FOX SPORTS ZAAIT TWIJFEL

catalaan“De laatste jaren is FOX Sports wereldwijd succesvol geïntroduceerd. Van Brazilië tot in Japan, Zuid Oost Azië en zeer binnenkort in Italië. We kijken er enorm naar uit om ook in het voetbalgekke Nederland de fans een nog betere beleving te bieden en een positieve bijdrage te leveren aan de nationale volkssport. Daar gaan we met veel plezier en passie onze best voor doen, met respect en waardering voor de rijke traditie van het voetbal in Nederland.”

rupggert-murdoch-media-journal-BZ01-vl-verticalMet deze geruststelling en belofte treedt Rupert Murdoch, via Eredivisie Media & Marketing (het bedrijf dat de nieuwe zender zal exploiteren), de voetballiefhebber tegemoet. Bij het lezen van dit kleine stukje tekst drongen zich direct drie totaal verschillende grondhoudingen ten aanzien van het nieuwe Nederlandse voetbal betaalkanaal aan me op. Ik neem u mee:

1. Totale onverschilligheid
Eredivisie Live, Fox Sports, Sport 1, ESPN en natuurlijk het aloude Sport 7. Hetzelfde principe, hetzelfde idee, ongeveer dezelfde uitvoering; een enorm verschil in omvang. Betalen voor exclusiviteit. In het geval van Eredivisie Live kreeg ik daarbij altijd de indruk alsof ik een restaurant met minimaal drie Michelinsterren binnenliep om vervolgens, een eurootje of achttien lichter, een vol met vet gezogen frikadel weg te kunnen knauwen. Fox Sports zal die frikadel niet kunnen omtoveren in een mals stukkie Wagyu-vlees. Helaas.

2. Goeie tekst
“… de rijke traditie van het voetbal in Nederland” en “… positieve bijdrage ( ) leveren aan de nationale volkssport”. Mijn invulling daarvan zou zijn: goudeerlijke verslaglegging van goedbedoeld amateurisme uit de provincie en de pretentie van Europees topvoetbal in Amsterdam. Een totaalpalet aan verschillende smaken doorspekt met Hollandse kneuterigheid. Ik geef toe. Het is een redelijk vrije invulling van twee halve zinnen die reppen van Nederlandse voetbaltraditie, maar blijkbaar appelleert het wel aan het inbeeldingsvermogen.

3. Misselijkheid
Hadden ze me bijna te pakken, het 0800-nummer had ik al gedraaid, de telefoon ging over en toen las ik ter doding van de tijd nog een keer de eerste twee zinnen. “Gadverdamme! Hoe naïef kon ik zijn?” Het pedante toontje en de illustratie van wereldwijde machthebberij in de sportverslaglegging; “Van Brazilië tot in Japan…”. Donder toch op. Daar hebben ze geen types Niels Fleuren!

De telefoon had ik inmiddels opgehangen en knipte in lichte frustratie de televisie aan. Ik viel midden in de reclame hieronder. Onmiddellijk toch maar weer teruggebeld…

Rupert in zwart pak vonden we op www.mediabistro.com

2 Reacties op “FOX SPORTS ZAAIT TWIJFEL

  1. Nu met het juiste filmpie: de commercial

Geef een reactie

