DE LOTEN AAN DE LAUDRUP-STAM

WEEKEND-mazuroVoetbalfamilies, ze boeien mij mateloos. Ongetwijfeld hebben we hier te maken met een pittige portie projectie en identificatie. Want ook uw scribent is een telg van een voetbalgeslacht. Al heb ik mijn eigen pa nooit op of met een bal kunnen betrappen. Voor een schop onder je kont draaide hij zijn hand niet om, maar dat hoorde nu eenmaal bij de toentertijd heersende opvoedmethodes. Ik daarentegen was een en al voetbal, kon een aardig balletje raken en dat gold in min of meer vergelijkbare mate ook voor mijn broers. Later bleken mijn twee zonen zich ook te ontpoppen als fanatieke en redelijk getalenteerde voetballers. Dat wetende zult u misschien begrijpen – en het mij ook vergeven – dat ik me enigszins spiegel aan de Laudrupjes (in de vertederende zin des woords).

Brian-and-Michael-Laudrup580Nu heb ik hier al eerder blijk gegeven van mijn affiniteit met en bewondering voor de gebroeders Laudrup en dan met name Michael. Wie hiervoor de moeite neemt en mijn appreciatie deelt, kan bijna eindeloos doorlinken naar schitterende, pure staaltjes van Laudrup-klasse en aanverwante voetbalhelden. Ik voeg er hier nog eentje aan toe van de pater familias, Finn Laudrup, de vader van dus. Ook een grootheid in zijn tijd. Stijf links, dat wel. Terwijl zijn zonen beiden stijf rechts, maar wel bij voorkeur vanaf links, opereerden. Nu heeft Michael weer twee getalenteerde linkspoten geproduceerd, Mads en Andreas. Niet met behulp van dezelfde moeder, al dat zal niets met de opmerkelijke andersbenigheid (geen bestaand woord, maar u begrijpt wat ik bedoel) te maken hebben.

Mads en Andreas Laudrup 10364968.ashxMads acteert op Deens Jupiler League-niveau,  Andreas speelt op uitleenbasis bij het roemruchte St.Etienne, tegenwoordig afgezakt naar het tweede niveau in Frankrijk. Brian, bij wie in 2010 lymfeklierkanker werd geconstateerd, heeft een zoon en een dochter. Of dochterlief voetbalt, laat staan welk beentje ze het liefste voorzet, is mij niet bekend. Zoon Nicolai probeerde het eerst met een golfclub, misschien wel om tegen zijn familie aan te schoppen. Toch ontkwam ook hij niet aan zijn natuurlijke habitat en stond onder meer op de loonlijst van Lyngby BK, wellicht in gezelschap 88882_nicolai_laudrupvan Dennis Rommedahl en Mads Junker. De berichtgeving over Nicolai is nogal mistig, vandaar. Laat ons hopen dat ie nog met beide benen op de grond staat. Toch, ik zou heel graag weten wat voor soort voetballer en vooral hoe-benig hij is. En hoe het met de gezondheid van vader Brian is.

Dat ik (nog) geen bezienswaardige beelden van Mads, Andreas en Nicolai heb kunnen vinden, geeft al een beetje aan dat ze niet van het niveau van hun beroemde vaders zijn en dat waarschijnlijk ook niet gaan halen. Dat komt in de beste families voor: zie Cruijff, Mulder, Blind. En dan laat ik die van mij even buiten beschouwing. Het enige bewegende voetbalbeeld dat ik kon vinden, is van Andreas. Op een achterafveldje, alweer enige tijd terug. Voor vaderlief het mooiste, meest dierbare beeld ooit. Je moet er wel oog voor hebben.

Michael (li.) en Brian staan op denmark.dk
– Andreas (li.)
en Mads komen van sondagsavisen.dk
Nicolai (re. onder) komt van http://www.football.co.uk

Een Reactie op “DE LOTEN AAN DE LAUDRUP-STAM

  1. Gebroeders Van de Kerkhoff spraken in die tijd ook tot de verbeelding.
    Zeker Rene.
    Het was nog een tweeling ook nog.
    Ik ben nog altijd blij dat Willem van Hanegem geen broer had.
    Moet er niet aan denken 2 van die exemplaren.
    Luuk en Siem de Jong vind ik weer wel leuk.
    Dat zijn goede voetballers en aardige gasten.

Geef een reactie

