MET DANK AAN DE BROER VAN BEUGELSDIJK

kalusha

BroersAls kind nam ik het mijn ouders behoorlijk kwalijk dat ik geen broer had. Het hebben van een broer was, naar mijn overtuiging, een belangrijke stimulans voor een profvoetballer-in-wording. Hoewel er in mijn geval niets wees op een potentiële toekomst in de voetballerij. Ik viel steevast om nadat ik een bal trapte en had dezelfde wankele tred als Bambi. Maar ik wist: dat was geen gebrek aan talent, het lag aan het feit dat ik geen broer had. Met een broer had ik dag in, dag uit, 1 tegen 1-duels kunnen uitvechten. Ons balgevoel kunnen bijschaven. Nu stond ik verveeld een bal recht omhoog te trappen en weer op te vangen, waarna ik er na tien minuten de brui aan gaf. Mijn alternatief was Lego, het perfecte tijdverdrijf voor een broerloos kind. Stel dat Lego volkssport nummer 1 was geweest in Nederland, dan had ik gefloreerd in de Eredivisie. Voor wat het waard is.

Het beste wat je voetbaltechnisch gezien kunt hebben, is een broer die ouder is. Want van voetballen met je oudere broer móét je wel beter worden. Hij is groter, fysiek sterker en heeft iets meer voetbaljaren in de benen. Spelintelligentie, branie en behendigheid zijn vereisten bij het verslaan van je grote broer. Je leert over het spelletje na te denken, je lichaam te gebruiken en je techniek te perfectioneren. Johan Cruijff, Patrick Kluivert, Wesley Sneijder… allemaal danken zij hun profcarrière aan een grote broer.

beugelsdijkOpvallende uitzondering is ADO-revelatie Tommy Beugelsdijk. Zijn oudere broer Michel was wars van voetbal. Magic, ballonvouwen en goocheltrucs, dat waren Michels passies. En broertje Tommy, och arm ventje, op hem werden alle nieuwe trucs uitgetest en gefinetuned. Talloze keren moest hij een kaart pakken of werd er plots een konijn uit zijn oor gevist. Dag in, dag uit. Totdat de kleine Tommy het spuug- en spuugzat was. Hij leerde van zich af te bijten en zich te wapenen tegen zijn irritante grote broer. Tommy ontwikkelde een over-mijn-lijk-mentaliteit. Spelinzicht, techniek, behendigheid: Tommy Beugelsdijk ontbeert het allemaal. Puur op karakter heeft hij het tot profvoetballer geschopt. Met dank aan de goocheltrucs van Michel, want Tommy toont zich wekelijks een volleerd kaartenpakker. Zie je nou wel… ik had een broer moeten hebben.

– De voetballende broers vonden we op Beeldman.blogspot.com.
– De foto van broertje Beugelsdijk is afkomstig van Denhaagfm.nl.

6 Reacties op “MET DANK AAN DE BROER VAN BEUGELSDIJK

  1. Beugelsdijk moet wel de grootste ‘Tokkie’ op de Nederlandse profvelden zijn. Een type wat eigenlijk meer bij het ADO van vroeger was. Tegenwoordig is het daar allemaal wat netter. Ik mis alleen de mat in zijn nek.

  2. Mijn twee jongere broers hebben er bedroevend weinig rendement uit gehaald.. 🙂

  3. mieke van den hurk

    Lieve Paul wij hebben er alles aan gedaan hoor!
    En je oudere zus hield meer van paarden dan van de bal,helaas!

  4. En al die uren op het pleintje op Zandoers dan?

  5. ‘N ouwe heer is nu eenmaal niet hetzelfde dan ’n ouwere broer. Dus die uren hadden op ’n andere plek moeten worden ingezet, ouwe Kalusha. 😉

Geef een reactie

