WIJ PROFVOETBALLERS #2: Dikke en kromme palen

wijprofvoetballersJawel! Editie 2 van Wij Profvoetballers! Wederom brengen wij een uniek verhaal, rechtstreeks uit de één van de kleedkamers uit het profvoetbal. Dit keer een wat moeilijkere opgave. Beantwoord de volgende drie vragen via de reacties en ding mee naar de 2 gratis toegangskaartjes voor de club in kwestie:
1. Wie schreef het stuk?
2. Wie was de voormalige publiekslieveling?
3. Wie was de nummer tien met de fraaie stift?

DIKKE EN KROMME PALEN

dekrommeVanwege de resultaten en toespelingen tijdens een praatprogramma, dat hij onze bescheiden club wel zou kunnen en willen helpen, werd ergens in februari Willem van Hanegem onze nieuwe trainer. Van Hanegem stond ook in die dagen al bekend als kritisch. Ik draaide destijds, ondanks de resultaten, een aardig seizoen en was zeker van mijn plek. Toch ging ook ik  anders zo’n eerste training in. Het is toch ‘De Kromme’. Door die spanning wist ik het te presteren om tot 2 keer toe in plaats van de bal te kaatsen erbovenop te gaan staan. Koren op de molen van Willem: “Hé lange, trap je niet alle die ballen lek!?” Prima binnenkomer..

De eerste wedstrijd, RKC thuis, liet hij nog aan onze oude hoofdtrainer over. Die pot liep ik mezelf de kolere, maakte nog een goal en we verloren niet. Het bleek niet voldoende. De week erop hoorde ik, net voor ik de kleedkamer in liep, dat ik me niet hoefde te haasten. Willem deed namelijk niet aan wedstrijdbesprekingen.  Die avond bonden we NEC in De Goffert met 0-3 aan de zegekar. De week erop werd op mijn positie een voormalig publiekslieveling aangetrokken én FC Twente van het kastje naar de muur getikt. Ik hield 90 minuten de bank warm. Het kon, ook toen, snel gaan.

EuromastBinnen één week was mijn status van onomstreden naar schlemiel gedaald. Eentje die ballen lek trapte. De uitleg: “Ik kan je nu echt niet opstellen omdat anders automatisch elke bal hoog op die Euromast (ik dus) zou worden geramd”. Zoals een trainer betaamt, gaf Willem me nog hoop dat wanneer het voetbal terugkeerde, ook ik weer mocht opdraven. Maar het voetbal bleef uit en ik dus op de bank. De nacompetitie volgde. In de 4e pot viel ik weer eens in en tot een corner een minuut of 12 voor tijd, deed ik dat ook naar behoren. Uit die afgeslagen corner stiftte onze nummer 10 de bal fraai over Carlo L’Ami, waarna de bal via de lat het veld in terugkaatste. Een leeg gapend doel doemde voor mij op; deze bal kon ik niet missen. Uit mijn ooghoek zag ik Carlo opkrabbelen en ik besloot de bal wat verder de hoek in te koppen. Een zucht ging door het stadion toen de bal de paal raakte. In de kleedkamer kwam Willem naast me zitten, keek me met die grote gefronste wenkbrauwen aan en zei, met een stalen gezicht: “Dik hé, die palen hier…”

De volgende wedstrijd was het erop of eronder. Winst was een jaar langer Eredivisie, verlies betekende de biercompetitie. Na een bloedstollende 1e helft namen we 10 minuten na de rust de leiding. Ik mocht gaan warmlopen en een half uur voor tijd bracht Willem de Euromast. Met nog 20 minuten op de klok gaf onze Deense middenvelder vanaf rechts een voorzet. De bal werd licht getoucheerd. Ik anticipeerde beter dan mijn tegenstander en wist de bal met een voor mijn doen ongewoon atletische actie over de uitgekomen keeper te liften. We wonnen met 2-0, bleven in de Eredivisie en mijn status was voor even weer veranderd van schlemiel in held. En Willem? Willem heb ik na de wedstrijd niet meer gezien.

16 Reacties op “WIJ PROFVOETBALLERS #2: Dikke en kromme palen

  1. 1)Bram Marbus
    2)Dennis de Nooijer
    3)Mitchel Langerak (klein beetje een gok, er zijn nergens beelden van die wedstrijd te vinden)
    Lekker moeilijk dit!

  2. 1. Bram Marbus
    2. Dennis de Nooijer
    3. Ali Elkhatabbi

  3. Was het niet Koevermans? Of slaat ik de plankt mis?

  4. Hahaha, wat je allemaal wel niet tegenkomt. Je schijnt op marktplaats te kunnen bieden ophet programmaboekje van de wedstrijd van de gemiste stift en kopbal. 😀 Dat stemt een mens toch vrolijk.

    Overigens net als David geen beelden van de betreffende wedstrijd kunnen vinden, maar wel van de eerste ontmoeting tussen beide teams. Ik mail mijn antwoord zo.

  5. Yep Bram Marbus 100%.

  6. Marbus, de Nooijer en Ali el Khattabi?

  7. Wanneer krijgen we het antwoord trouwens 😉

  8. Mooi verhaal! Bram Marbus zal dan wel kloppen. Maar was Dennis de Nooijer een publiekslieveling? Dan ga ik toch voor David Loggie. En de stifter Ron v/d Berg.

  9. 1)Bram Marbus
    2)Dennis de Nooijer
    3)Nourdin Boukhari

    Boukhari is een beetje een gokje, denk eigenlijk meer dat het Elkhattabi is, maar die is al genoemd 🙂

  10. Ja, het is Bram Marbus.

  11. Pingback: WIJ PROFVOETBALLERS #2: De uitslag |

  12. Pingback: WIJ PROFVOETBALLERS: 2. De uitslag | VOETBLAH

Geef een reactie

