INTERNATIONAL MASTER SPORT MANAGEMENT


E. vd Sar – Student nr. 000371 – Wetenschappelijk reflectieverslag studiereis Barcelona – Datum: 28-11-2011

Studietrip International Master of Sport Managment 2011 Johan Cruyff Institute

Vier dagen geleden, 24 november 2011, was het zover. Natuurlijk zit je als voetballer regelmatig een uur of wat in de bus of het vliegtuig, maar dit keer was het toch anders. Geen omgebouwde VIP-bus van Koninklijke Beuk uit Noordwijk, geen ‘on board’-cateraar en vast niemand te porren voor een gezellig spelletje klaverjassen. We hadden de opdracht gekregen om die ochtend om 7.30 uur op de afgesproken plek te verzamelen. De avond daarvoor deed ik geen oog dicht. Mijn gedachten gingen constant terug naar het afsluitende schoolreisje van de lagere school.

Ik heb toen een hele nacht opgesloten gezeten op het toilet van een verlaten zwembad, omdat ik de deur niet meer van het slot kon krijgen. Niemand had me gemist. Nu ik een jaar of dertig later een studiereis mocht maken, wist ik mij wederom met dit trauma geconfronteerd. Als voetballer was ik altijd een vaste waarde. Niemand die mij vergat mee de bus in en uit te nemen of de kleedkamer al sloot als ik nog stond te douchen. Maar nu zat ik weer op school. In een groep met alleen maar slimme mensen. Het verwijt is dat ik vaak onzichtbaar ben in een groep van communicatief vaardige bollebozen. Een gek gevoel overigens, als je beseft dat ik toch bijna 2 meter groot ben.

Gelukkig ging het allemaal goed. Ik had me ook goed voorbereid: boterhammetjes met gestampte muisjes, 2 pakjes fristi, een appel en een klein zakje naturel chips lagen netjes in mijn broodtrommel naar lekkerte gerangschikt. In de bus had ik een plekje voorin, zodat ik de 24 uur durende reis naar Barcelona goed naar buiten kon kijken. En in het geval van eventuele paniekaanvallen was mijn pufje nooit ver weg. Het hoogtepunt van de reis was een verhaal over leiderschap en doorzettingsvermogen van een oude Spaanse bankier die, voordat de krediet- en huizencrisis uitbrak, nog wat kapitalen had weten veilig te stellen. Heel inspirerend. Oww.. en de rondleiding door Nou Camp was ook onvergetelijk. Als toetje kregen we nog een verrassingsbezoekje van El Salvador zelf.

Al met al was het een hele leuke trip. Het is een zware opleiding, maar ik leer wel heel veel. Komt later vast nog eens van pas.

– Als je goed kijkt op de foto zie je me links van het midden aan de oksels snuffelen van een jongen met een groene trui; ook terug te zien op www.cruyffinstitute.nl

3 Reacties op “INTERNATIONAL MASTER SPORT MANAGEMENT

  1. Meeste Oranje-interlands, tweemaal winnaar van de Champions League, en nu algemeen directeur van Ajax: van wie kan zo’n icoon nog wat leren?

  2. Een goed paard is nog geen goede ruiter, laat staan een goede managehouder!

  3. Pingback: HET JAAR VAN ABE, CLARENCE, MICHEL EN WAMBERTO |

Geef een reactie

