DE VOETBALFAN: (G)EEN ZWAKBEGAAFDE IDIOOT

kalusha

Ik ben ontredderd. Eergisteravond zette ik uit verveling een aflevering van Voetbalfans op. Een RTL-programma over échte clubliefde. Wat ik zag, was ijzingwekkend. Toch kon ik mijn ogen er niet van afhouden, zoals je ook blijft kijken bij een ernstig ongeval. Nu, twee dagen en plusminus tien afleveringen later, ben ik onthutst, bedremmeld en in shock. Mijn eerste voorzichtige constatering: ikzelf ben blijkbaar geen clubliefhebber. Opgegroeid onder de rook van Eindhoven noem ik mezelf logischerwijs PSV-supporter. Maar, zo blijkt nu, ik ben maar een labbekakkerige fan, een liefhebber van lik-mijn-vestje. En heel eerlijk gezegd… ik prijs me gelukkig.

RKCAls het beeld dat RTL schetst overeenkomt met de werkelijkheid, dan is het ernstig gesteld met de Nederlandse voetbalfan. Bezeten van voetbal, maar bepaald niet snugger. De voetbalfan is, zoals mijn grootvader zaliger zou zeggen, ‘unne driekwart’. Ofwel, een zwakbegaafde, een volslagen idioot, een josti. Niet gespeend van obesitas, obscure tatoeages van clublogo’s en een Zware Van Nelle klevend aan de onderlip. Speciaal voor RTL geeft de Nederlandse voetbalfan ons een inkijkje in zijn natuurlijke habitat: een veel te kleine behuizing (veelal een chaletje of een woonwagen), tot de nok toe volgestouwd met voetbalprullaria. En hij zegt dingen als: Guy Ramos… wat het met mij doet, is als ik hem zie lopen, dan denk ik echt: hij is de voetballer die daar loopt.”

Den BoschIs dit de personificatie van de echte clubliefhebber, van de Nederlandse voetbalfan? Lijkt me niet. Op zoek naar vermakelijke televisie struint RTL sociale werkplaatsen af op zoek naar makkelijke slachtoffers. Eerder maakte SBS6 het programma Fans!; exact hetzelfde concept, maar dan met liefhebbers van Nederlandstalige smartlappenmuziek. Mensen van een vergelijkbaar pluimage werden geportretteerd. Simpel scoren. Voetbal is eenvoudig en toegankelijk, net zoals Fransje Bauer en Corry Konings dat zijn. Aandoenlijk is de kinderlijke adoratie waarmee de geportretteerde voetballiefhebbers hun cluppie benaderen. Maar illustratief voor het predicaat voetbalfan? Nee, dat allesbehalve.

– De screenshots komen van RTLGemist.nl. 

2 Reacties op “DE VOETBALFAN: (G)EEN ZWAKBEGAAFDE IDIOOT

  1. Jaja Kalusha: obesitas: check. tatoeage clublogo: check, zware van Nelle: check!

  2. Overheden zien dit soort beelden natuurlijk erg graag omdat het alleen maar weer bevestigt hoe men kijkt naar de doorsnee burgers, namelijk als grotendeels niet erg intelligente, lopende spijsverteringsstelsels die de kas van de heersende elite spekken.

Geef een reactie

