Gijp & Van Egmond: lichtvoetige onwennigheid op het Boekenbal

WEEKEND-mazuroVan Egmond en Gijp- Uitsmijter 87293b8f500b893f4e3425d3673a6ab98d47d1fcHoe het precies is gegaan weet ik niet, maar uiteindelijk liepen Michel van Egmond en René van der Gijp toch rond op het Boekenbal met de lichtvoetige onwennigheid  van twee uitsmijters die per ongeluk op de dansvloer van de disco verzeild zijn geraakt. Vooraf lieten ze geen gelegenheid voorbijgaan om te stipuleren dat ze nog steeds geen uitnodiging hadden ontvangen. Het is alweer een tijdje geleden en ik was er ook niet over begonnen als ik niet dit opmerkelijke twitterbericht was tegengekomen. Op onderstaande video zie je Freek de Jonge nog vrolijk judassen met de bestsellerauteur en diens titularis. En Freek is toch een zelfverklaard voetballiefhebber. Nou ja, een Ajax-groupie uit het succesvolle Cruijff-tijdperk; een periode waarin menige artiest annex intellectueel tegen de wereldwijd wassende reputatie van Ajax aan schurkte. Wijlen Maarten de Vos beschreef prachtig in zijn niet uitgegeven boekje Tussen De Benen hoe aandoenlijk, maar ook onverzettelijk De Jonge probeerde aan te haken bij het niveau van het exclusieve clubje met o.a. Sjaak Swart op de Edenbaan. Dus eigenlijk met dezelfde krampachtige vasthoudendheid waarmee Freek zich met zijn boekjes aan de literaire elite probeert vast te klampen.

Let wel, ik ben een bewonderaar van Freek. Niet van al zijn werk, maar als cabaretier kent hij zijns gelijke niet. En behoren zijn teksten tot het literaire genre. Maar ik ben ook een bewonderaar van Michel van Egmond. Niet van het boek Gijp, want dat heb ik niet gelezen en ga ik ook niet doen. Me daarmee dus voegend in het goede gezelschap van Kees van Kooten. Nee, ik ben vooral een liefhebber van Van Egmonds columns, voetbalachtergrondverhalen en VI-rubriek Balverliefd. Al was het maar omdat we met IndenbanvanAbe daarin mochten figureren. Michel van Egmond is zogezegd de Maarten de Vos van deze tijd. Zo kan ik ook het voetbalinzicht en de humor van Gijp op zijn tijd appreciëren. Maar lang niet altijd, iets wat ik geruime tijd terug al mocht beschrijven. Daarom ben ik ook niet wezenlijk geïnteresseerd in het boek.

Mijn grootste teleurstelling aangaande de persoon Van der Gijp geldt zijn recente, denigrerende uitlatingen over het in mijn ogen memorabele, hartverscheurende tv-optreden van Maarten Biesheuvel tijdens de eenmalige comeback via DWDD van het legendarische boekenprogramma Hier is… Adriaan van Dis. Als min of meer ervaringsdeskundige zou toch juist hij dit op waarde moeten kunnen schatten. Hoe dan ook blijft het hoogst opmerkelijk dat, naast de schrijver, de hoofdpersoon van een boek lijfelijk present is op het Boekenbal. Alsof Theo Thijssen geflankeerd door Kees de jongen en Harry Mulisch aan de zijde van Archibald Strohalm Harry-Mulisch_240de jaarlijkse literaire ballentent betreden. Wat hadden we graag Harry Mulisch’ gezicht willen zien terwijl alle schijnwerpers, die altijd op Hem waren gericht, nu op geinige gup Gijp neer schenen. Ongetwijfeld zou Harry een meer literaire, maar daarom niet minder vileine sneer richting het fenomeen in petto hebben gehad dan onze Freek.

Maar de culturele importantie van VI-International met boegbeeld Gijp is onmiskenbaar. Na de Televizier Ring en het Boekenbal rest nu nog slechts een prominente plek in het Rijksmuseum. Uiteraard op voorspraak van onze nieuwe cultuurpaus Rudy Dil, pseudoniem Ruud Gullit.

– De twee Uitsmijters Van Egmond & Gijp haalden we van http://www.twentefans.nl/uploads/news/

– Onze grootste schrijver komt van http://img2.timeinc.net/ew/dynamic/imgs/101101

Een Reactie op “Gijp & Van Egmond: lichtvoetige onwennigheid op het Boekenbal

  1. Pingback: Michel van Egmond – Nooit meer juichen | Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

Geef een reactie

