JOHAN MODAAL: Benjamin Martha

johan modaal
In de rubriek Johan Modaal brengt De Populist een ode aan de modale voetballer. Hij reserveert zijn mooiste zinnen, zijn meest lyrische bespiegelingen om de Steurs en Voskamps van deze wereld een welverdiend plekje in de voetbalgeschiedenis te bezorgen. De bezongene krijgt een ingelijst exemplaar thuisbezorgd voor op de schoorsteenmantel.

Deze editie is gewijd aan Benjamin Martha, die zich heeft weten te scharen in het illustere rijtje van mooiste doelpuntmakers ooit. Wie? Ja zeker!

Lieve Benjamin,

Keek jij als klein jongetje ook wel eens vol ontzag naar de andere kant van het veld? Zag je dan ook altijd hoe groot en sterk de jongens van de tegenstander waren? Als bij het inschieten een boerenkinkel met zijn stevige melkflessen een bal snoeihard tegen de touwen jaste, hadden we in mijn optiek al verloren. Hield één van de spelertjes de bal meer dan vijftien keer hoog, dan waren we bij voorbaat al kansloos.

Benjamin Martha 20090826153143-RBC_Roosendaal_Benjamin_MarthaLangzaam leerde ik dat die momentopnames tijdens de warming-up niets waard waren. Tijdens de wedstrijd tikten wij, kleine behendige jongens, de sterke maar technisch onbeholpen jongens uit dorpen als Nigtevecht en Eemnes helemaal zoek. Toch laat ik mij af en toe nog in de luren leggen als het gaat om het inschatten van de voetbalkwaliteiten. Neem nu de wereldschone goal die ongetwijfeld het hoogtepunt van jouw carrière is. Een goal die qua moeilijkheidsgraad in het rijtje staat met de goal van Van Basten tegen de Sovjet-Unie of die van Bergkamp tegen Argentinië.  Je maakte het doelpunt weliswaar niet op een eindtoernooi, maar namens RBC tegen het eveneens ter ziele gegane AGOVV.

Maar terwijl ik zeven jaar geleden, op een vrijdagavond in oktober, lurkend aan een lauw pijpje bier de schoonheid van jouw goal tot mij door liet dringen, wist ik zeker. Deze jongen staat op een eindtoernooi. Wat een techniek, wat een souplesse. Je lanceerde jezelf met een hakballetje over je directe tegenstander om vervolgens subtiel over Raymond van der Gouw en in de verre hoek te lobben. Het seizoen erop zou je ongetwijfeld in de Eredivisie te bewonderen zijn.  In mijn euforie vergat ik dat je over een maand 25 zou worden en dat je bij RBC geen vaste waarde in de basiself was.

Mijn voetbalblindheid werd al snel bewezen. Weliswaar speelde je nog één minuut voor het nationale team van de Nederlandse Antillen, maar hoger dan RBC kwam je niet. Na RBC volgende een trits topamateurclubs. Lieve Benjamin, ondanks dat je geen eindtoernooi hebt gehaald wil ik je toch bedanken voor een wijze les: Maak, ongeacht op welk niveau je voetbalt, een weergaloze goal. Bij voorkeur voor de camera’s. Want sommige teamgenoten die toen tegen AGOVV op het veld stonden, zijn in de vergetelheid geraakt. Ik noem een Sven Delanoy, Benny Kerstens of Frits Paap. Zij worden allen alleen herinnerd door de wikipediaverslaafde voetbalfreak, maar een visuele voetafdruk in de hersenen van voetbalfans ontbreekt.  Of zoals je eigen Wikipedia preekt, lieve Benjamin: ‘Een doelpunt tegen AGOVV Apeldoorn vestigde zijn naam’.

Een Reactie op “JOHAN MODAAL: Benjamin Martha

  1. Ha ha, mooi! Curieuze bijkomstigheid: gisteren scoorde Benjamin voor de Kozakken Boys tegen Noordwijk. Minder fraai, maar toch. En zijn teamgenoot bij Kozakken Boys was ene Theo Lucius. Ik bedoel maar..

Geef een reactie

