MESSI VOOR ADIDAS PEPERDURE RECLAMEZUIL

cardoso

Ruim een maand geleden waarschuwde de Publieksspeler hier al voor de gevaarlijke invloed van de Doyen Sports Group; een investeringsmaatschappij die het clubs mogelijk maakt voorheen onbereikbare spelers aan te trekken, maar die diezelfde spelers daarmee simpelweg tot handelswaar reduceert. Dat spelers meer en meer een speelbal worden van de commercie mag inmiddels spijtig genoeg geen verbazing meer wekken. Logo_brand_AdidasDe schaamteloosheid waarmee investeerders, zaakwaarnemers en sponsoren steeds meer te werk gaan, doet nog wel af en toe de wenkbrauwen fronsen. Zo ook Adidas, dat deze week een merkwaardige poging deed Lionel Messi tot een transfer te bewegen. Of de Barcelona-vedette naar Bayern München, Real Madrid of Chelsea zou gaan, was daarbij van ondergeschikt belang.

Het is het Duitse sportmerk een doorn in het oog dat ‘hun’ Messi in het door Nike gesponsorde Barcelona zijn wedstrijden afwerkt en dus had Adidas er de helft van Messi’s afkoopsom (€125 miljoen) voor over om hem te doen verkassen. Gelukkig dat Messi nog een greintje clubliefde kent voor de club die hem vrijwel alles gaf, anders had het voetbal definitief failliet verklaard kunnen worden. De Adidas-kwestie staat namelijk niet op zichzelf. Op alle niveaus wordt duidelijk dat voetballers de zeggenschap over hun eigen carrière volledig kwijt aan het raken zijn. Spelers als Maher, Falcao en Ola John zijn deels in handen van investeringsmaatschappijen die niet anders willen dan geld verdienen en op lager niveau hebben we vooralsnog amper een idee hoe groot de omvang is van het aantal spelers dat aan de ketting van goksyndicaten ligt.

Lionel_Messi_Player_of_the_Year_2011Hoe groot de problemen echt zijn wordt door het gebrek aan transparantie niet goed zichtbaar, maar Adidas laat zien hoeveel geld het bereid is op tafel te leggen om een speler optimaal te vermarkten. Ondertussen is in dit verhaal nog één partij volledig onbenoemd gelaten. De supporter die wekelijks of jaarlijks een groot bedrag neerlegt om zijn favoriete team én spelers te zien voetballen en die uiteindelijk ook betaalt voor het shirtje van zijn favoriete speler. In het miljardengeweld van grote investeerders dreigt die supporter vooral gezien te worden als een lastige klant die hoogstens zoet gehouden moet worden. Zeggen dat vroeger alles beter was mag een conservatieve reflex heten, maar in 1983 betaalde de fanatieke FC Twente-aanhang mee aan de komst van Jan Sörensen. Dertig jaar later moet diezelfde supporter bij het kopen van een nieuw shirt hopen dat zijn favoriete speler niet alweer naar de volgende club is vertrokken.

Advertenties

Een Reactie op “MESSI VOOR ADIDAS PEPERDURE RECLAMEZUIL

  1. Helemaal mee eens, en we slikken het als zoete koek. Natuurlijk zijn voor ons, ware voetballiefhebbers, zware tijden. Maar zolang we hier geld aan bljiven besteden, gaat er niets veranderen. Een fan van Ajax die klaagt dat de talenten te vroeg verkocht worden, moet lekker naar AFC gaan, of misschien een nog lager spelend elftal. Op dat niveau heb je daar geen last van. Uiteindelijk staan we het zelf toe. Ik kan ontzettend genieten van een eredivisie- of CL-wedstrijd. Maar dan kijk ik niet voor een team, of voor een speler, dan kijk ik voor het hopelijk goede/spannende/vermakelijke voetbal. De teams zijn vaak kleurloos, hebben geen eigen stijl, en zijn zo belangrijk als hun beste (vermarkte) speler.

    Pas als de stadions leeg blijven, en de sport-1 en fox-abonnementen afnemen, en er weer vaker naar de plaatselijke club gegaan wordt, zou er iets kunnen veranderen. Totdan is iedere zucht, pennestreek of gedachte om hier tegen op te treden totaal verspilde moeite. Ben je als eenling toch op zoek naar wat ik graag het ware voetbal mag noemen. Bezoek dan eens een wedstrijd in de 3e klasse B in de buurt (wat trouwens leuker wordt als je een aantal keer naar dezelfde club gaat), ga naar Duitsland naar de Regionalliga Nord, of naar de Conference in Engeland. Waarschijnlijk zijn er in andere Europese landen ook leuke competities met een ouderwetse voetbalsfeer, maar daar heb ik geen ervaring mee.

    Voor mij, ons, ware voetballiefhebbers is het te hopen dat de stadions in Brazilië leeg blijven, en zelfs de finale niet uitverkocht raakt. Maar als ik realistisch ben, schat ik die kans heel laag in, hoe hoog de woekerprijzen voor de hotels en kaartjes op de zwarte markt ook moge zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s