DE DUITSE VOETBALBOND HAALDE GUARDIOLA NAAR BAYERN

catalaanSchmelzerDortmund kreeg in de finale van de Champions League wat het verdiende: een tweede plek. Ik heb nog nooit een ploeg gezien die beter geschikt was voor de tweede plaats dan Borussia Dortmund afgelopen weekend. Sterker nog: ik denk dat de herinnering aan dit team van Borussia een stuk positiever is nu ze die cup niet hebben gewonnen. Stel je voor dat Marcel Schmelzer er een ererondje mee gelopen had. Of Lukasz Piszczek. Ook zo’n publiekstrekker. Begrijp me niet verkeerd. Er hobbelen best wel een aantal aansprekende spelers rond, maar achteraf overheerst een ‘het-viel-ook-wel-allemaal-net-de-juiste-kant-op’-gevoel.

En dat is apart, want iedere kenner zal wijzen op de Meisterschaften in de Bundesliga vorig jaar en het jaar ervoor; of zelfs wijzen op de imponerende en nooit aflatende supportersschare als voorspeller van dit succes. Maar nog steeds is het een club waar de echte topspelers weggekocht in plaats van aangekocht worden. Mede daarom is het mijn overtuiging dat they are not here to stay, althans voor mijn gevoel niet in de top-5 van Europa. Echter, mijn ‘Joop Zoetemelk van de voetballerij’ duiding van Borussia hierboven zou ook een andere verklaring kunnen hebben: de weigering om te accepteren dat het Duitse voetbal de maat slaat in het mondiale voetbal.

Zum kotsen is dat! Niet hun heerschappij, maar onze afkeer tegen de Duitse suprematie. Toch is het verklaarbaar. We spiegelen ons aan ze. Bayern buiten beschouwing latend, vinden we ons minimaal net zo goed. Of vinden we dat we minimaal net zo goed zouden kunnen zijn. Als er ergens in Zuid-Europa, ver weg, een aantal sterren ronddartelen vinden we het prima. We genieten er zelfs van en steken de loftrompet. Maar zien we onze buren de sport domineren dan verveertienvoudigt onze zuurgraad onmiddellijk. In dat licht bezien zou de komstGuardiola Bayern van Guardiola nog wel eens een grote rol kunnen gaan spelen in de appreciatie van het Duitse voetbal an sich. Immers, what’s not to like about him? Wellicht is zijn aanstelling zelfs afgedwongen door de DFB en was Bayern slechts het middel.

–       Mooie Marcel vonden we op www.uefa.com
–       Guardiola troffen we als verlosser aan op www.fmhvibe.co.uk

Een Reactie op “DE DUITSE VOETBALBOND HAALDE GUARDIOLA NAAR BAYERN

  1. Serieus, een wikilink (nee geen wikileak) naar Joop Zoetemelk. Nee ik heb helaas niet het genoegen gehad om meneer te zien fietsen, maar men weet toch wel wie Joop is. Kijk van Jan Raas of de Kneet kan ik me voorstellen dat er een wikilinkje gebruikt wordt, maar voor de eeuwige nummer 2 is dat toch niet nodig, me dunkt. Wel leuk trouwens dat hij de laatste Nederlandse tourwinnaar is. Zou dat met BVB ook niet kunnen. Dat ze volgend jaar de CL winnen, en dat dat dan tevens de laatste Duitse CL-winnaar is. -.-

Geef een reactie

