WAAROM WE VOETBALLEN (of dat deden)

allardMijn mooiste staaltjes voetbal heb ik op het trainingsveld laten zien.  Dat is verdomde jammer, want ik kan me zo een paar goals herinneren die viral waren gegaan op YouTube. Statistisch gezien niet gek, daar je veel meer traint dan wedstrijden speelt. Tenminste, dat is in mijn voetballende leven het geval geweest. Op een stoffige en gure dinsdag in november bijvoorbeeld. Op zo’n moment dat je het helemaal niet verwacht. Dan maak je opeens een goal, leg je een combinatie op de mat of zet je iemand op werkelijk weergaloze wijze alleen voor de keeper. Ineens klopt het. Plots past het.

Het is inderdaad jammer dat die goals niet in de wedstrijd vielen. Als ik weer eens tegen mijn vader vertelde dat ik me toch een weergaloze goal had gemaakt, was steevast zijn antwoord: “Daar heb je niet zoveel aan jongen. De wedstrijd, daar gaat het om.” Logisch. Zou ik ook gezegd hebben. Maar ik heb ze wel gemaakt. Ze kwamen van mijn voet. Die combinatie, met die overstap en tenslotte die stift. Daar staat mijn handtekening onder. Ook al bestond het publiek louter uit teamgenoten, een verdwaalde supporter en de materiaalman, die blij waren dat ze niet thuis op de bank hoefden te zitten.

images-1Ben ik daarin de enige? Ik gok van niet. Terwijl jij deze woorden leest, gaan je gedachten uit naar dat veld 4 met die slechte verlichting. Naar het partijspel dat gespeeld werd: 8 tegen 8, groene hesjes van ERREA. Je ziet die koppen van je (voormalige) teamgenoten weer voor je. En natuurlijk de bal. Een Derby Star. De aanval begon op rechts. Of was het toch links?  Het maakt niet uit. Het ging om die combinatie. Voor even voelde je elkaar feilloos aan. Alles klopte. De loopactie, precies de goede balsnelheid. De tegenstander die volledig het bos in ging. De bal die tegen het netje valt. De keeper kon alleen maar kijken.. En je weet, voor deze momenten voetbal(de) je.

4 Reacties op “WAAROM WE VOETBALLEN (of dat deden)

  1. Hi Allard, je bent absoluut niet de enige die dat váák overkomen is. Troost je met de gedachte dat inderdaad véél mooie doelpunten – al dan niet van eigen hand, uh: voet – op de verkeerde momenten gemaakt zijn. Maar wát is dan het verkeerde moment? OK: commercieel gezien, was het beter dat dan in een wedstrijd te doen waar veel publiek was c.q. véél op het “spel” stond.
    Maar dan had je dat leuke stukje met die gelukzalige gedachte erachter nooit kunnen schrijven en had ik dit ook nooit geschreven….
    Dus misschien; misschien is het allemaal ergens goed voor.
    Maar: voor wát? Hahahaha!!!!
    Enfin: we zijn weer fffff bezig geweest.
    Een fijne warme dag toegewenst vanuit eveneens zonnige Ede on the frigging Veluwe,
    Gerdo

    • Mooi gesproken @Gurdow! Maar wat let jou eigenlijk om ’n keer als gastscribent jouw mooiste doelpunt ooit voor Voetblah te beschrijven. Dan moet je natuurlijk tussen het varen, golfen en vliegen door daar wel tijd voor zien te vinden. 😉 Ik bedoel maar: als men de moeite neemt om over jou te schrijven, mag je toch ook wel ’n keertje iets terug doen, toch?
      Waarvóór? Och, je bent weer ff bezig geweest..

      Ook jij een zonnige, maar toch ook schaduwrijke dag toegewenst!

      • Gerdo Hazelhekke

        Dank Mazuro voor je bemoedigende néé: aanmoedigende woorden.

        Graag ga ik op je verzoek in. Maar uiteraard moet ik gaan schiften in de reeks door mij gemaakte doelpunten en dan in de subcategorie “mooie doelpunten” die bijkans even groot is als de “minder mooie”…… 😉
        Heb je het kots-teiltje inmiddels al gebruikt?

        Ik ben nog ffff druk om ’n paar mensen spullen aan te smeren die ze wellicht elders voordeliger hadden kunnen aanschaffen, maar ja: kennis is macht én corrumpeert. Natuurlijk ook bij mij.

        Zal ik t.z.t. gewoon maar ‘ns iets in mekaar zetten? Ik wilde eerst “flansen” schrijven, maar dát zou de lading niet dekken.

        Ik meld me.

        Schaduw OK maar anderzijds zijn er nóg meer mogelijkheden tot af- en verkoeling…. Tóch?

        Avé
        Gerdo

        PS1: wáár staat Mazuro trouwens voor? Of heb ik te weinig e.e.a. op je blog doorgespit.
        PS2: het was Erima óf Errea….. géén EREA. Slip of the pen want de hyperlink was wel goed. Soort “error” dus.

  2. We zien het met spanning tegemoet Gerdo. En de mogelijkheden om te controleren of het klopt, verminderen met de jaren, toch? Wat trouwens mooi zou zijn als jet het schrijft zonder namen van clubs, spelers e.d. en ook het tijdstip in het midden laat. Dan laten we de lezers dat allemaal raden en kun je een prijsje ter beschikking stellen ipv mensen steeds maar iets aan proberen te smeren. 😉 Want wij maken overal een spelletje van..

    Ad ps1. Waar Mazuro voor staat leg ik je nog wel ’n keer uit. Overigens, heb je wel in de gaten wie de auteur is van deze post?
    Ad ps2. Dank voor correctie error; is aangepast.

Geef een reactie

