WIJ PROFVOETBALLERS #1

wijprofvoetballers
Raad welke (oud-)profvoetballer het onderstaande stuk heeft geschreven en maak kans op twee kaarten voor een wedstrijd van de club waar de schrijver voor gespeeld heeft. Raden doe je in de reacties, via Twitter of via onze Facebook-pagina.

GertjanVerbeek

Kortgeleden stuurde ik Jan Smit (niet de zanger) een e-mail. Ik eindigde met: “Groeten, De Topscorer van het kampioensjaar”. Voor ik het wist verscheen er een melding op mijn scherm dat ik antwoord had van De Voorzitter. “Beste Topscorer, je goal tegen Heerenveen zal ik nooit vergeten”, was de opening van zijn antwoord. Dat zette mij aan het denken. Waarom zou hij die goal nooit vergeten? Omdat het een mooie goal was? Omdat het de winnende was? Omdat we in ons debuutjaar in de Eredivisie op 4 gespeeld 10 punten kwamen? Omdat we onze oud-trainer Gertjan Verbeek hadden verslagen? Of was het omdat hij zijn golfmaatje Riemer, leermeester en goede vriend in eigen huis klop had gegeven? Het zal vast een combinatie van dit alles zijn.

Feit is dat ook ik die goal nooit zal vergeten. Dat heeft ook met Johan Derksen te maken, maar daar kom ik later op terug. In de 91e minuut kwam er een voorzet van de rechterkant van het strafschopgebied. Ik twijfelde tussen aannemen op de borst of op doel koppen. Ik koos voor het laatste. De bal vertrok van mijn hoofd en het duurde ongeveer twee seconden voor de bal over doelman Waterman in het doel plofte. Tijdens die twee seconden volgde ik de bal en dacht tegelijkertijd:” Oh jee die bal zal er toch niet invliegen?” Want ik kon het toch niet maken ten opzichte van mijn oud-trainer, de man die het in me zag zitten, die me de kans gaf op een hoger niveau, die dag in dag uit met me bezig was, die me zo veel beter had gemaakt en een aantal weken voor die goal, meteen nadat ik mijn neus had gebroken, me opbelde met de vraag of hij een masker voor me moest laten maken. Kortom, een man die ik erg hoog heb zitten.

Ik kon mijn blijdschap niet bedwingen, dus juichte ik van geluk. Maar door mijn hoofd spookte nog steeds dat ik iets verkeerds had gedaan. In mijn juichen keek ik naar de zijkant en zag Verbeek teleurgesteld het hoofd buigen. Ondanks mijn blijdschap en de uitzinnige spelers die op me sprongen besloot ik te stoppen met juichen. Op één of andere manier voelde dat beter. Zo zie je maar, soms zit er echt een verhaal achter spelers die ingetogen een doelpunt vieren. Johan Derksen vindt dat belachelijk. Maar als iemand dat moet kunnen begrijpen, is het hij het wel.

14 Reacties op “WIJ PROFVOETBALLERS #1

  1. Het is niet Bas Dost, want die deed helemaal niet mee in het kampioensjaar en had last van zijn jukbeen, meen ik. Dan is het Gert-Jan Tamerus. Doeg.

  2. Folkert Velten!

  3. Danny Koevermans

  4. Niet juichen? Klaas-Jan in eigen goal!

  5. Het zal die Tamerus wel zijn, maar ik ga blind voor Michel Breuer.

  6. Was die goal geen lucky?

  7. Gertjan Tamerus, was naast topscoorder in kampioensjaar 2004-2005 ook de speler die in Heerenveen in de laatste officiële minuut de 1-2 inschoot..

  8. Het is de vrouw van Harry van der Laan, die zijn naam wederrechtelijk als pseudoniem gebruikt. Harry lijdt daar zeer onder, hij is nu gedwongen zijn eigen stukken te publiceren onder de minder bekkende naam Ekke Braanhoven.

  9. Lijkt me duidelijk: Tamerus dus.

  10. Ruud Bröring – da’s logisch

Geef een reactie

