PETER VAN VOSSEN LEERDE MIJ WALGEN

kalusha

Vannacht was het weer eens zover. Badend in het zweet werd ik wakker. Kletsnatte rug, pareltjes op het voorhoofd. Weer diezelfde nachtmerrie. Weer datzelfde rampscenario dat zich in mijn kinderdromen regelmatig voltrok. Het begint altijd als een prachtige droom: ik word, als speler van het bescheiden RKVVO uit Oerle, totaal onverwachts opgeroepen voor het Nederlands elftal. Wonder boven wonder maak ik een ijzersterke indruk op de eerste training. De ultieme beloning volgt: ik krijg een basisplaats toebedeeld in de spits. Ik maak echter een vrije val van de hemel naar de hel, als ik hoor wie mijn aanvalspartner wordt: Peter van Vossen.

Van VossenIk gruwel van Peter van Vossen. Dat heb ik sinds de dag dat ik voor het eerst zijn smoelwerk aanschouwde. Peter van Vossen leerde mij walgen. Amper acht jaar oud was ik. Als je ogen plotseling van links naar rechts schieten, op zoek naar voorwerpen waarin je kunt kotsen, dan weet je: zo voelt walging. Waar het vandaan komt weet ik niet precies. Al heb ik wel vermoedens. Zo matcht het hoofd van Peter van Vossen totaal niet met een voetbalshirt. Generatiegenootjes als Rob Witschge, Bryan Roy en Dennis Bergkamp hebben een prima voetbalkop. Peter van Vossens gezicht associeer je eerder met een Duitse legerhelm.

Zeeland

Mogelijke andere oorzaken van mijn walging? Zijn onbehouwen speelstijl of dat gekoketteer met zijn problematische jeugd tussen zestien broertjes en zusjes. Misschien komt het gewoon door het feit dat hij zo’n zure zilte Zeeuw is. Bij Danny Blind ga ik ook lichtjes kokhalzen. Bij Bløf hetzelfde. Anny M.G. Schmidt, Jan Peter Balkenende, Marjon de Hond, ga zo maar door. Eerlijk waar, heel veel afgrijselijks komt uit Zeeland. Een land zonder Zeeuwen betekent ontegenzeggelijk een betere nachtrust. Ik zeg: stanleymesje erlangs en hupsakee, we duwen die provincie de Noordzee in!

– We vonden Peter op Zeeland.blog.nl.

6 Reacties op “PETER VAN VOSSEN LEERDE MIJ WALGEN

  1. Dat heb ik nu met Limburg. Al moet ik wel zeggen dat het bij mij beperkt blijft tot de geïnstitutionaliseerde uitingen die de Limburgers kenmerkt, en het niet doorslaat tot het persoonlijke. Waarom moet iedere zin eindigen met een vraagteken? Waarom is er die afkeer tegen alles wat van ‘boven de rivieren’ komt? Waarom wordt er zo conservatief vastgehouden aan de eigen dorpscultuur?

    Maar ik kan me wel voorstellen hoe de scribent zich voelt. Ik wil geen zout in de wonden strooien, maar de beste heeft voor zowel Ajax als Feyenoord gevoetbald. In dit soort gevallen is het geen straf om PSV-supporter te zijn. (gelukkig wordt dat veelvuldig gecompenseerd.) Waarom hebben bondscoaches zich laten verleiden om hem überhaupt uit te nodigen voor het Nederlands Elftal. Bij Kuyt kan ik me dat nog voorstellen. Net als van Vossen een noeste werker, maar ook een olijke dorpsjongen die nog eens wat reuring weet te brengen in een groep. Bovendien oogst hij veel meer lof voor het werk wat hij in het veld verzet, en scoort ook meer dan van Vossen.

  2. Gelul en nog eens gelul.
    De gebroeders de Nooijer zijn Zeeuwen.
    De beste back die Nederland ooit kende komt uit Watersnoodland en heet Jan Poortvliet.
    Volgens mij komt Blind ook uit Zeeland.
    Kortom, niet alle bras komt uit deze provincie.
    ls je dan toch met je scheermes aan de gang gaat, pak r Brabant en Limburg ook maar bij.
    Geluk zei ik…juist gelul.

  3. Maar goed dat ik vorige week aan de Zeeuwsche Riviera ben geweest. 😉

  4. Willem van Hanegem, Bresjes

  5. Karrel_Laaglawaai

    Wat een held in zijn eerste Graafschap-jaar. Heeft in zijn eentje De Graafschap in de eredivisie gehouden. Het jaar erna was een ramp hij speelde slecht en bovendien had hij voor vriendje vd Brom ook nog een contract bedongen. Zaten we met twee waardeloze vedettes opgescheept. Toch zal ik altijd met plezier aan hem terugdenken.

Geef een reactie

