VOETBAL IS FICTIE

catalaanOp het moment dat ik me geconfronteerd wist met het feit dat profvoetbal er niet in zat, stortte mijn wereld amper in. Ik had heus wel door dat ik het niet redden zou. Niet goed genoeg. Ruimschoots niet goed genoeg. Met als troost dat ik in niet goed genoeg gezelschap was van zo’n 800.000 andere amateurvoetballers. Toch hebben we allemaal onze fantastische verhalen en vooral excuses: “Had ik maar wat meer getraind”, “op het cruciale moment ging ik gebukt onder een groeiachterstand”, “was ik maar niet geblesseerd geraakt”, “ik beoefende nog heel prestatief een andere sport en kon niet kiezen”, “hadden mijn ouders me maar wat meer gestimuleerd”.

ADO/DEN HAAG.Ajax-ADO/Den Haag.22 augustus1971.© foto Guus de Jong.Allemaal gewauwel en illustraties van het hoge fictieve gehalte van de voetbalwereld. Zelfs Cruijff overdrijft vast zijn vroegere talent wel eens als ie een van zijn kleinkinderen op schoot heeft. Dan vertelt hij dat zijn goal tegen Brazilië in ’74 het effect was van een maand lang trainen met Bob Beamon, de man die toentertijd eigenaar was van het wereldrecord verspringen. Johan zweefde, naar eigen zeggen, al vanaf randje 16-meter minimaal een minuut in de lucht voordat hij de bal in het netje volleerde. Opsmuk van het voetbalverleden, de boeken van J.R.R. Tolkien zijn er niets bij.

Zeker in de kantines van amateurclubs tiert de fantasie welig. Passes, acties en goals passeren nauwelijks de revue. Het zijn vooral de verfraaide herinneringen van overtredingen, schermutselingen, comebacks en de ene keer dat een 65-jarige dronken barman als derde keeper onverwachts moest invallen, die telkenmale weer met elkaar gedeeld worden. Maar ook op professioneel niveau is het lastig om het voetbal objectief te beoordelen. Herhaling op herhaling maakt van ieder zondagsschot een wereldgoal en van iedere misgetimede tackle een gecalculeerde doodschop. Vroeger droomden we over De Wondersloffen van Sjakie, waanden we ons Maradona op straat en beeldden we ons in dat de man in lange jas aan de zijlijn een scout was. Nu discussiëren we urenlang over wedstrijdsituaties, vereren we de onnavolgbare acties van onze genieën en vertellen we verhalen die misschien wel volledig bezijden de waarheid zijn. Zo tastbaar als sport lijkt te zijn, is het helemaal niet!

De wat verkeerd getimede tackle van Cruijff maakte hij op www.sportgeschiedenis.nl

Geef een reactie

