De abdicatie van Jan Mulder

mazuroElk jaar treden er mensen af of kappen er gewoon mee. Nauwelijks de moeite van het vermelden waard. Zo niet deze jaargang. Dit is het jaar van de abdicaties. De koningin, de paus, Johan Derksen, Guus Hiddink (naar verluidt). Hier wordt afstand gedaan van een troon, van een zetel. Van functies die werden bekleed met wisselende allure, maar altijd met passend, althans herkenbaar uiterlijk vertoon. Qua coiffure, hoofdtooi, ambtskledij, postuur en presentatie. Dit gerenommeerde genootschap is echter nog niet voltallig. Want ook inzake abdicatie moet je spreekwoordelijk het ijzer smeden.

janmulderVandaar dit oprechte, doch dringende verzoek aan het schier onvermijdelijk onafscheidelijke tv-hoofd Jan Mulder. De eeuwige, zelfbenoemde voorzitter van de club der analytici en tevens standvastig stamtafelheer bij DWDD. Kondig je afscheid aan, Jan. Houd de eer aan jezelf. Het is mooi geweest. Schaar je in het reeds illustere rijtje abdicaties anno 2013. Ik vraag het met pijn in het hart, want ik was altijd een bewonderaar van je. Ik begreep je gedachtegang, deelde je analyses, je hang naar romantiek en je ergernissen. Ik had het gevoel dat ik je kende, Jan. En het is voor een kijker of lezer altijd prettig om in elk geval in de veronderstelling te verkeren dat een bekende persoonlijkheid een zielsverwant is.

Totdat je merkt dat hij je niet meer verrast. Dat je tot op de komma toe kunt voorspellen wat je bondgenoot gaat zeggen. Dat je er de klok op gelijk kunt zetten wanneer hij al dan niet interrumpeert, wanneer hij gaat instemmen of juist in de contramine gaat. Want Jan, ik weet niet alleen wat je ergernissen van de maand zijn, ik kan zelfs de volgorde voorspellen. Voorspelbaarheid is dodelijk, Jan; voor een tv-coryfee en zeker voor de preses van de analistenclub. Ik smeek je dan ook, trek je terug nu het nog kan en voordat je een persiflage wordt van jezelf. Voorkom alsjeblieft dat mijn bewondering omslaat in mateloze ergernis. Dus Jan, completeer de abdicatie top 5 van 2013. Geheel in stijl, op jouw lijf geschreven. Dan beland je qua importantie wat mij betreft met afstand op de eerste plaats.

 

– het karakteristieke plaatje van Jan Mulder komt van http://www.telegraaf.nl

2 Reacties op “De abdicatie van Jan Mulder

  1. (Het voorbeeld van) Sacha de Boer zal Jan zeker volgen. Overigens is Mulder in minder goed gezelschap van velen. Het zijn telkens en overal dezelfde tv-hoofden die opdoemen, het is dus alom voorspelbaarheid troef.

  2. Pingback: Ondraaglijke oppervlakkigheid gevestigde journalistiek | VOETBLAH

Geef een reactie

