VEEL TE VEEL VOETBALHELDEN

kalusha

HazardHij speelde zondag weergaloos, bijna buitenaards. En niet voor het eerst dit seizoen. Toch blijft het mondiale gejubel rondom Eden Hazard tot op heden ietwat uit. Natuurlijk, we horen Neerlands vleesgeworden bamihap af en toe wat murmelen over de Chelsea-middenvelder, maar uitspraken van Jan Boskamp worden genegeerd sinds hij beweerde dat Timothy Derijck ‘best aardig kan voetballen’.
Hazard is niet de enige die aandacht verdient die hij niet krijgt. Gareth Bale, Robin van Persie, Xavi… stuk voor stuk voetballen ze wekelijks de pannen van het dak. Maar hoe fenomenaal ze ook spelen, Cristiano Ronaldo is fenomenaler en Lionel Messi blijft het fenomenaalst. Anno 2013 hebben we simpelweg veel te veel helden.

MessiMeest meelijwekkend is toch Cristiano Ronaldo. Nu was de Portugees nooit een lachebekkie, maar de laatste maanden druipt de frustratie van zijn gezicht zoals de Schwarzkopf Ultra Styling Gel uit zijn haar. Hij rijgt de doelpunten en records aaneen, maar beseft maar al te goed: le Ballon d’Or win ik voorlopig niet. Waarschijnlijk blijft het bij die ene Gouden Bal in 2008.
Was Ronaldo tien jaar eerder geboren, dan had zijn schouw nu vol gestaan. In 2002 kroonde een illustere naamgenoot (de ‘oude Ronaldo’ of ‘dikke Ronaldo’, zo je wilt) zich tot Wereldvoetballer van het Jaar met een afgekeurde knie en een licht ontluikende obesitas. In de jaren daaromheen ging het goud naar frivole straatvoetballers (Rivaldo, Ronaldinho), egoïstische vedettes (Figo) en noeste mannetjesputters (Cannavaro). Slechts Zidane, die het kleinood drie keer won, zou destijds een geduchte concurrent zijn geweest voor CR7.

Hazard, Bale, Van Persie en Xavi, maar ook Iniesta, Falcao, Zlatan en Suárez: in de beginjaren van dit millennium zouden ze hebben meegedongen naar de Gouden Bal. Nu komen deze klassespelers amper in aanmerking voor het zilver of het brons. We vallen in voetballand over elkaar heen om te klagen over oliesjeiks en omkoopschandalen, maar waarom geen hosanna over deze weelde aan geweldenaars?
Die zeven vette jaren zijn voorbij voordat je er erg in hebt.

18 Reacties op “VEEL TE VEEL VOETBALHELDEN

  1. Helemaal eens met de strekking. Maar we gaan natuurlijk wel even over de poppetjes zeiken. Want Hazard is nou niet bepaald illustratief in dit geheel. Wisselt nog van gebit en prestaties; wordt ook regelmatig gewisseld. Maar het grootste ‘slachtoffer’ van de Messi/Ronaldo-race is de grote tovenaar Andrés Iniesta, die hier slechts mondjesmaat wordt opgevoerd. En misschien wel het allerfenomenaalst is. Waarvan akte.

  2. Geheel met Mazuro eens. Ook al voel ik me verplicht hem tot het einde der tijden te haten, vanwege 2010, het is zo’n ongelooflijke voetballer. Het gemak waarmee hij de bal aan de voet kan houden, kan draaien, kappen, de boel overzien en dan een perfecte pass of vaak assist geven, is onwerelds.

  3. Gedeeltelijk eens met je lijstje. Het rijtje kampioenschappen bij verschillende clubs van Ibrahimovic is indrukwekkend. Iniesta heeft (gelukkig) ook al een individuele prijs gewonnen, terecht lijkt mij.

    Over Hazard, Suarez en Bale maar ook over van Persie ben ik een andere mening toegedaan. Zowel Ronaldo als Messi laten hun klasse regelmatig in grote wedstrijden zien. Van Persie heeft in het Nederlands elftal nog niet vaak grote wedstrijden beslist. Ook bij ManUtd doet hij het geweldig, maar meer dan de titel zit er dit jaar niet in. Suarez heeft nog nooit in de absolute top gespeeld, dan zit je dus automatisch in een andere klasse.

    Maar waarom staan Pirlo, Schweinsteiger en Drogba niet in het rijtje?

  4. Ik wilde het over een andere boeg gooien.
    Die namen geloof ik wel.
    Interessanter is het tijdperk na Messi.
    Welke youngsters met klasse zouden potentiële opvolgers zijn?
    Dus we moeten gaan kijken bij de 18-jarigen.
    Locadia van PSV, Depay van PSV.
    Die jonge gasten van Feijenoord.
    Vilhena is dat top/wordt dat top?
    Dat vind ik boeiend.
    Messi kan best nog een paar jaar mee maar die is nu op zijn hoogtepunt.
    Volgend jaar maakt hij er niet meer zo veel.
    Nu ben ik geen scout dus die jonge toppers uit allerlei landen moeten mij aangereikt worden.

    • Het tijdperk na Messi? Dan spreken we dus over het tijdperk van na 2030. Want zo goed als hij, dan kun je makkelijk tot je 40e mee. Mits zijn lichaam heel blijft natuurlijk. En over het tijdperk na 2030, de meesten moeten nu nog geboren worden. Nou ja, misschien die 4-jarige peuter die bij West Ham en Arsenal al meetraint, en een aanbieding van Chelsea op zak heeft.

      Maar die zal ook wel doodgemanaged worden door zijn toekomstige zaakwaarnemers.

      • 2030? Ik vrees dat hij het niveau dat hij nu heeft, hooguit nog drie jaar behoudt. Zijn er überhaupt voetballers die hun hele carrière lang een topniveau hebben vastgehouden? Ik kan zo niemand bedenken…

  5. Ik wel, Michel Breuer!!!

  6. Wat te denken van jongens als Giggs, Seedorf, Pirlo, Maldini. Wat mij betreft allemaal jongens die ontzettend lang op topniveau een waardevolle betekenis hadden op het veld.

    Mijn commentaar was ook knipogend bedoeld (dat mag toch duidelijk zijn), en ik wilde me meer afzetten tegen van het pleidooi van trapatoni. Want Locadia en Depay?! Kom op hé. Goede voetballers, zonder meer, maar om die te bestempelen als toekomstig beste van de wereld, laat staan te vergelijken met Messi, dat is mijns inziens buiten alle proportie.

    Ik denk dat het nog (heel) lang gaat duren voordat er een talent vergelijkbaar met het talent van Messi komt. Dan vind ik het wat oneerbiedig om het over de (sub-)toptalenten van 2015-2020 te hebben.

  7. Zo is dat Mazuro….je moet niet linkeballen met mij.
    IK zeg niet Koningskeeper dat die 2 gasten van PSV wereldtoppers worden.
    Wat ik wil verwoorden is dat we moeten kijken naar de toekomst.
    Wie worden de nabije mannen van de toekomst.?
    Messi gaat nog een paar jaar door en dan is het beste eraf/die jongen is al lang binnen en voetballen vindt hij dan niet meer leuk.
    Dus nodig ik alle hier genoemde lezers uit om de namen te noemen van de gasten die nu een jaar of 15,16,17,19, jaar zijn.
    IK denk dat het nog niet mee zal vallen.

    • Haha, ik neem graag wat risico Mazuro. Zo vraag ik me ook af waarom de jongens van 18 jaar niet genoemd hoeven te worden. Daarbij vraag ik me af hoe trapatoni nu al weet dat Messi liever wat anders gaat doen over een paar jaar. We hebben het hier over een volwassen persoon die al vanaf zijn vroege jeugd bezielt is met het edele voetbalspel. Niet een klein kind dat iedere 3 weken iets anders wil proberen.

      Ik zie, en ik hoop dat, Messi lekker tot zijn 33e bij Barca blijft, en vervolgens naar Newell’s Old Boys gaat (dat verlangen heeft-ie uitgesproken), en vervolgens met die club 8x kampioen van Argentinië wordt, 6x de Copa Libertadores wint, en daarbij ook nog eens 3 of 4x de wereldcup voor clubteams omhoog mag houden.

      Waarom? Omdat Messi zó goed is, en (zover ik kan beoordelen) ook een liefhebber is.

  8. Ja, ben ik met je eens.
    Die naam hoor en lees ik vaak maar weet je er nog meer Kalusha8?

  9. Volgens mij een Aziatische jongen bij barca, weet alleen zijn naam niet.

  10. Dit is tenminste een discussie.
    Dit gaat ergens over.
    een keer geen slap gelul.

Geef een reactie

