ZIN IN TWEE ERBARMELIJKE POTTEN VOETBAL

allardPotjan drie! Wat heb ik slecht geslapen vannacht. Als een klein kind dat de dag erop voor het eerst zijn nieuwe voetbalschoenen mag aantrekken, lag ik in gedachte de tijd vooruit te duwen. Hunkerend naar het moment dat ik – en honderden voetbaldieren met mij – koers mag zetten richting één van de grootse pronkstukken uit het Nederlands Voetbalmuseum: De Wageningse Berg. Aldaar ga ik twee erbarmelijke potten voetbal aanschouwen. En daar heb ik me toch een potje zin in. Want de kwaliteit van het voetbal is voor even ondergeschikt. Aan nostalgie en plezier. Aan tastbaarheid en beleving.

1185842_1407892406091645_370678055_nMet die achterliggende gedachte bedacht FC Blogboeders een half jaar terug, in navolging van In den Ban van Abe en de Wamberto Tour – het retro voetbalevenement Ballen op de Berg (klik hier voor het programma). Gelijkgestemden zullen zich vandaag verzamelen op, in of bij de ooit onneembare vesting in Wageningen. Om Huub Loeffen weer eens te zien tikken. Of Gerdo Hazelhekke. Met een biertje in de hand en de kalk van de zijlijn aan hun schoenen. Clubcards zijn niet nodig. Entree ook niet. Parkeren doet u in de berm of in het bos. En neem vooral uw voetbalschoenen mee. Het kan zomaar zijn dat we een mannetje tekort komen.

FC Blogbroeders (klik hier voor de website) is de community van bestaande voetbablogs in ons land. Oprichters zijn Gogme United, Kent u deze Nog en Voetblah. Maar  FC Blogbroeders is veel meer dan dat. Het is een beweging die heeft besloten om voetbal zelf te organiseren. We gaan niet alleen zeggen dat het anders kan, maar voegen de daad bij het woord. Van onder af. Met korte lijntjes naar en tussen voetballiefhebbers. Dat is de basis die nu op veel plekken ontbreekt. Waarom? Omdat het ook echt kan. Meer dan een bal en een veld hebben we niet nodig. Beide zijn er in overvloed in den  lande.

header41De basis van FC Blogbroeders kan niet breed genoeg zijn. Wij roepen gelijkgestemden op zich te melden via redactie@fcblogbroeders.nl of ons vanmiddag op De Berg aan te spreken. Niet voor de poen. Maar for the love of the game. Waarvan akte.

6 Reacties op “ZIN IN TWEE ERBARMELIJKE POTTEN VOETBAL

  1. Mooi stukje tekst, bedankt! Ook bedankt voor jullie moeite om dit evenement van de grond te tillen (valt niet mee, gezien de geografische ligging van het stadion…..). Ik zal er zijn als (oud) FC Wageningen supporter die regelmatig in de hekken hing. Groeten en tot vanmiddag!

  2. IK vind het geen mooi stukje tekst want hier kan ik niets mee.
    Hier heb ik geen herkenbaarheid.
    Graag wil ik reageren maar ik moet de situatie wel herkennen.
    Maar goed, dat is een keuze die je maakt.
    Hier zul je nauwelijks reacties op krijgen.t

    • Sorry Toon, maar het is echt jammer dat je de impact van dit soort stukjes en evenementen niet herkent. Als je bijvoorbeeld gisteren op De Wageningse Berg was geweest, had je aan den lijve kunnen ervaren en met eigen ogen kunnen zien wat het bij vele mensen heeft losgemaakt en plezier heeft gegeven. Dat er hier niet zoveel reacties zijn, zegt weinig tot niets. De vele positieve reacties op Facebook en Twitter mbt @ballenopdeberg zeggen (ons) veel meer. Evenals het de laatste tijd spectaculair gestegen volgers van Voetblah. Dat het jou niet aanspreekt, wil niet zeggen dat dit ook geldt voor anderen, deze keer integendeel zelfs.

  3. Ik heb met mijn team overlegd, jammer genoeg zagen ze het zelf georganiseerde voetbal niet zo zitten. Veel succes ermee ik hoop dat het van de grond komt.

Geef een reactie

