SPONSOR MAAKT FEYENOORD BLIJ

publieksspeler

Sinds dit weekeinde is de naam van ASR Verzekeringen op het shirt van Feyenoord ingewisseld voor die van Diergaarde Blijdorp. In een tijd waarin sommige clubs geen sponsor hebben of geen nieuwe kunnen vinden, begrijpt ASR heel goed wat de toekomst is van sportsponsoring. Een mooie geste van de verzekeraar, hoewel de daadwerkelijke reden niet direct duidelijk is. Directeur marketing Bob Stehman vindt dat “De kern van verzekeren is mensen en instanties ondersteunen door daadwerkelijk iets te doen.” Klinkt mooi, maar toch verwacht je een addertje onder het gras. Zeker in dit geval.

ASR begrijpt evenwel dat sponsoring veel meer is dan je naam ergens op plakken. Je moet sympathie wekken voor je merk als je mensen aan je merk wilt binden. Voetballiefhebbers en sporters zijn klaar met de verplichtingen die sommige sponsors hun club opleggen. Waarom moet je als club in de winter de hele wereld afvliegen als je supporters het niet willen en het ook slecht is voor je fysiek herstel? De sponsor is hiervan vaak de kwade genius. Die zal daar waarschijnlijk zijn schouders over ophalen, maar wanneer de fans een hekel krijgen aan de sponsor, heb je als club een probleem.

Maar nog belangrijker is dat mensen zich in de beoordeling van een bedrijf steeds meer de vraag gaan stellen: “Wat doe je voor mij én mijn omgeving?” Aldus Herman Toch in zijn prijswinnende boek Transformeren om te overleven. En juist daarom is de actie van ASR zeer sterk. Met één sponsorschap toont de verzekeraar haar betrokkenheid bij twee Rotterdamse iconen en wekt zo sympathie voor zichzelf en voor Feyenoord door Diergaarde Blijdorp aandacht te geven. Dit kan weer leiden tot meer sponsors voor de club, bezoekers voor de dierentuin en klandizie voor de verzekeraar. In de verzekeringsbranche, waar de verschillen tussen de aanbieders voor leken niet te zien zijn, heeft ASR een originele manier gevonden om aan de wens van hun beoogde doelgroep te voldoen en een club en haar maatschappelijke omgeving te ondersteunen.

Advertenties

2 Reacties op “SPONSOR MAAKT FEYENOORD BLIJ

  1. Het uitdelen van 50.000 gratis Blijdorp/Feyenoord sjaaltjes was ook erg sympathiek. Alleen jammer dat je dan ook weer types hebt die tassen vol met sjaaltjes meenemen….

  2. De schrijver heet Herman Koch, toch? 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s