BALLETJE HOOGHOUDEN MÉT GERRIE MÜHREN

allardHet was om en nabij 1994. Ik vermoed dat ik een jaar of 12 was. Mijn club Rood-Wit Veldhoven was in rep en roer; er kwamen twee voormalige profvoetballers een clinic geven. Ik had nog nooit van ze gehoord, maar het stempel ‘profvoetballer‘ bracht mij in alle staten. Het toeval wilde dat ik net nieuwe voetbalschoenen had gekregen. Van het merk Reebok. Want daar speelde destijds Bergkamp op. Als dat geen indruk zou maken.. Waar mijn vader mij op andere dagen de garage in moest sleuren, poetste ik de avond voor de clinic de ‘Bergkampjes’ als nooit tevoren. Ze glommen als een malle.

Die dag stond de kantine bomvol. Opvallend was dat niet alleen de kinderen zenuwachtig op en neer zaten te wippen, ook de vele vaders konden hun enthousiasme maar moeilijk bedwingen. Toen Gerrie en Arnold de kantine betraden, weet ik nog goed dat ik dacht: “Zijn deze mannen profvoetballer geweest? Hebben zij in bomvolle stadions gespeeld? Kampioenschappen gewonnen?” Ik keek naar rechts en zag het respect in mijn vaders ogen. De dag ervoor had hij mij verteld over Arnold en Gerrie Mühren, twee begenadigde voetballers met het Ajax-keurmerk. Met name Gerrie was in mijn vaders ogen een fantastische speler. Ook vertelde hij iets over een balletje hooghouden. Ergens in Spanje. Geen idee waar hij het over had. Ik was twaalf.

IMG_2728Van die clinic zelf weet ik niet veel meer. Alleen het slotstuk staat in mijn geheugen gegrift. De dag werd namelijk afgesloten met een wedstrijdje hooghouden. Alle jeugdspelers mochten meedoen. En jawel, ik schopte het letterlijk tot de finale. Samen met vriendje Remco de Lepper stond ik daar. Twee kleine ventjes alleen op het hoofdveld. Er kwam geen eind aan. Totdat Gerrie ingreep. “Dit kan nog wel een tijdje duren jongens.” Terwijl hij dat zei, haalde hij een tennisbal uit zijn zak. “Jullie hebben wat meer uitdaging nodig”. Remco en ik keken hem verbaasd aan. “Wat is er mannen? Moet ik het even voordoen?” Nog voor we iets konden zeggen, hield Gerrie ten overstaan van een vol sportpark de tennisbal 1oo keer hoog. Ik kon het niet geloven. Die, voor mijn gevoel, ouwe man kon voetballen!!

Remco kwam tot 8 volgens mij. Ikzelf tot 12. Veel meer zullen het er niet geweest zijn. Als prijs mocht ik koppend hooghouden. Samen met Gerrie. Toen ik het IMG_2729tragische nieuws van zijn overlijden hoorde, moest ik direct aan dat moment denken. Ik dook in de fotoboeken en vond de foto’s van mijn herinnering aan Gerrie Mühren. Een van mijn jeugdhelden die op veel te jonge leeftijd van 67 jaar kwam te overlijden. Rust zacht.

10 Reacties op “BALLETJE HOOGHOUDEN MÉT GERRIE MÜHREN

  1. Ooit gaven de gebroeders ook zo’n clinic bij mijn club ESTO. Weet nog goed dat Gerrie toen een penalty stijf in de kruising schoot, maar dan wel achter het standbeen langs. Zeer bijzonder en je vraagt je tegelijkertijd af of de huidige generatie voetballers ook ooit dit soort clinics zal geven of dat ze daarvoor niet voldoende liefhebber en sociaal betrokken zijn.

  2. En zo is het.
    Maar Gerrie Muhren kon natuurlijk veel meer dan een balletje hooghouden.
    Het was net als zijn broer Arnold een begenadigd technicus en ze beschikten over een zuivere pass.
    Dat Cruijff zo goed was lag aan Neeskens, Krol, Swart en aan Gerrie Muhren.
    Alleen Muhren, die bescheiden was,, kreeg de credits niet.
    En daar knelt de schoen…..Gerrie M. was een nette voetballer.
    Als die nu speelde met zijn techniek. ohlalalala

    Maar dat enen moment dat ik de laatste dagen meer dan 10 keer heb gezien.
    Bernabeu muisstil, niemand van Real Madrid kwam aam de bal en Gerrie M.hielt de bal hoog totdat Ruud Krol bijsloot om de bal ontvangen.
    Dat vergeet niemand meer/zeker een voetbalfan niet.
    G.Muhre wordt in de harten gesloten als dat al niet zo was..
    67…zo jong..oud Volendammer.
    Gelukkig hebben we Arnold nog maar we vergeten Gerrie Muhren niet.
    Wellicht is het goed omdat een ongeneeslijke ziekte niet te pakken is met een balletje hooghouden.

    Een echte fan van het toen nog acceptabele Ajax met Gerrie Muhren.

    NB Ik denk dat de mannen van Barcelona uit naam van de Spanjaarden Ajax met 4-0 hebben verslagen uit wraak voor het kunststukje van GM toentertijd in Bernabeu.
    Nu dat is rechtgezet en alle partijen beginnen op 0.

  3. Rode broek en Wit shirt: zo moet het zijn!

  4. Zo’n clinic hebben ze ook gegeven bij mijn toenmalige club VVC ’68. Ik won toen de penalty bokaal.

  5. Liefhebbend Voetbalhart sorry, duizendmaal sorry.
    Je hebt gelijk de gebroeders waren bij Rood-Wit V voor een clinic en onze jeugdigen mochten zich presenteren.
    Bij Remco de Lepper zie het nog.
    Maar 1 excuus…ik moest al zoveel positiefs melden over Gerrie en waar gehakt wordt vallen spaanders.
    Het zal niet meer gebeuren.

  6. Liefhebbend Voetbalhart sorry, duizendmaal sorry.
    Je hebt gelijk de gebroeders waren bij Rood-Wit V voor een clinic en onze jeugdigen mochten zich presenteren.
    Bij Remco de Lepper zie het nog.
    Maar 1 excuus…ik moest al zoveel positiefs melden over Gerrie en waar gehakt wordt vallen spaanders.
    Het zal niet meer gebeuren.

  7. IK verwacht dat Ajax zondag tegen PSV wel met rouwbanden zal spelen.

Geef een reactie

