FERNANDO RICKSEN WORDT ALSNOG EEN HELD

kalusha

Eigenlijk is het shirt me veel te groot. Ik was zestien toen ik het kocht en hoopte destijds nog op een flinke groeispurt. Tevergeefs. Het gevolg is dat ik al dertien jaar voetbal in mijn al te royale Glasgow Rangers-shirt. De grootte van het tricot is echter niet hetgeen waarover mijn omgeving kritische vragen stelt. Het is de naam achterop: Fernando Ricksen. Helaas doet mijn uitleg de wenkbrauwen alleen maar méér fronsen. Het leek me, anno 2000, wel geinig om een zwoegende back – de volmaakte antiheld – achter op mijn shirt te zetten. Mijn vriend Ruud vond het een hilarisch plan. Die liep een week later met Bert Konterman op zijn rug.

Ricksen

Fernando Ricksen was een ondeugende roervink. Of zoals hij het zelf zo mooi verwoordde: “Als er in het veld een opstootje is, ren ik er meteen naartoe. Meestal is dat niet nodig, want dan ben ik er zelf direct bij betrokken.” Toch leek Ricksen in Schotland af te stevenen op een heldenstatus, maar op cruciale momenten werd er roet in het eten gegooid. Meestal, of eigenlijk altijd door de rechtsback zelf. De twaalfvoudig international ging ten onder aan baldadig gedrag en alcohol. Door constant naar de fles te grijpen gooide Ricksen zijn eigen glazen in, waarna hij in de Sporting Chance kliniek probeerde de scherven bijeen te rapen. Ikzelf stoeide steeds vaker met de gedachte mijn Ricksen-shirt in zo’n kledingbox voor Roemeense sloebers te gooien. Want wat moet je met een shirt dat niets dan hoongelach oplevert?

RicksenFout! Gisteren vernam ik dat Ricksen een boek gaat uitbrengen over zijn turbulente leven. De eerste aanzet is veelbelovend. Daar gaan we weer, een gevalletje Andy van der Meyde! Voor iedere oud-prof die zijn carrière met drank, drugs, gokken en/of vrouwen heeft verkloot, biedt een biografie soelaas. Vergeten en verguisde voetballers gooien hun levensverhaal op straat en pats boem: ze verwerven alsnog die felbegeerde heldenstatus. Van der Meyde werd een ster op het ijs en krijgt zelfs een eigen realitysoap. Waarschijnlijk zien we Fernando Ricksen binnenkort een vlot bouwen in Expeditie Robinson. Of hij gaat samen met Rob Geus de hygiëne testen in brouwerijen. “Daar word ik niet vrolijk van!” Nou, ik wel! Want één ding is zeker: dat shirt van mij is binnenkort goud waard.

– We vonden het plaatje van Fernando Ricksen op Fortunahome.com.
– U vindt de foto van het prachtige Ricksen-shirt binnenkort op Marktplaats.nl

3 Reacties op “FERNANDO RICKSEN WORDT ALSNOG EEN HELD

  1. Fernando Ricksen heeft heel veel geluk gehad in zijn carrière want hij kon er werkelijk helemaal niets van.
    Dus kom aub niet met een boek a la Andy van der Meyde.
    Een boek over een schuinsmarcheerder in de voetballerij is genoeg.
    Dat van Ricksen kan alleen maar minder zijn.
    Die jongen had moeten doen wat hij deed en dat is backen.
    Anders kon hij niets,
    Ik geloof dat hij begonnen is bij Fortuna in Limburg.
    Dat hij nog een aantal keren Oranje heeft gehaald zegt iets over het niveau van dat moment.

    Ricksen was een kwajongen, maar vooral een na-aper, een jongen die zelf nooit met ideeën kwam.
    Ik had ook niet het idee dat hij veel vrienden had in de voetballerij.
    De Rangers hebben hem toch naar een aardig niveau gebracht.
    Als je in Schotland speelt dan moet je zuipen anders kies je een ander land.
    Dus dat hij aan de drank verslingerd was…..daar kon Ricksen niets aan doen.
    In alles was hij spraakmakend/nep spraakmakend….hij wilde de publiciteit in en was publiciteitsgeil maar allemaal op een gemaakte/negatieve manier.
    Deze jongen was geen verrijking voor de Nederlandse sport.
    Er zijn niet veel jonge gasten die ondanks het bovenstaande RICKSEN op hun shirtje hebben staan.
    Ja, eentje.
    Mijn zoon kreeg in vervlogen tijden geen Riksen.
    Dan maar Johnston…Jimmy Johnston, de vlo van Celtic.
    Helaas hadden ze toen nog geen bedrukte shirts in de handel.
    Laat ik dan zeggen Manolev….dat is ongeveer even erg.

  2. 12x Nederlands elftal, met Zenit de Europacup winnen, en dan nog durven roepen dat hij er helemaal niets van kan? Lijkt me eerder dat hotelcampagnoa1958 niets van het spelletje snapt!

    Vanavond een zeer emotionele boekintroductie gezien bij DWDD. Respect voor Fernando die na de turbulente profjaren een prachtig boegbeeld voor de jeugdopleiding van Fortuna werd. Met passie en inzicht is hij een voorbeeld voor veel jeugdspelers. Ik hoop dat hij nu in deze moeilijke tijd zijn vechtlust vast weet te houden!

  3. Hallo kalusha, vraagje heb je het shirt nog? En voor welke prijs mag het weg? Want ik heb er wel interesse in, ben zelf fan van Fortuna Sittard waar fernando jaren speelde en uiteraard ook fan van hem en ben bij de afscheids wedstrijd 25mei. Zou je mij een mailtje kunnen sturen op dennizvr@hotmail.com

    Mvg.Denniz

Geef een reactie

