DIRK ‘GANGNAM STYLE’ KUIJT EINDELIJK WERELDWIJS

Een maand geleden maande collega Kalusha  op deze zelfde plek Dirk Kuijt om vooral niet meer terug te komen naar Feyenoord. Als een ‘dravertje’ en een geldwolf, zo wordt de sympathieke Katwijker weggezet die het vooral niet moet wagen op z’n 35e nog even te komen afbouwen in Rotterdam-Zuid. Het waren de louche met bankbiljetten wapperende Turken die Dirk verleidden nog even aan z’n spaarrekening te werken in Istanbul.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben geen fan van de voetballer Dirk Kuijt. Het predicaat ‘dravertje’ is ook aan mij besteed. Waar ik over val, is het dedain waarmee Turkije wordt weggezet als de zoveelste plek om als voetballer in de herfst van je carrière je zakken nog even te vullen. Toegegeven, het Turkse voetbal zit vol met corrupte bestuurders en geldwolven die de voetbalkwaliteit niet ten goede komen, maar Fenerbahçe is in die puinzooi nog steeds wel toonaangevend en, zoals ze in Duitsland zouden zeggen, een Traditionsverein.

Bovendien, en dat doet mij deugd, schudt Kuijt met zijn keuze voor Istanbul zijn imago van doodgewone boerenjongen enigszins van zich af. Hoezo zou je van die klassieke volksclub in Engeland lekker conservatief teruggaan naar de club waar de wieg van je succes heeft gestaan als je ook nog één keer kunt laten zien dat je wel degelijk een man van de wereld bent die zich ook in de heksenketel van metropool Istanbul staande weet te houden? Dirk Kuijt laat tot nu toe zien ook aan de oevers van de Bosporus prima te gedijen. Hij lijkt zich er zelfs meer dan prima te vermaken. Fuck clubtrouw! Dirk Kuijt verovert net als Psy met Gangnam Style op zijn ouwe dag nog even de wereld.

 

– de foto komt van sport-promotion.nl

10 Reacties op “DIRK ‘GANGNAM STYLE’ KUIJT EINDELIJK WERELDWIJS

  1. Oneensch. Een Traditionsverein die het voortbestaan van het Turkse voetbal op het spel zet met een omkoopschandaal dat z’n weerga niet kent, moet maar even niet zo genoemd worden. In Turkije – en zeker bij Fener – moet je nu gewoon niet zijn. Als Dirk echt een man van de wereld was geweest, had ie a la Clarence voor Brazilie (of desnoods Argentinie gekozen). Dit Fenerbahce is een smet op z’n blazoen.

  2. Onzin! Is Juventus ineens geen Traditionsverein meer, na de omkoopschandalen? En is het de smet op de loopbaan van Vucinic of Elia? Dacht het niet. Juve en Fener hebben het voetbal een hele slechte dienst bewezen, maar het zijn roemruchte clubs die momenteel zelfs de voetballiefhebber plezier brengen middels spel en succes.

    En ik denk dat je de lat wat betreft Dirk wat te hoog legt. Punt van de column is juist dat hij een man van de wereld begint te worden met zijn keuze voor Fenerbahce; Clarence was dit al jaren en voor hem was de keuze voor Brazilie dan ook veel voor de hand liggender, zeker gezien zijn Braziliaanse vrouw.

  3. Juventus is wat mij betreft inderdaad geen traditionsverein meer na deze schandalen, hoe aardig ze nu ook spelen. Pijnlijk dat Voetblah met haar dwarse oog geen scherpe stelling neemt tegen deze bijl aan de wortel van het voetbal. Net als de goegemeente overigens.

    Vanwege het voor mij bizarre gemak waarmee foute clubs weer voor normaal worden aangezien in de voetbalwereld komt Dirk – zelfs bij Voetblah – weg met deze keuze. Sta me toe dat dit niet mijn (voetbal)wereld is.

  4. Een heuse polemiek! Mooi jongens! Slijp de messen, kruis de degens, laad de pistolen! Ga hier geen nuancerende, Salomonsoordeel-achtige reactie op geven, maar spoor de combattanten slechts aan tot nog meer strijd en passie. ZET ‘M OP BOYS!

  5. Er is een verschil tussen incidenteel een corrupte misstap maken en consequent de kluit belazeren. In Turkije is het niet mogelijk om een eerlijke competitie op te zetten. De club met het meeste geld en de meeste invloed wordt kampioen.

  6. Hé Karrel! Was jij toevallig ook in Haarlem afgelopen vrijdag? Er was lawaai genoeg.. 🙂

  7. Nee, ik mocht niet meedoen. Bovendien was mijn roostervrije dag ingetrokken wegens drukte. Ik had het wel in de planning om te gaan, maar helaas heb ik af moeten haken.

  8. Volgens mij heeft Bursaspor twee (??) seizoenen geleden bewezen dat de hegemonie van Fener en Galatasaray wel degelijk kan worden doorbroken. Corruptie gaat in Turkije vaak genoeg hand in hand met wanbestuur, wat het Turkse voetbal bij vlagen een zeer charmante puinzooi maakt.

    Mijn focus ligt echter, zoals ook Voetblah opmerkt op het ‘lef’ van Kuijt om eens verder te kijken dan de achtertuin van Gertrude en volgens mij heeft ie een goede keuze gemaakt.

  9. Als lef betekent dat je zonder morele vragen te stellen je zakken vult in een omgeving die zwaar corrupt is, dan heeft Dirk zeker lef. Voor mij is lef daar gaan waar niemand nog geweest is zonder dat je de uitkomst weet. Ik zie in dat licht heel wat andere landen waarmee Dirk z’n claim op lef inhoud had kunnen geven…

Geef een reactie

