We moeten meer kieften

kalusha

Zondag tijdens PSV – Ajax staat ie ineens naast me in de Irish Pub in Eindhoven-centrum: André. André is een 57-jarige, flamboyante amateur-scheidsrechter met een Rotterdamse tongval. Flinke bos golvend zwart haar. Op de kruin, uit de neusgaten en van bovenuit het V-halsje. “Gadverdamme, Cillissen. Een handjevol wedstrijden gespeeld voor 020 en nu al die gore Amsterdamse arrogantie. Smerige rukker.” Nee, fan van Cillissen is André niet. Eigenlijk van niemand op het veld. Van Bommel is rijp voor zorgcentrum De Zonnebloem, Fischer is een wijf op voetbalschoenen, Strootman heeft een kop alsof er een trein overheen gereden is en Mertens hoort in de tuin, met een puntmuts en een hengeltje. Aldus André. Anderhalve minuut na onze kennismaking trekt André zijn beurs. “Hee maat, biertje?”

wim_kieft_soccermond.com

Als André terugkomt met twee schuimkragen, start hij zijn betoog. “Het zijn allemaal losers, de voetballers van nu. Theo Janssen is nog een echte authentieke kerel, maar de rest… En serieus hè, veel te serieus!” Het wachten op verhalen over vroeger is begonnen. “Vroeger”, vervolgt André niet volkomen onverwacht, “vroeger kon je nog lachen met voetballers. Er zaten wat raddraaiers tussen hoor!” Nu kan het wel eens interessant worden, vermoed ik. Namen, André, we willen namen horen! “Grootste smeerpijp was Wim Kieft.” Aha, ik heb m’n scoop te pakken.

Desgevraagd geeft André uitleg. “Hoerensloeren, zuipen, snuiven… Willempie was er niet vies van. Je zag ‘m hier op Stratum nooit met minder dan vijftien vrouwen. Prachtkerel. Wim Kieft staat symbool voor genieten van het goede leven, die man heeft het uitgevonden. Eigenlijk zou Van Dale een nieuw werkwoord in haar woordenboeken moeten opnemen: kieften.” Terwijl ik mijn tweede slok pils neem, zet André zijn lege glas op de bar. De portemonnee verschijnt weer vanuit de achterzak en André tikt een willekeurige dame op de schouder. “Hé pop, wijntje, biertje?” “Oei, moet ik dat nu wel doen? Ik heb al drie wijntjes op”, antwoordt ze aarzelend. “Ja joh”, roepen André en ik in koor. “Lekker kieften!”

Kieft·en (werkwoord; kiefte, heeft gekieft)
genot hebben, plezier beleven
zich verlustigen, zich vermaken

– De foto van Kieft vonden we op Soccermond.com

5 Reacties op “We moeten meer kieften

  1. Briljant! Het kieften is Willem nu ook wel af te zien. Al moest hij ook in dat opzicht toch zijn meerdere erkennen in Romário.

  2. en het verhaal over Willem Kieft klopt grotendeels.
    Dat heb ik zelf meegemaakt.
    Wij gingen naar de kwartfinale Europacup Austria Wien-PSV.
    Dat werd een dolle boel in Wenen.
    Volgens mij had PSV de thuiswedstrijd met 1-0 gewonnen door een goal van Gillhaus.
    Enfin,, na de wedstrijd in Wenen gingen een aantal supporters naar de RITZ, een chique nachtclub.
    Eennglas bier deed 35 gulden in die tijd.
    Geert van Gerwen, Bart Verspaandonk, Ruud Meurs en Jan Martens vergezelden me.
    Ik was nogal bleu in dit soort tenten.
    iedereen kreeg een dame toegewezen.
    Ik weet nog dat ik geluk had en ik trof een Duitse of een Oostenrijkse.

    Op een geven moment gingen Bart en ik naar het toilet.
    Kijk eens rechts van je, zei Bart.
    En wie stond daar?
    Willem Kieft.
    Hij was kleiner dan ik dacht.
    Verrek dacht ik…wat doet hij in deze tent.?
    Ik zeg voor de grap…hier scoor je wel maar in het Pater stadion ho maar.
    Kon hij niet echt om lachen.
    Lerbyij leende nog wat geld van Jan Martens en Geert van Gerwen maakte Willy van de Kerkhoff de complimenten vanwege zijn spel terwijl hij niet eens had meegedaan.
    Dus de halve selectie van PSV gaat bij uitwedstrijden naar De RITZ met Willem Kieft voorop.

    Vraagt die Duitssprekende gastvrouw aan mij…gehst du mit nach oben?
    Ich fragte..was kostet das?
    1600 mark.
    Ich sage..dan bekomme ich sicher das Bett dabei.
    Wedden dat Willem Kieft nog gescoord heeft die avond.
    Die jongen kwam altijd zonder wedstrijdpremies thuis.
    Je gelooft het of niet maar dit is waar gebeurd.

    • Mooi verhaal Toon! Een gevleugelde uitdrukking hierna: “Alles kitsch hinter der Ritz”. En natuurlijk was er een Meurs bij. 😉

      Heel wat Eindhovense moeders waarschuwden destijds hun dochters: “Laat je niet kieften”.

  3. hahaha lekker Nederlandse reactie ook: dan bekomme ich sicher das Bett dabei 🙂 Desalniettemin is 800 euro voor een ‘gezellig’ avondje ook wel wat duur.

  4. Pingback: EINDELIJK!! BERRY VAN AERLE OP TWITTER |

Geef een reactie

