoek leuker maken en nog belangrijker, tot een unieke ervaring maken waardoor bezoekers graag terugkomen.

Hoe je, als toch Mickey Mouse-competitie, van je zwakte je sterkte kunt maken.

– De plattegrond van Disneyland komt van www.wdwtourguide.com

Advertenties

2 Reacties op “MICKEY MOUSE WIJST VOETBALFANS DE WEG

  1. Zou ook handig zijn als ze bij binnenkomst die ene supporter die in de tweede helft de keeper van de tegenpartij gaat molesteren een poffert op zijn ei geven.

  2. Ik denk dat er maar een ding is wat dé voetbalsupporter echt blij zou maken: Een onoverdekte statribune met dito toegansprijzen. En als de prijs nog lager is, als die disney-beleving achterwege wordt gelaten, dan wil dé voetbalsupporter ook geen disneybeleving.

    Ik moet toegeven, het is een geweldig idee. Maar als we eerlijk zijn is het gewoon compensatie voor hetgeen we niet meer kunnen bieden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s