RESULTATEN KEEPERSONDERZOEK: GEEN REET

kalusha

De Voetblah-vertellingen van mijn hand zijn doorgaans gestoeld op zotternij, bagatellen en beuzelarij. Of in naoorlogse bewoordingen: de relevantie is ver te zoeken. Vandaag gaan we het eens helemaal anders aanpakken. Aanleiding was een dvd’tje dat ik onlangs bekeek, waarop de 110 mooiste Eredivisiedoelpunten van het afgelopen decennium werden getoond. Wonderschone treffers, veelal gedurfde afstandsschoten van buiten het zestienmetergebied. Wat me opviel: het waren wel erg vaak de Grandelletjes en de Watermannetjes die de beauty’s om de oren kregen. Klinkt logisch: bij Bas Roorda waag je een kansje vanaf 25 meter, bij Edwin van der Sar weet je dat dit zinloos is en probeer je een betere kans te creëren. Zijn het altijd dezelfde (matige) doelmannen bij wie de prachttreffers worden gemaakt? Tijd voor een gedegen onderzoek.

PieckenhagenIk besloot ouderwets te gaan turven. 110 doelpunten, dus 110 keer een keeper die de bal uit het net moet vissen. Opmerkelijk zijn de resultaten. Bovenaan eindigt, met zes tegentreffers, Martin Pieckenhagen, de Duitse oud-goalie van Heracles Almelo. Gevolgd door een drietal met vijf tegengoals: Henk Timmer, Maikel Aerts en Michel Vorm. Lang niet allemaal staan ze bekend als grabbelaars, maar toch kwamen ze regelmatig voorbij op het dvd’tje. Een diepteanalyse schept duidelijkheid: alle genoemde keepers speelden seizoenlang onafgebroken in de Eredivisie. Pieckenhagen speelde 155 wedstrijden, Timmer 205, Aerts 168 en Vorm 137. Dan krijg je wel eens een afstandsschotje om de oren.

Een onderzoek van likmevestje dus, dat geef ik grif toe. Toch gaat mijn stelling ‘bij een matige doelman schiet je eerder van afstand’ soms wel op: de vriendelijke lobbes Jeroen Verhoeven en de kolderieke Davy Schollen eindigen met drie tegentreffers net buiten de podiumplaatsen. Terwijl ze beiden slechts een handjevol wedstrijden in de Eredivisie speelden. Sluiten we af met een saillant detail: Martin Pieckenhagen is de enige doelman die óók als doelpuntenmaker op de dvd staat, met onderstaande goal. Overigens vindt u hieronder ook een totaaloverzicht van de turfresultaten. Nu hoor ik u denken: ‘Jottem, krijgen we volgende week weer zo’n vernuftig onderzoek voorgeschoteld?’ Helaas, waarde lezer, mijn volgende stukje gaat gewoon weer over de aambeien van Leo Beenhakker.

foto

– De verbeten Pieckenhagen vonden we op Goal.com.

2 Reacties op “RESULTATEN KEEPERSONDERZOEK: GEEN REET

  1. Leuk onderzoek, maar volgende keer ook graag de clubs erbij. Lijkt me relevant. Waterman zal bij PSV minder ballen verwerken dan bij De Graafschap.

  2. Als zelfbenoemd koningskeeper moet ik hier toch op reageren. Er vallen mee 2 dingen op.

    1) De eerste goal op dvd had Oscar Moens in een hoofd/bijrol. (Waarom staat-ie anders bovenaan?) Slim gedaan van de producers: Een goal bij een stijlvolle keeper (qua kleding en techniek) is natuurlijk veel aantrekkelijker dan een goal bij een wat sukkelige keeper. (Type van Loo of Ten Rouwelaar, leuke jongens maar totaal geen gevoel voor mode of stijl.) Door met zo’n goal te beginnen raakt de kijker geïnteresseerd.

    2) Luciano staat niet op de kaart, tenzij mijn ogen me erg in de steek laten. Ondergewaardeerde keeper natuurlijk. Als verdediging is het belangrijk te weten waar je keeper sterk in is, en bij Luciano is dat als hij alle ruimte krijgt om te keepen. Dus sterk in afstandschoten en 1-op-1 (alhoewel vaak met een aparte stijl en techniek, maar toch gaan ze er niet vaak in), zwak wanneer het druk wordt. Half uitkomen, ik vermoed slecht coachen. Ik snap ook niet wat Derksen zo op m tegen heeft.

Geef een reactie

