BREKEND: CHINA KOOPT AJAX ANGELS!

cardoso

Wat zou er in Amsterdam gebeuren als Ajax van de één op de andere dag in Chinese handen zou vallen? Een multimiljardair die er wel een verdienmodel in ziet om de Godenzonen in fraai donkerrood met gele accenten te hullen en het zo geliefde clublogo om te toveren in een grote ster, geflankeerd door drie kleine sterren. Zouden de tifosi van Vak 410 het Leidseplein kort en klein slaan? Zou Chinees restaurant Wong Koen aan de Middenweg het moeten ontgelden? Of schikt de nukkige Amsterdammer zich na een korte periode van rouw in zijn lot en wordt het hernieuwde ‘Ajax Angels’ weer in de harten gesloten?

Chinese vlag DaderotHet is een duistere toekomst die Sjoerd Mossou ons schetst in het AD deze week. Het plaatselijke Cardiff City dat in handen valt van een Maleisische miljardair en in rap tempo, als het hernieuwde Cardiff Dragons, z’n totale identiteit verliest. “We zijn in handen van idioten gevallen,” treurt Mossou over het feit dat onze volkssport ons uit de handen glipt. Maar hoe idioot is het eigenlijk dat grote buitenlandse investeerders hun geld stoppen in Europese clubs? Is er in Maleisië een telemarketingsbedrijf aan de slag gegaan om eens te peilen hoe de inwoners van Kuala Lumpur het zouden vinden als ze over twee, pak ‘m beet drie jaar een eigen cluppie spelers hebben dat in Engeland wedijvert met grootheden als Robin van Persie, Eden Hazard en Gareth Bale?

Daarvoor hoeven ze helemaal niet steeds het vliegtuig te nemen, een goede kabelverbinding zorgt ervoor dat Cardiff Dragons – Aston Villa live in miljoenen huiskamers terechtkomt. En als de toppers op bezoek komen, worden er op het Merdeka Square een paar megaschermen neergezet. Fuck de charme van het voetbalstadion, de tijd dat je je helden nog kon aanraken is ook in Engeland al lang voorbij! Als dit de filosofie is van Maleisische en Chinese miljardairs en die filosofie wordt ondersteund door inmiddels miljoenen voetbalgekke Aziaten, hoe idioot is dat dan? Het voetbal is dan nog steeds in handen van het volk, wij zijn alleen niet meer dat volk. ‘Het volk’ woont duizenden kilometers verderop en ze zijn met miljoenen. Dat is niet idioot, dat is gewoon een beetje eng.

De Chinese vlag is geschoten door Daderot

6 Reacties op “BREKEND: CHINA KOOPT AJAX ANGELS!

  1. Ik vind die ontwikkelingen in het huidige topvoetbal ook niet zo erg, en dat komt met name door deze zin: “Fuck de charme van het voetbalstadion, de tijd dat je je helden nog kon aanraken is ook in Engeland al lang voorbij!”

    De charme van het voetbalstadion zal altijd blijven, zolang er bouwvallen, geimproviseerde tribunes en vreemde verbouwingen blijven bestaan. In de grote moderne stadions zul je deze charme niet zo gauw terug vinden, maar ga eens een paar divisies lager kijken. Charmante stadions genoeg. Bijkomend voordeel: De spelers zijn een stuk aanraakbaarder. Trainers achten het van minder belang om besloten trainingen te houden, en spelers zijn allang blij dat ze handtekeningen uit mogen delen.

    Je zal als kind of als liefhebber één compromis moeten sluiten. Accepteer het mindere niveau. Als je echt een liefhebber bent, dan zal voetbal qua aantrekkelijkheid niks verliezen.

  2. Ik vind dit een kwalijke ontwikkeling.
    Het is van de zotte dat clubs zomaar worden opgekocht alsof je een huis of een auto koopt.
    Een miljardair koopt gewoon een cluppie alsof het een speeltje is.
    Dat willen de spelers en de leden niet.
    Het leuke is er meteen af.
    Een Chinees, Maleisiër of welke allochtoon ook hebben geen binding met bv een Engelse club
    Dit opkoopfenomeen vindt vooral plaats in Engeland.
    Je kunt een club niet kopen en groot maken door spelers aan te trekken.
    Dat gaat een paar jaar goed en dan is het terug naar af.

    Het moest bij de wet verboden worden.
    Dus een wet aannemen die opkopen van clubs verbiedt.
    IK snap die poenige bazen ook niet.
    Steek je geld in een formule 1 raceteam met een paar pitspoezen.
    Daar heb je veel meer aan.

    • Ook hier ben ik het niet met je eens. De Premier League geniet zo’n ontzettend grote belangstelling in (Zuid-oost-)Azië. Ik kan me daar best voorstellen dat er ‘die-hard’ fans zijn voor bv Liverpool of Man Utd. Alleen het stadion ligt duizenden kilometers verderop. Ik kan me dus voorstellen dat jij zo’n club koopt als jij daar fan van bent, en toch wat geld over hebt. Ik denk dat de spelers het maar al te graag willen (die verdienen meer geld) en de supporters zijn ook vaak om. Want zelfs bij Cardiff City/Dragons krijgen zij de gloryhunters gewoon mee. En dat zijn er een hoop. Lees voor de grap anders dit verhaal maar eens: http://doingthe116.wordpress.com/2013/03/01/city-or-dragons-red-or-blue/#more-6856

      Daarin zie je inderdaad het verhaal van een fan die zijn rug toekeert naar ‘zijn’ club, maar daarin lees je ook dat er een hele grote groep gewoon zonder morren naar het stadion blijft komen.

      Ik ben het wel met je eens dat leuk anders is, en ik zie het ook liever niet gebeuren. Maar waarom zou je het tegenhouden. Zoals ik in mijn eerste commentaar ook al zei, moet je je blik ook op andere clubs werpen. Als jouw cluppie te modern wordt, kies je er net zoals de fan in bovengenoemd verhaal ervoor, om niet meer die club te supporteren, en een andere club te zoeken. Le Roi est mort. Vive le Roi!

      • “Ook hier ben ik het niet met je eens. De Premier League geniet zo’n ontzettend grote belangstelling in (Zuid-oost-)Azië. Ik kan me daar best voorstellen dat er ‘die-hard’ fans zijn voor bv Liverpool of Man Utd”.
        Dit is deel van het probleem. Hoe kun je nu diehard fan zijn van een club die je nog nooit in het echt hebt zien voetballen. Support your local, misschien dat de competities in China en Maleisië dan een keer serieus genomen kunnen worden.

        En er voor kiezen om je cluppie niet meer te supporteren is wel erg makkelijk gezegd. Velen groeien op met hun club. Dan doet het gewoon pijn om één of andere sjappie uit het Verre Oosten wat geld neer te zien gooien en de hele club naar de mallemoeren helpt. Supporters NOT Customers.

  3. Beste Flumi, Ik vind support your local een hartstikke leuk statement, ik juich het ook toe, maar ik kan me dus best voorstellen dat dit in de moderne tijd steeds minder opgaat. Het is tegenwoordig mogelijk om beelden razendsnel, live over heel de wereld uit te zenden, en op voetbal gebied profiteert de PL daar het meest van. Internationalisering is niet meer te stoppen, ook in het voetbal niet. Dus hoe nobel je standpunt ook is (en dat meen ik), het is minder en minder van deze tijd.

    En ik weet wel dat het makkelijk gezegd is, dat je maar een andere club moet supporteren. Maar we moeten nu niet doen alsof dit van de laatste 10 jaar is. Zeker in Engeland niet. Het enige wat veranderd is, is dat de investeerders niet meer uit eigen land komen. En ik blijf er ook gewoon bij dat het niet bij iedere club zo is. Cardiff en MK Dons zijn 2 extreme gevallen, maar kijk eens naar Fulham, die proberen toch met wat minder geld, en meer goed beleid overeind te blijven. De Chelsea fans klagen toch ook nauwelijks over Abramovic, en laatst in VI nog een 4 pagina’s lang stuk gelezen over waarom het interessant is voor de Sjeiks om daar te zitten, en daar een grote club van te maken. Die gooien echt niet zomaar ff wat geld neer.

    Cardiff en MK Dons is in en intriest, maar zeker niet de ‘normale’ gang van zaken als buitenlanders je club overnemen. En als je dat niet trekt, dan moet je gewoon je local gaan supporteren.

    • Ik snap jouw punt ook wel hoor. Alleen ik snap niet hoe je als Aziaat opeens die hard fan kan zijn van een club die duizenden kilometers verderop in Engeland zit. Ja, tegenwoordig heb je de beelden altijd en razendsnel tot je beschikking, maar de liefde moet toch een keer ontstaan? Ik kan niet bevatten dat je op basis van een clubje via de TV volgen opeens superfanatiek volger kan zijn.

      Verder snap ik wel dat MK Dons en Cardiff extreme voorbeelden zijn, maar ik vind het schandalig. Bovendien staan deze clubs niet alleen hoor, neem bijvoorbeeld een Red Bull Salzburg (voorheen beter bekend en beroemd als Austria Salzburg). Genoeg voorbeelden van clubs die hun identiteit verliezen omdat er een paar doorgedraafde miljardairs zich vervelen.

Geef een reactie

