HET GROS VAN ONS KAN ER GEEN HOUT VAN

allardAfgelopen zaterdag was een verdomd mooie voetbaldag. Het zonnetje stond aan een strak blauwe hemel bij een graad of 18. Helaas zat ik in de lappenmand, maar een potje kijken was onder die omstandigheden geen straf. Ik positioneerde mij tussen veld 1 en 2, zodat ik kon schakelen tussen de wedstrijd van het eerste en die van het vierde. Met name de wedstrijd op veld 2 trok mijn aandacht. Anderhalf uur lang zag ik 22 mannen voetballen die zichzelf veel en veel te serieus nemen. Alsof ze Champions League spelen. Want er moét gewonnen worden natuurlijk. En dus zag ik de aanvoerder van de tegenpartij, met zo leek de reservebal onder zijn shirt, een scheidsrechter van 21 verrot schelden. Zag ik aanslagen voorbijkomen waarvoor je aangifte kunt doen. En zag en hoorde ik vooral heel veel gezeik. En bar weinig plezier.

image-4007446Begrijp me niet verkeerd. Ook ik vind het schitterend om een wedstrijd te winnen. Maar het is toch echt het leukste om lekker te voetballen. Zo speelde ik een van mijn mooiste wedstrijden vorig jaar uit bij HHC Hardenberg. Het werd 4-4. Allebei volle bak op de aanval. Staande ovatie van het publiek. Dat was overigens een wedstrijd in de Topklasse, waar je dus nog kunt spreken van een behoorlijk niveau. Speel je echter in het vierde van Habbekutteveen, dan behoort dat winnen ondergeschikt aan plezier te zijn. En aan fatsoen. Het is eerder lachwekkend wanneer je met je obese lijf naar een scheidsrechter moet hollen om hem met verschillende ziektes te vertellen dat hij er geen reet van kan. Want stel je voor: zo meteen verlies je de wedstrijd en moet je dat maandag op je werk vertellen. Sneu. Fanatiek zijn mag. Moet zelfs. Want dat is van alle niveaus. Maar de sociale controle die dat fanatisme in goede banen leidt, is dat juist niet.

Het probleem is dat wij voetbal spelen en beleven zoals we dat op de tv zien. Het besef dat dit een totaal ander spelletje is dan dat van ons, ontbreekt bij velen. Word eens wakker! Het gros van ons kan er geen hout van.  Heel erg is dat niet, zolang je dat maar weet en ernaar handelt. De wereld vergaat niet als jij op een bijveld onterecht voor buitenspel wordt afgevlagd. Natuurlijk, kampioen worden met het vijfde is leuk. Maar dat is vooral leuk omdat je dat samen met vrienden hebt gedaan. Niet omdat je zo briljant kunt voetballen. Voetbal je ergens in een lager elftal, doe dat dan omdat je het leuk vindt en je een mooie sport wilt beoefenen. Doe dat vooral niet omdat je elke wedstrijd wilt winnen. Dat gaat namelijk ten koste van jouw en vooral mijn plezier.

4 Reacties op “HET GROS VAN ONS KAN ER GEEN HOUT VAN

  1. Geen woord aan toe te voegen.

    • Nou, ik wel. Ben sowieso benieuwd hoe Allard zich zal gaan gedragen als hij nog ooit op een lager niveau gaat acteren.

      Maar dan nog. Natuurlijk zijn uitwassen uit den boze en natuurlijk, vele amateurvoetballers spiegelen zich volkomen misplaatst aan het betaalde niveau (al is dat heden ten dage in Nederland nog begrijpelijk ook). Maar sporten, dus ook voetballen, ook welk niveau dan ook, hoort gepaard te gaan met fanatisme, dromen, de grens (rechter..) opzoeken en de wil om te winnen.
      Deze op zich begrijpelijke oproep wekt toch een beetje de suggestie alsof al die onlosmakelijk met (wed)strijd verbonden elementen zo niet uitsluitend, dan toch vooral zijn voorbehouden aan de sporter op niveau. En alleen al uit eigen ervaring weet ik dat dit niet zo is.

  2. Oneens. Fanatisme mag, maar je kunt zo snel overdrijven. Ik ben nooit verder gekomen dan de 3e klasse en een marginale reiskostenvergoeding in de tijd voor de ov-kaart, maar het verschil met de reserve zesde klasse van zondagochtend is er nauwelijks. Tuurlijk het tempo ligt nog lager, maar het blijft maar een spelletje. Als laatste man liet ik de man die er langs was lopen, dan maar accepteren dat ik ‘m niet kon houden, dan maar een doelpunt tegen. Als spits verwacht ik van de verdedigers nog steeds precies hetzelfde. Mocht je me nu tien kilo later en tig klassen lager nog niet kunnen tegenhouden, dan moet je maar accepteren dat ik nog zo nu en dan een goaltje meepik.

    Fanatisme is niets mis mee, zo lang fatsoen niet wordt genegeerd. Zodra je bewuste overtredingen gaat maken, zodra je rare dingen uit je mond laat komen, dan heb je het dus niet begrepen.

    Voor betaald voetbal is de overweging elke keer anders, dan gaat het om je inkomen, je bestaansrecht, je carrière, je ego. De overtreding van Aron Winter tegen Wit-Rusland was een begrijpelijke. Hij heeft de rode kaart nooit gezien, was al op weg naar de douche. Maar zijn tegenstander liep geen blessure op en Nederland kon zich alsnog plaatsen voor een groot toernooi. Maar of je nu hoofdklasse speelt of bij Habbekutteveen 7, je hebt je te gedragen. Fanatisme als excuus voor wangedrag is zwak.

  3. Pingback: KENNETH PEREZ KAN BETER GAAN GOLFEN |

Geef een reactie

