MIDO DROOMT NOG ALTIJD OVER ZLATAN

populist

Zlatan 210303hp2

Wat als Zlatan Ibrahimović niet zou hebben bestaan? Als ik Mido was geweest zou dat dagelijks door mijn hoofd spoken. Maar ik ben Ahmed Hossam Mido nu eenmaal niet. En dat is jammer voor Mido, want als de Egyptenaar ook maar iets van mij weg had gehad dan was hij een wereldtopper geworden. Mido en ik zijn zoals dat zo mooi heet, complementair. In tegenstelling tot Mido hou ik niet van waterpijpen, snelle auto’s en bling bling. Verder kan ik het prima verkroppen als iemand anders in de spotlights staat. Het enige dat ik niet heb wat Mido heeft is voetbaltalent, verder dan een topscoorderschap van HSV de Zuidvogels E9 ben ik niet gekomen.

Nu is het overigens niet exclusief míjn nuchter- en bescheidenheid. Nee, dit begrippenpaar is van toepassing op bijna iedere Hollandse boerenpummel. Het is niet dat ik mijzelf hier op het ereschavot wil hijsen, nee de enige manier om Mido te bespreken is door hem tegemoet te treden op zijn favoriete manier. De directe confrontatie. Mido spreekt alleen de taal van mano-a-mano. Een onhandige eigenschap in het topvoetbal. Je voetbalt tenslotte met en niet tegen elkaar. Had Mido de bescheidenheid van pakweg Siem de Jong, Doke Schmidt, Teundepopulist  of – godbetert –  Mark Looms gehad,  dan was hij geen volgevreten vedette geweest die op z’n dertigste al is gestopt en nooit zijn talent ten volste heeft benut. Met de instelling van een Oebele Schokker of Martijn Barto had hij nu nog aan de absolute top gestaan.

Ahmed_Hossam_Mido

Helaas voor Mido is Mido Mido. Dat betekent dat hij alleen functioneert in een team waarin hij onbetwist de beste is. Mido floreert als leider van de roedel. Een trotse leeuw die met wapperende manen staand op een rotspunt zelfverzekerd de vallei in kijkt. Helaas voor hem was daar Zlatan. Een onzalige combinatie van exceptioneel talent en een granieten zelfvertrouwen. Het harde leven in de buitenwijken van Malmö schonk hem een ongelimiteerde dosis mannelijkheid, waarbij het gekunstelde machismo van Mido verbleekte.  De Egyptenaar kon niet omgaan met zijn positie als tweede violist. Dankzij Zlatan is Mido de enige aanvaller ter wereld bij wie het woord schaar niet wordt geassocieerd met een soepele voetbeweging, maar met een puntig voorwerp.

Zou Mido zich ooit hebben afgevraagd wat er van hem zou zijn geworden als niet Zlatan, maar Brutil Hosé, Kevin Bobson of Lorenzo Ebicilio zijn aanvalspartners waren? Misschien wel. Op Twitter las ik van de week dat het statement in zijn Twitterbiografie dat ‘sommige clubs blij moeten zijn dat de grote Mido daar gespeeld heeft’ een grapje was. Zou wijsheid dan echt met de jaren komen?

2 Reacties op “MIDO DROOMT NOG ALTIJD OVER ZLATAN

  1. Ik kan er heel kort over zijn….Mido heeft er niet uitgehaald wat er in zit en Ibrahimovic doet dat wel.
    Mido heeft geen ballen, kan niet afzien en bewandelt de weg van de minste weerstand.
    Dan word je ook geen topvoetballer en dan moet je de hand in eigen boezem steken.
    En dat doet hij niet want dit soort types zoeken de schuld van het falen altijd bij een ander.

    Mido bakte er bij Ajax weinig van hoewel hij de kans kreeg.
    ik snapte al niet dat ze een Egyptenaar haalde.
    Die mensen hebben een heel andere mentaliteit dan dat wij hebben.
    Ik heb het boek van Ibrahimovic en van Andy van der Meijde gelezen maar Mido komt er in beide boeken niet goed af.
    Mido is geïnteresseerd in vrouwen(wie niet?), snelle bolides, op stap gaan en mondjesmaat trainen.
    Hij scoort wel graag maar moet de ballen op een presenteerblaadje hebben.

    Mido vindt het fijn dat hij bekend is en kickt erop als mooie meiden in uitgaansgelegenheden naar hem toe komen.
    Maar dat doen ze alleen vanwege zijn naam dus vanwege de poen.
    Dan kan ik er aan iedere vinger ook wel eentje krijgen.

    Ik vind eigenlijk dat hij met zijn beperkingen toch nog poen zat heeft vergaard.
    Dit ging vaak ten koste van zijn medespelers.
    Mido was niet sympathiek en wordt het door zijn karakter ook niet.
    Misschien moet er ook een boek over Modo komen.
    Ik wil het wel schrijven want er is stof genoeg over deze spraakmakende mafkees.

  2. Schrijf gewoon een autobiografie Toon, een gegarandeerde bestseller over de Mido van Rood Wit Veldhoven.

Geef een reactie

