IK BREEK EEN LANS VOOR AFRIKANEN

kalusha

Wat een verademing is Shadrach Eghan, de revelatie van FC Twente. In de Grolsch Veste had hij slechts een paar wedstrijden nodig om de Twentse harten te veroveren. Het mijne stal hij woensdag jongstleden, toen ik zijn interview las in VI. Ongeveer een jaar geleden sprak ik al eens mijn misnoegen uit over de nietszeggende levensverhalen van zojuist ontsproten talenten. Eén op één kopieerbaar en zo voorspelbaar als kaas op een tosti. Vertellingen over de pleintjes in Rotterdam-Zuid, de busjes tussen school en trainingsveld en het ternauwernood afronden van het vmbo; VI staat er wekelijks vol mee. Hoe contrasterend is dan het verhaal van Shadrach Eghan.

EGHANDe middenvelder van FC Twente groeide op in het Ghanese dorpje Akosombo, op een boerderij met varkens, koeien, geiten, schapen en kalkoenen. Als jongste van negen broers was de jonge Shadrach verantwoordelijk voor de grasscutters, een soort van opgezwollen ratten. “Om vier uur ’s ochtends stond ik altijd op, omdat de afwas van de vorige avond nog moest worden gedaan. Vervolgens ging ik de grasscutters voeren en van half acht tot twee uur ’s middags zat ik op school. Daarna ging ik het gras maaien, de beesten voederen, voetballen tot het donker was, zelf eten en opnieuw de grasscutters verzorgen. En dat zeven dagen per week.” Shadrach Eghan droomde over voetballen in Europa. Niet vanwege geld of status, maar  vanwege de futuristische spelersbussen en de hippe trainingspakken. Bewonderenswaardig.

Helaas zijn Afrikaanse voetballers steeds minder in trek in Nederland. Ze kampen vaak met aanpassingsproblemen, ontvangen als speler van buiten de EU een torenhoog salaris en zijn wekenlang afwezig vanwege de Afrika Cup. Onze Eredivisieclubs halen liever complete scheepsladingen vol Scandinaviërs, omdat die de taal zo lekker snel oppikken en direct inzetbaar zijn. Of Belgen, omdat ze zo heerlijk rustig en nederig zijn. Een heel begrijpelijke keuze, die eenvoudig te verantwoorden is. Toch wil ik alle clubs met klem verzoeken om zo af en toe toch eens een Afrikaan te contracteren. Types als Shadrach Eghan geven de Eredivisie namelijk kleur. Al is het alleen maar vanwege de prachtige verhalen in VI.

– We vonden Shadrach Eghan op Twentesport.com. 

Geef een reactie

